22 April 2015

Petisyen Desak KWSP Batalkan Cadangan Lanjut Had Umur

Statistik Jabatan Perangkaan menunjukkan secara purata kira-kira 20,000 rakyat Malaysia dalam lingkungan umur 50 hingga 59 tahun meninggal dunia setiap tahun.


Petisyen Desak KWSP Batalkan Cadangan Lanjut Had Umur


KUALA LUMPUR: Satu petisyen diwujudkan sebagai mendesak Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) membatalkan cadangan melanjutkan had umur pengeluaran simpanan persaraan daripada 55 kepada 60 tahun.

Petisyen yang dibuat individu yang menggunakan identiti ‘Bantah KWSP’ itu telah dilancarkan bermula 8 April lalu turut menegaskan alasan KWSP untuk melanjutkan had pengeluaran umur kepada 60 tahun adalah tidak pratikal dan berniat jahat.

Sehingga kini, seramai 2,042 penyokong telah menandatangi petisyen tersebut dengan sasaran sebenar adalah sebanyak 2,500 tandatangan.

Petisyen tersebut yang dibuat naik di laman sesawang change.org itu antara lain menyatakan adalah menjadi hak pencarum terhadap sebarang penggunaan atau kawalan dana tersebut apabila pencarum mencapai umur persaraan.

“Jadi, adalah menjadi tanggungjawab kita sebagai pencarum KWSP untuk membantah cadangan ini dikemukakan apatah lagi dilaksanakan,” tulis kenyataan tersebut.

Terdahulu, KWSP merancang untuk menetapkan had umur pengeluaran simpanan KWSP kepada 60 tahun selaras dengan lanjutan had umur persaraan yang ditetapkan kerajaan sebelum ini iaitu daripada 55 tahun kepada 60 tahun.

Bagaimanapun, cadangan tersebut dilihat mengundang reaksi negatif dari pelbagai pihak yang membantah cadangan tersebut.

Sementara itu memetik kenyataan Setiausaha Agung Persatuan Islam Malaysia (PPIM), Datuk Dr Maamor Osman dalam satu laporan akhbar hari ini sebagai berkata, statistik Jabatan Perangkaan menunjukkan secara purata kira-kira 20,000 rakyat Malaysia dalam lingkungan umur 50 hingga 59 tahun meninggal dunia setiap tahun. 
- mD


Pencarum Tak Minat 4 Cadangan Penambahbaikan Skim KWSP!


PETALING JAYA – Simpan sahaja cadangan anda, tunjukkan wang kami hanya ketika kami berusia 55 tahun!

Demikian pendapat majoriti pembaca The Star yang terlibat dalam undian terhadap empat pilihan yang dicadangkan oleh Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Majoriti daripada mereka memberi maklum balas terhadap dua pilihan dalam cadangan pertama iaitu untuk menganjakkan umur pengeluaran penuh daripada umur 55 ke 60 tahun secara berperingkat dalam tempoh 15 tahun.

200 rakyat Malaysia yang menjawab pungutan suara selama dua hari mahukan pilihan ketiga, iaitu menolak kedua-dua pilihan dan hanya berpegang kepada keadaan sekarang.

Tony M. Yong di dalam Facebooknya berkata KWSP tidak mempunyai hak untuk membuat keputusan seperti itu.

“Siapakah anda untuk memutuskan bila kami boleh mengeluarkan wang kami sendiri? Anda hanya penjaga. Jadi jangan buat keputusan untuk kami, okey?” katanya.

Pada masa ini, pencarum boleh membuat pengeluaran separa KWSP pada umur 50 dan pengeluaran penuh simpanan selepas bersara pada usia 55 tahun.

“Kami tidak berminat dengan pilihan-pilihan anda. Biarkan saja pada usia 55,” kata Ranjeet Kaur Sandhu.

Napsiah Wan Salleh berkata pengeluaran pada usia 60 adalah tempoh yang terlalu lama untuk menunggu.

“Seseorang itu mungkin meninggal dunia ketika menunggu dan tak mendapat apa-apa. Jika kerajaan tidak mempunyai wang untuk membayar bahagian caruman, maka ia adalah satu keadaan yang buruklah,” tambahnya.

Seorang lagi pembaca, Kow Elainee, berkata KWSP sepatutnya membiarkan pencarumnya yang berhak membuat keputusan bagaimana untuk menguruskan wang mereka sendiri.

