12 Julai 2011

Kewangan Selangor BERTAMBAH RM200 juta dalam 6 bulan

Kewangan Selangor RM200 juta dalam 6 bulan

SHAH ALAM, 11 Julai: Dewan Negeri Selangor hari ini mendapat penjelasan mengenai prestasi kewangan negeri dan cara pengurusannya yang memuaskan.

Paling memberangsangkan adalah peningkatan sumber kewangan negeri bertambah sebanyak RM200 juta dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim (gambar) ketika menjawab soalan Adun Sekinchan, Ng Swee Lim berkata, beliau baharu sahaja menduduki Mesyuarat Jawatankuasa Kewangan Negeri pada 5 Julai 2011 lalu.

Menurutnya, mesyuarat diberitahu tentang lembaran perimbangan kewangan negeri mengenai jumlah wang tunai dan pelaburan negeri berakhir pada 30 Jun 2011.

"Selangor mempunyai jumlah wang tunai sebanyak RM1100 juta berbanding 918 juta dalam tempoh itu tahun 2010 manakala pelaburan pula sebanyak RM557 juta pada 30 Jun 2011 berbanding RM668 juta 31 Disember 2010.

"Jumlah dua sumber disatukan itu menjadi RM1.76 ribu juta berbanding RM1.58 ribu juta dalam tempoh sama pada tahun 2010.

"Dalam masa enam bulan, Kerajaan Negeri telah berjaya meningkatkan jumlah kewangan negeri sebanyak 200 juta dan ini adalah keadaan kewangan antara terbaik sejak 28 tahun lalu," jelasnya.

Abdul Khalid juga berkata, bukan setakat jumlah meningkat namun kerajaan negeri berjaya menunjukkan bagaimana bentuk pengurusan kewangan terbaik yang Pakatan Rakyat laksanakan.

Menurutnya, program Mikro Kredit sebanyak RM50 juta yang diberikan kepada rakyat adalah hasil dari kutipan hutang dan jumlah itu dapat dikumpulkan di akaun Menteri Besar Yang Disatukan (MBI).

Beliau berkata, secara terperinci keadaan kewangan negeri adalah memuaskan.

Sementara itu, Abdul Khalid mengambil kesempatan itu mengucapkan terima kasih kepada pegawai-pegawai kerajaan kerana berjaya mengurus dan mengutip hasil negeri dengan baik.

Paling utama, tegasnya, adalah bagaimana cara kerajaan negeri mengutip hasil dan direkodkan semuanya termasuk mereka yang tidak membayarnya juga dikenakan tindakan sewajarnya.

"Kerajaan negeri tidak memberikan 'hadiah penyapu' kepada yang gagal menjalankan tugas mereka sebaliknya Kerajaan Pakatan Rakyat memberikan hadiah dalam bentuk teknologi kepada pegawainya.

"Maklumlah banyak fail yang perlu dijaga, dan sudah tentulah kita tidak begitu baik berbuat demikian kerana itu Kerajaan Pakatan Rakyat sekar ang menyimpan dalam bentuk digital.

"Sebanyak 2 juta rekod didigitalkan dan kos mendigitalkan ini juga adalah hasil kutipan hutang," tambahnya dengan penuh yakin.

Malah, beliau mempunyai data lengkap yang ditulis sendiri tentang punca, jumlah dan pengurusan kewangan yang dilakukan oleh setiap Exco.

Warga emas dapat kupon RM100

Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor akan melancarkan Program Jom Shopping Bersama Warga Emas pada 15 Julai ini.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, setiap warga emas akan mendapat sekeping kupon bernilai RM100 seorang.

"Warga emas akan bersama-sama dengan Adun Pakatan Rakyat bagi merasai sama hasil negeri kita," tegasnya.

Abdul Khalid berkata demikian ketika menjawab soalan mengenai perkembangan terkini pentadbiran pasir di Selangor.

Minda pembangkang sudah bersih

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menyifatkan minda Adun pembangkang terutamanya Kuala Kubu Bharu telah bersih mutakhir ini.

Abdul Khalid yang bertali leher kuning berkata, beliau menyambut baik persoalan mengenai tebing sungai rosak dan semua kerosakan hasil lombong pasir.

Namun, jelasnya, perkara itu telah lama berlaku, kenapa tidak dibangkitkan ketika BN memerintah Negeri Selangor.

Tetapi, ujar Abdul Khalid, jika Adun itu sudah berani membangkitkan persoalan itu bermakna mindanya sudah pun mula menjadi bersih.

Setiap kali Menteri Besar menyebutkan perkataan 'bersih', beliau mendapat tepukan meja dari kelab penyokongnya.

Bersih adalah merujuk kepada Himpunan Bersih 2.0 yang berlaku di ibu negara dengan jumlah kehadiran lebih 50 ribu peserta dengan ratusan ribu disekat dari masuk ke KL.

Turut serta mengikuti persidangan kali ini adalah Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu yang berkerusi roda dan Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad yang berbalut kepala akibat cedera dalam Himpunan Bersih, baru-baru ini.-HARAKAH

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...