12 November 2014

KEJADIAN KEEMPAT PUTING BELIUNG LANDA KEDAH HARI INI - SAKSIKAN VIDEO & GAMBAR SEKITARNYA




4 kali puting beliung landa Kedah, penduduk trauma

ALOR SETAR: Sekurang-kurangnya 20 buah rumah dan empat rumah kedai di Kampung Sungai Nonang, Simpang Empat Kangkung dekat sini rosak akibat dilanda puting beliung petang Rabu.

Kejadian kira-kira 2.45 petang itu turut melibatkan sebuah kandang kambing.

Penolong Pengarah Bahagian Siasatan, Jabatan Bomba dan Penyelamat Kedah Mohamad Yunus Abu berkata pihaknya menerima panggilan kejadian itu kira-kira 3 petang dan menggerakkan anggota ke tempat kejadian.

"Kami dapati lima buah rumah rosak teruk. Tiada penduduk yang mengalami kecederaan. Cuma ada beberapa penduduk yang trauma dengan kejadian itu," katanya ketika ditemui di tempat kejadian Rabu.

Katanya akibat kejadian itu sebuah kereta jenis Proton Wira tersangkut pada sebatang pokok mangga pada ketinggian satu meter akibat diterbangkan pusaran angin itu.

Puting Beliung di Kawasan Kangkong

Kejadian puting beliung berlaku pada jam 3 petang tadi sekitar Kuala Sala, Kota Sarang Semut, Kedah menjadikan ia kejadian keempat berlaku di negeri tersebut.

Dilaporkan bencana alam berkenaan telah menyebabkan beberapa rumah rosak dan pokok tumbang.Beberapa orang ramai mula memuatnaik foto kejadian tersebut di media sosial.












Pada 2 November lalu, puting beliung telah melanda Taman Wira Mergong, Alor Setar dan menyebabkan 13 rumah rosak teruk.

Terdahulu, kejadian puting beliung yang juga dipanggil `belalai darat', turut melanda daerah Pendang dan merosakkan 14 rumah, serta di daerah Kota Setar mengakibatkan 71 buah rumah musnah.



Ribut dan puting beliung di Kuala Sala, Kedah sebentar tadi




1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kati menang bala datang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...