05 Disember 2013

SEJUK ! MALAYSIA TERBAIK URUS BANJIR...BETUL KE...

DAPATKAN INFO BANJIR DIBAWAH:

INFO BANJIR PAGE 1  : KUANTAN

PAGE 2  :  Life@ Kuantan


PAGE 3 :  KOTA BHARU BRI

PAGE 4  :  BANJIR DI TERENGGANU

LAGI BERITA BACA:   SINI

Kuantan banjir.. yang mana terjejas pindah ke pusat perpindahan..Air makin naik. Pusat pemundahan pun dah naik air .kat Parliament. Mp BN halang bagi bantuan kepada rakyat kalau nak tau....

Malaysia Terbaik Urus Banjir konon... Terbaiklah sangat...



Berkatalah Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim pada 25 Nov lalu.. Pengurusan banjir di negara ini merupakan antara yang terbaik jika dibandingkan dengan negara-negara lain termasuk negara maju seperti Amerika Syarikat (AS).

Menurutnya terdapat negara maju yang pihak berkuasanya hanya tiba di kawasan banjir seminggu selepas berlakunya bencana itu, berbeza di negara ini yang mana semua pihak sentiasa bersiap sedia menghadapinya.


Menurut beliau lagi, selain jabatan kerajaan, terdapat sukarelawan yang turut membantu kerja-kerja memindahkan mangsa dan menyediakan makanan di pusat-pusat pemindahan ketika bencana itu.

"Di negara kita juga, ketika berlakunya banjir, mangsa belum dipindahkan tetapi bekalan makanan telah siap disediakan di pusat pemindahan. Selain itu, bantuan RM500 yang diberikan kepada mangsa banjir bukanlah ganti rugi tetapi merupakan token (sumbangan)," katanya dalam sidang Dewan Rakyat hari itu..

Walaupun Shahidan telah berkata semuanya telah siap sedia...Tetapi bila banjir telah melanda beberapa buah negeri di Pantai Timur Semenanjung...


INI MANGSA BANJIR DI THAILAND....


Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh (gambar) menyelar kerajaan pusat di atas kegagalan menghantar bantuan dan menggerakkan operasi menyelamat kepada mangsa banjir di Kuantan dengan segera.

Menurut beliau, keadaan di Kuantan kini sudah lumpuh sepenuhnya dan dipercayai lebih 15,000 penduduk terperangkap.

"Masih tidak ada angka rasmi mengenai jumlah mangsa banjir namun bagi populasi tiga kawasan terjejas Kuantan, Indera Mahkota dan Paya Besar ialah seramai 170,00 orang.

"Sejak pukul 4 petang semalam mangsa-mangsa ini dikatakan terputus dengan dunia luar dan kita berasa hairan kenapa kerajaan persekutuan lambat bertindak, kerana tidak ada satu bot pun yang kelihatan menyelamat mereka," katanya dalam satu sidang media di Parlimen .

Malah menurut beliau, keadaan banjir di Kuantan bertambah parah apabila bekalan elektrik kini dilaporkan terputus hingga menyukarkan mangsa mendapatkan bantuan.

"Banjir ini paling teruk pernah berlaku di Kuantan. Mereka menunggu bantuan, tidak makan sejak semalam.

"Ini semua tanggungjawab kerajaan pusat. Kita bukan power rangers yang boleh buat semua. Kita perlukan kerajaan untuk menghantar bantuan," katanya.

Mengulas mengenai penolakan usul beliau untuk Kuantan diisytiharkan darurat, Fuziah berkata ia merupakan usahanya bagi semua pihak agar dapat memberi fokus menghulur bantuan kepada mangsa banjir.

"Ahli Parlimen Kinabatangan marah-marah dan tanya apa saya buat di sini, perlu balik jenguk kawasan saya tetapi jika saya balik, bagaimana nak pastikan tindakan menghantar bantuan dapat disegerakan," katanya.

Pada masa yang sama, biarpun Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim sudah mengesahkan operasi menyelamat dilakukan.

Bagaimanapun, ia selalunya dilakukan tanpa ada perbincangan dengan ahli Parlimen.

"Saya berterima kasih kepada mereka yang menghantar bantuan, Menteri Kebajikan pun turun sekali. Majlis Keselamatan Negara (MKN) kini sudah bertindak.

"Namun yang kita persoalkan kenapa setiap kali MKN melakukan operasi tidak berbincang dengan kita. Ahli Parlimen yang lebih tahu selok belok kawasan sendiri," katanya.

Beliau menyifatkan tindakan berkenaan seolah-olah seperti perbuatan diskriminasi yang menghukum rakyat kerana tidak memilih kerajaan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya lalu ~ The Malaysian Insider

Kelewatan menghantar bantuan itu telah diakui oleh Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Rohani Abdul Karim dan beliau telah memohon maaf tentang kelewatan itu dalam TV3 semalam..

..... Semua dah sedia tapi lambat tiba, jadi apakejadahnya?

Terbaiklah sangat Malaysia urus banjir.. sama macam terbaiknya sistem pendidikan yang ada di Malaysia, tapi hasilnya macam hampas... bacalah di (SINI )  ~ asd

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...