“Tolonglah, saya benar-benar memerlukannya. Jangan mengkucar-kacir dan mengubah semua peraturan. Tolonglah, KWSP,” katanya.

Bagi Mclare Ling, adalah sesuatu yang tidak kena apabila KWSP membuat pencarum merayu untuk mendapatkan wang sendiri’.

Walaupun ada sesetengah pencarum yang mahu membelanjakan wang hasil titik peluh mereka untuk bercuti, beberapa yang lain menyuarakan rancangan berlainan terhadap bayaran pencen sekali gus itu.

“Sudah pasti 55! Jadi saya boleh menyimpannya dalam Tabung Haji dan ASB!” Kata Asmah Mohd Zam.

Nick Teh berkata ia perlu dikekalkan pada usia 55 memandangkan ramai pencarum mempunyai banyak rancangan terhadap wang mereka.

“Ia adalah bertentangan dengan perjanjian yang dipersetujui pada hari pertama kita mencarum, iaitu pengeluaran penuh pada usia 55 tahun.

“Oleh itu, sebarang perubahan adalah sama dengan perlanggaran kontrak (tidak sah),” katanya.

Sithaletchemy Krishnaiyer meminta badan itu untuk mendengar permintaan rakyat.

“Kami adalah penyumbang, itu wang kami.

“Jika begitu bimbang tentang kami, mengapa tidak menganjurkan kursus pengurusan wang dan kursus pelan kekayaan?”

Oh Kean Aik mengambil pendekatan 1Malaysia kepada masalah ini dengan menyatakan jawapannya dalam pelbagai bahasa tempatan.

“55, fifty five, lima lima, wu wu (Mandarin), Anji Anji (Tamil)! Faham?” katanya.

Samuel Lai adalah antara 9.5% yang menyokong pilihan kedua dalam cadangan pertama, kerana pencarum masih dapat mengeluarkan wang yang mereka ada pada usia 55 sebelum simpanan mereka terkunci untuk selama lima tahun lagi.

“Lima tahun lagi, masih dalam senario yang sama, jika masih dalam pekerjaan,” katanya.

Seorang peguam bela, Ridzuan Abd Rahman, berkata dia dan isterinya mempunyai perancangan kewangan mereka sendiri menjelang usia 55 tahun.

Ramai yang menyifatkan cadangan ketiga KWSP sebagai mengarut di mana dividen akan terus dibayar kepada ahli-ahli yang memilih untuk menyimpan wang mereka sehingga mereka mencapai umur 100.

“Berapa ramai daripada kita akan hidup sehingga 100 tahun? Walaupun kita masih hidup pada usia ini, wang itu boleh digunakan untuk apa? Waktu itu sudah tidak boleh berjalan dengan betul, tiada gigi untuk menikmati makanan yang sedap-sedap,” kata Sally Ng.

Ada juga yang datang dengan cadangan-cadangan alternatif, seperti Abu Yazeed yang mencadangkan pengeluaran fleksibel dari peringkat umur 45 ke 55 tahun kerana kebanyakan pencarum sudah mahir dalam menguruskan kewangan mereka sendiri.

“Dan untuk kebaikan semua orang, melanjutkan pengeluaran kepada usia 60 tahun adalah satu langkah yang teruk dan bodoh,” katanya.

Maklumat mengenai cadangan dan pilihan boleh didapati di laman web myEPF diwww.kwsp.gov.my.

– mStar Online

1 ulasan:

Unknown berkata...

Solusi yang tepat jangan anda putus asah... KI .PRANA LEWU akan membantu
anda semua dengan Angka ritual/GHOIB:
butuh angka togel 2D ,3D, 4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
100% jebol
Apabila ada waktu
silahkan Hub: KI PRANA LEWU DI NO: [[[085-342-064-735]]]


ANGKA RITUAL: TOTO/MAGNUM 4D/5D/6D/



ANGKA RITUAL: HONGKONG 2D/3D/4D/



ANGKA RITUAL; KUDA LARI 2D/3D/4D/



ANGKA RITUAL; SINGAPUR 2D/3D/4D/



ANGKA RITUAL; TAIWAN,THAILAND



ANGKA RITUAL: SIDNEY 2D/3D/4D/



ANGKA RITUAL: CHINA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...