17 September 2014

TAHUKAH ANDA CAJ INTERNET DI MALAYSIA TERLALU MAHAL DAN TIDAK BERBALOI....

Caj Harga Langganan Pakej Internet di Malaysia Mahal Tetapi Kelajuan Internet Masih Lembap Kalah Dengan Kemboja & Vietnam! Respon Anda?


Analisa dan kajian yang dilakukan oleh ASEAN DNA terhadap kelajuan dan kepantasan Internet di bagi negara-negara di Asia Tenggara menunjukkan satu perkembangan yang sihat dan berita gembira apabila kebanyakan negara dilihat sudah mempunyai akses kepada Internet. Berita kurang baiknya adalah….?

Baru-baru ini Senator Bam Aquino telah tampil menemplak dan mohon diadakan siasatan menyeluruh dengan segera melihatkan kelembapan internet di Filipina dan dalam pada masa yang sama harga yang ditawarkan kepada pengguna Internet mahal. Senator Bam Aquino mahukan ada siasatan dan kajian dilakukan samada perkhidmatan Internet di Filipina berbaloi dengan belanja yang dikeluarkan pengguna dan pelanggan Internet di sana setelah melihatkan pengguna Internet di negara lain berjaya menikmati internet yang laju pada kadar yang berpatutan. Bagaimana pula caj harga langganan pakej Internet di Malaysia?

Persatuan Industri Komputer dan Multimedia Malaysia (PIKOM) pernah menemplak tahap perkhidmatan internet di Malaysia sangat mahal tidak berpadanan dengan servis yang kualiti yang ditawarkan kepada pengguna di Malaysia seperti anda, anda di sini. Setuju atau tidak?

Nampaknya penyedia Internet terus mengambil kesempatan melihatkan realiti hari ini yang mana industri mudah alih yang semakin meluas, pengguna media sosial yang meningkat dan pelaksanaan urusniaga elektronik (e-dagang) yang semakin melonjak tinggi statistiknya tetapi malangnya harga caj langgan Internet di Malaysia terus menekan pengguna tidak berpadanan dengan servis yang mereka nikmati.

Kelajuan & kepantasan Internet di Asia Tenggara berbeza mengikut negara.

Ada negara yang Internet laju, harga berpatutan
Ada negara kelajuan Internet serdahana, harga tidak munasabah
Ada negara yang yang Internet serdahana & ataupun lembap tetapi caj harga Internet masih lagi munasabah
Ada negara menyediakan Internet yang lembap tetapi malangnya harga caj Internet yang membebankan
Macam-macam pakej harga yang ditawarkan



Berdasakan semakan Berita Semasa pada gambarajah di atas ini, kelajuan Internet di Singapura adalah terpantas bagi kalangan negara di Asia Tenggara malahan Jepun dengan US boleh kalah dengan negara Kota Singa ini dengan hanya menyediakan purata kelajuan 41.4Mbps & 22.3 Mbps.

Realitinya jikalau dibandingkan dengan negara luar, harga caj langganan Internet di malaysia adalah 5-10 kali ganda lebih mahal berbanding negara-negara maju seperti Korea Selatan, Hong Kong dan Singapura turut menawarkan kadar harga internet dan jalur lebar lebih rendah berbanding Malaysia.
Perbandingan Caj Harga Internet di Malaysia Vs Singapore Vs Thailand Vs Filipina?

Caj Harga Internet di Filipina : RM73 (3Mbps Unlimited)
Caj Harga Internet di Singapore (Singtel) : RM95 (15 Mbps Unlimited)
Caj Harga Internet di Thailand (True Internet) : RM80 (12 Mbps Unlimited)
Caj Harga Internet di Malaysia (TM) : RM199 (10Mbps)
Caj Harga Internet di Korea Selatan (Hanara Telecom) : RM64 (100Mbps Unlimited)


Malah yang menyedihkan lagi melalui kajian global oleh Ookla yang dilakukan terhadap 192 buah negara mendapati kelajuan purata jaur lebar di Malaysia lebih perlahan daripada Kemboja dan Vietnam dan Myanmar pula semakin lama berusaha untuk mengatasi Malaysia ketika ini.

