15 Oktober 2013

GEMPA DI FILIPINA , LEBIH 20 KEMATIAN


PHOTO: At a gathering celebrating Eid'l Adha, a Muslim girl cries (left) after a magnitude-7.2 earthquake disrupted their prayers in Iloilo City and other parts of the Visayas region early Tuesday morning, October 15. The strong quake caused massive destruction to several historical landmarks in Bohol and Cebu.

Gempa bumi kuat landa Filipina, 20 maut





Angka kematian dalam gempa kuat yang menggegarkan Filipina awal pagi tadi meningkat dengan yang terbaru dilaporkan sekurang-kurangnya 20 nyawa terkorban sementara 33 lagi cedera.

Gempa bumi itu turut menyebabkan kerosakan kepada rumah-rumah, bangunan dan jalan raya di rantau itu.

Tinjauan Geologi Amerika Syarikat melaporkan bahawa gempa bumi yang berukuran 7.2 magnitud tersebut berlaku pada pukul 08:12 waktu tempatan (0012 GMT) kira-kira lima kilometer (tiga batu) dari timur Balilihan, di rantau Bohol pada kedalaman 56 kilometer.

Portal berita Filipina, The Inquirer melaporkan bahawa gempa bumi itu berlaku untuk tempoh hanya seminit dan menyebabkan bekalan elektik terputus.

Gempa bumi tersebut diikuti oleh dua gempa susulan, masing-masing berukuran lebih daripada 5.0 magnitud.

Tiada amaran tsunami dikeluarkan oleh Pusat Amaran Tsunami Pasifik.

Filipina berada berhampiran dengan satu rangkaian pulau-pulau yang terdedah kepada gempa bumi dan letupan gunung berapi.






Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...