07 Julai 2013

TERKINI ! PERAMPAS KUASA DI MESIR, BERKIRA MELANTIK PM...


ElBaradei tidak disahkan sebagai PM Mesir

Jurucakap Presiden berkata beberapa pilihan di atas meja untuk jawatan PM, selepas laporan awal pelantikan ElBaradei.


7 Julai 2013 02:29 pagi -waktu di mesir

Jurucakap presiden telah berkata bahawa rundingan yang berterusan sejak pelantikan Perdana Menteri interim baru bagi Mesir, berikutan laporan sebelum ini bahawa pemimpin pembangkang Mohamed ElBaradei telah dipilih.

Pihak berkuasa berkata, terdapat beberapa pilihan untuk kedudukan dan mengakui bahawa terdapat tentangan kuat terhadap pelantikan kemungkinan ElBaradei.

Sebelum itu, pada hari Sabtu, (pemberontakan) pergerakan Tamarod, yang kejuruteraan protes besar-besaran yang membawa kepada penggulingan Presiden Mohamed Morsi pada hari Rabu, telah membuat pengumuman pelantikan ElBaradei selepas perbincangan dengan Adly Mansour , pemimpin baru Mesir interim.

Apabila berita awal pilihan itu bocor ia disambut dengan sorakan luar Kaherah Ittihadiya presiden istana, di mana lawan Morsi, presiden pertama negara bebas dipilih, pencerobohan mengibarkan bendera Mesir dan tanduk kereta membunyikan hon.

Al Jazeera Sherine Tadros, melaporkan dari Kaherah, berkata pandangan daripada orang-orang Mesir adalah bahawa ElBaradei akan membawa bahagian lagi di negara ini.

Mohamad Elmasry, seorang profesor di Universiti Amerika di Kaherah, memberitahu Al Jazeera ia adalah mungkin pengumuman telah dibuat oleh media kerajaan untuk "mengukur reaksi" kepada pelantikan itu.

"Dia bukan seorang tokoh yang popular di sini, walaupun beliau dikenali di Barat," kata Elmasy.

"Dia tidak akan memuaskan hati para penyokong pro-Morsi, tetapi angka revolusi juga kecewa dengan dia."

Perbincangan berhubung siapa yang patut menjadi perdana menteri datang sebagai Ikhwan Muslimin diadakan baru menunjukkan kuasa di Bandar Nasr Kaherah daerah untuk menuntut bahawa tentera memulihkan Morsi, selepas berpuluh-puluh orang mati dan beratus-ratus lagi cedera dalam masa 24 jam keganasan.

Juga pada hari Sabtu, jurucakap presiden berkata Ikhwan Muslimin akan dapat mengambil bahagian dalam pilihan raya baru.

"Kami menghulurkan tangan kita kepada semua orang, semua orang adalah sebahagian daripada negara ini," kata jurucakap Mansour Satu hmed al-Muslamani kepada pemberita.

"Ikhwan Muslimin mempunyai banyak peluang untuk bertanding semua pilihan raya termasuk pilihan raya presiden akan datang atau orang-orang yang diikuti."

'Penolakan dan kemarahan'

Elshayyal Jamal Al Jazeera, melaporkan dari Nasr City, berkata reaksi daripada kem Morsi apabila ia telah menganggap pelantikan itu disahkan adalah salah satu daripada penolakan dan kemarahan.

Elshayyal berkata: "Salah satu penunjuk perasaan di sini berkata bahawa pelantikan ElBaradei adalah satu langkah ke arah memujuk Amerika Syarikat dan beliau telah berkhidmat dengan baik, membenarkan serangan ke atas Iraq apabila dia berada di IAEA dan kini akan menjadi boneka mereka lagi - kita semua tahu dia adalah boneka.


"Orang lain berkata bahawa ElBaradei pun terlalu takut untuk mencalonkan dirinya dalam pilihan raya Itulah bagaimana sokongan kecil, dia telah - dia memerlukan tentera untuk meletakkan dia di pejabat Jadi untuk kesimpulan mood di sini:. Ia adalah penolakan, kemarahan dan pemecatan.. "

Kumpulan Mesir kedua terbesar Islam, yang pada mulanya disokong hala tuju politik tentera yang dipimpin untuk memimpin negara ini untuk pilihan raya baru, menentang pencalonan ElBaradei, seorang pegawai parti berkata.

Terdapat laporan bahawa pembangkang yang kuat dari parti Salafi ini mungkin mempunyai membawa kepada dipertimbangkan semula pelantikan itu.

Pemimpin timbalan Al Nour Parti Ahmed Khalil memberitahu laman web berita negeri Al-Ahram bahawa parti itu akan menarik diri daripada proses peralihan politik jika ElBaradei telah disahkan dalam jawatannya.

"The pencalonan ElBaradei melanggar pelan bahawa kuasa-kuasa politik dan negara telah bersetuju dengan Ketua Abdel Fattah al-Sisi," katanya kepada Al-Ahram, merujuk kepada ketua angkatan tenter
a.

~Al Jazeera

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...