Apa kata anda pula dengan tahap perkhidmatan dan servis penyedia Internet di Malaysia kepada anda ketika ini? Berpuas hati? ~BS

12 ulasan:

Awanama berkata...

Hampeh gile .. mahal !

Awanama berkata...

Memang tahu lama dah tapi rakyat cikai cam saya ni pd sapa nak komplen? Adapun nak tukar kerajaan 5th sekali banyak pulak manusia2 banggang yg terlebih cikai tak nak pulak ngundi tuka kerajaan. Dgn cara tukar kerajaan aja semua kelemahan disebabkan system 1 parti memerintah akan dpt diselesaikan.

Awanama berkata...

Aku setuju sangat 11:48

Awanama berkata...

Mmg lembap mcm cibai. Mmg aku nk maki sbb negara thp msc...internet mcm pukimak. Layak ke dpt thp msc status???

banggoi petai berkata...

Apa yg ko mo bising bising bahalol macaii pkr oiiii. ...p berambus dok singapork laa klau x puas hati. ..Nak internet buat apa ? Senang nak video anwarr sontot? ? Senang nak buat fitnah edit video? ? Bersyukur laa macai macai oiii. ...Malas kerja kuat komplen jaa ni macai Parti Kerbaukan Rakyat. ..Ada kerja kosong sekarang? berminat? bancuh kopi untuk anwar. .Syaray utama : pungkok mesti kuat kemut jaaaa. ....Bagerooo pukiiiarrrrr

Awanama berkata...

ada sekor petai..bising cam anjing berak kapur..woi bahlol banggoi petai laknat..ko tengok aje lah dulu kenape negara lain murah berbanding negara 1malaya ciptaan umno barua nie mahal..ko tau tak..kat australia pun ada tawarkan perkhidmatan internet yg termurah serta byk iklan dia yg membandingkan australia dengan negara lain- supaya diperbaut perbandingan kepada pengguna...Anjing Banggoi Petai Laknat..nape kat msia mahal sangat ..dah tu monopoli plak ..so apa yg x betul ttg perkhidmatan internet jalur kelentit mak lu Banggoi petai Laknat...
Ko cite pasal pungkoq mak ko ke? org cite psl kelajuan sperma bapak lu masuk lubang kambing la Banggoi Petai Laknat..ada makhluk bodoh cam banggoi Petai Laknat nie lah yg merudumkan negara- tgk lah 1malaya jadi padang jarak padang terkukur..TUNGGU...

Awanama berkata...

hang pa bising buat apa ,,,,dah tau dah malaysia semuu jerung besar mau untung saja,,,, kat sudan tempat miskin tp internet murah giler

Awanama berkata...

Mana tak mahal 90% drpd sykt2 komunikasi semua kroni parti haram bejadah tu.....depa dok igt dunia saja tak igt nak mampuih

banggoi petai berkata...

Kesian ko ni. ..Semalam c anuuwar sontot bontot ko kan. ..Patut pun menyalak mcam anjingg. ...Hahahaaa. .Tok dapek den nak nolong ehh

banggoi petai berkata...

Ada satu petua nk kurangkan sakit bontot ko tu. .Mlam ni ko bawa bapak ko sama mak ko kc c anuwar sontot. ..Hahahaaaa

Awanama berkata...

Suh anuar jilat kelentit mak ko...bapak ko jolok lubang jubor anuar....suh jiran sebelah umah layan video blue mak ko kena jolok lubang

Awanama berkata...

Ni spesis yahudi kapir...lingkup ada org mcm ni....mak ko jual puki kuar la ko.tu sbb perangai x bertamadun mcm anjing jalanan. Anjing kurap lg bersih dr ko....tuiiihhhhh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...