06 Disember 2013

CARA MALAYSIA URUS BANJIR...MASIH TAHAP 80AN?

Pihak bertanggung jawab...masih memikir cara lama dalam mengerakan bantuan, masih teragak-agak dalam proses bantuan penyelamat dan makanan dan minuman yang tidak cukup.

“ Apabila kawasan yang terjejas banjir cukup besar dan banyak jalan yang ditenggelami air sehingga tidak boleh dilalui kenderaan besar termasuk trak tiga tan. Ia menyukarkan kita menyalurkan bantuan kepada mangsa yang terjejas.

“Sepatutnya  menggunakan kenderaan yang lebih besar dalam proses penyaluran bantuan kepada mangsa  juga digerakan bantuan melalui udara.

Kemungkinan fasa kedua banjir boleh berlaku berdasarkan ramalan Jabatan Meteorologi.

Menurutnya, prosedur standard operasi (SOP) juga perlu diubah dengan setiap agensi berkaitan segera menghulurkan bantuan kerana ia kes kecemasan. “Kita perlu mengubah SOP sedia ada dan tidak terlalu terikat dengan perkara itu, lebih-lebih lagi apabila berdepan dengan keadaan kecemasan seperti ini.

“Apa yang penting keperluan mangsa banjir perlu didahulukan dan memastikan mereka mendapat bantuan sepatutnya terutama makanan dan minuman,” katanya yang menyifatkan banjir kali ini terburuk, turut menasihatkan orang ramai mematuhi arahan pihak berkaitan bagi memastikan agihan bantuan lancar






Pemandangan di pusat pemindahan banjir SRJK Chung Ching, Tanah Putih


LEBIH PARAH..PUSAT PENEMPATAN BANJIR DINAIKI AIR


PENEMPATAN BANJIR SEMENTARA DI THAILAND...JAUH LEBIH SELESA & TERSUSUN



Imej radar satelit di Kuantan,tapi Bung Mukhtar masih lagi terlompat-lompat menolak usul darurat. Parah tak dapat nak ubah dah perangai orang tua tu.

Situasi semalam Banjir di Kemaman paling buruk


KEMAMAN - Banjir yang kini melanda daerah Kemaman disifatkan lebih buruk berbanding tahun lepas dan melumpuhkan hampir sebahagian besar bandarnya yang terletak di Cukai.

Kemaman merupakan kawasan paling teruk terjejas akibat banjir di Terengganu berbanding Hulu Terengganu dan Dungun.

Walaupun mangsa yang dipindahkan hampir mencecah 3,000 orang setakat 7 malam ini di Kemaman, namun jumlah itu dijangka meningkat menjelang malam ini berikutan air laut pasang.

Tinjauan Bernama di beberapa kawasan termasuk Kampung Bukit Mentok dan Pengkalan Pandan mendapati penduduk kawasan itu telah meninggalkan kediaman masing-masing kerana kebanyakan rumah mereka ditenggelami air hingga ke paras bumbung.

Seorang penduduk Bandar Baru Bukit Mentok, Norita Abdul, 38, menyifatkan banjir tahun ini lebih ganas berbanding sebelumnya hingga sebahagian kawasan didiaminya tenggelam dek banjir besar.

"Keluarga saya hanya sempat mengalihkan sebahagian barangan rumah ke tempat tinggi berikutan air yang naik ke dalam rumahnya dengan mendadak kali ini.

"Tahun lepas, air naik ke rumah tidaklah secepat ini tetapi kali ini sangat berbeza sehingga rumah saya boleh tenggelam hanya nampak bumbung," kata ibu lima anak ketika ditemui Bernama di Pusat Pemindahan mangsa banjir di Dewan Seri Amar di sini hari ini.

Jaafar Omar, 57, dari Kampung Pengkalan Pandan pula berkata kalau semasa banjir sebelum ini air masuk rumahnya paling tinggi pun hanya separas pinggang namun bencana kali ini lebih buruk.

"Tahun lepas air bah naik hanya paras pinggang. Maka saya pun letaklah barang-barang tinggi sedikit dari paras pinggang.

"Namun keesokan bila saya hendak balik ke rumah, Masya-Allah... tengok-tengok tinggal bumbung rumah je, semua tenggelam," katanya yang belum dapat menganggarkan jumlah kerugian dialaminya.

Sementara itu kesesakan teruk berlaku di Chukai setelah beberapa jalan utama di pusat bandar itu dinaiki air sedalam 0.5 hingga 1.5 meter di beberapa tempat.

Lebih memburukkan keadaan apabila kebanyakan pusat perpindahan mangsa banjir terpaksa bergelap akibat tiada bekalan elektrik sejak pukul 10 malam semalam berikutan Tenaga Nasional Berhad (TNB) memutuskan bekalan eletrik di beberapa kawasan banjir bagi mengelakkan kejadian litar pintas.

Stesen minyak turut mengalami masalah sama kerana memerlukan bekalan eletrik untuk beroperasi dan berikutan itu pengguna jalan raya terpaksa beratur panjang untuk mengisi minyak di lokasi pinggir bandar yang tidak dilanda banjir.

Tinjauan di Hulu Terengganu turut mengalami situasi sama seperti di Kemaman di mana kira-kira 25 buah keluarga di Kampung Paya Besar mengalami detik cemas setelah kediaman mereka mula digenangi air akibat hujan berterusan sejak empat hari lalu.

Namun kegelisahan mereka terubat setelah bantuan penyelamat tiba dengan menaiki bot Bomba dan Penyelamat Kuala Berang dan membawa mereka ke pusat pemindahan Balairaya Paya Besar.

Penduduk kampung, Mohd Nasir Salleh, 45, berkata hampir kesemua rumah penduduk dinaiki air sehingga bumbung dan dia tujuh sekeluarga terpaksa berpindah sehelai sepinggang.

"Hujan lebat tidak henti-henti sejak beberapa hari antara penyebab air naik secara luar biasa dan mendadak. Saya boleh nampak haiwan ternakan berenang-renang dan barang rumah seperti tong gas terapung di atas air," katanya. - Bernama


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Jangan jadi katak bawah terpurung, pergi tinjau negara orang dulu kalau nak puji negara sendiri.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...