10 Julai 2013

Terkini ! Hazem el-Beblawi Dinamakan Perdana Menteri interim Mesir

Pemimpin interim Mesir  menawarkan peranan Ikhwan

Mansour berkata, beliau akan melantik Ikhwan Muslimin dan ahli Nour untuk jawatan menteri,  selepas PM baru dinamakan.


updeted : 10 Jul 2013 02:55am


Hazem el-Beblawi adalah baru Perdana Menteri interim [AFP]

Ikhwan Islam dan Parti Nour Islamis akan ditawarkan jawatan menteri dalam kerajaan peralihan, pegawai-pegawai telah berkata, ini akan dilaksanakan selepas pelantikan Perdana Menteri baru.

Hazem el-Beblawi, seorang ahli ekonomi liberal dan bekas menteri kewangan, telah dinamakan sebagai perdana menteri baru, jurucakap presiden, Ahmed al-Muslimani, katanya.

Ketua pembangkang Liberal dan pemenang Nobel Perdamaian Mohamed ElBaradei dinamakan naib presiden bagi hubungan luar, Muslimani berkata pada Selasa.

Perlantikan tersebut diikuti dengan pengumuman bahawa jawatan menteri dalam kerajaan baru akan ditawarkan kepada ahli-ahli Parti Kebebasan dan Keadilan, sayap politik Ikhwan Muslimin, dan untuk Islam Parti Nour yang tegas.

Media negara memetik seorang jurucakap presiden sebagai berkata: ". Tiada bantahan di semua termasuk ahli-ahli kedua-dua pihak dalam kerajaan"

Pentadbiran bergerak datang hampir seminggu selepas menumbangkan tentera Islam Presiden Mohamed Morsi dan memilih Ketua Hakim Adly Mansour untuk mengetuai negara dunia Arab yang paling ramai penduduk.

HAZEM EL-BEBLAWI


Perdana Menteri baru Mesir, Hazem el-Beblawi, adalah seorang ahli ekonomi liberal dengan reputasi sebagai teknokrat dan sejarah mengkritik rejim sebelumnya.

Malah sebelum revolusi, beliau adalah lawan vokal dasar ekonomi Hosni Mubarak: Dalam perbahasan 2009, beliau bercakap secara terbuka mengenai rasuah rasmi, dan menyalahkan kerajaan kerana gagal untuk membangunkan asas perindustrian Mesir.

Baru-baru ini, beliau telah menjadi kritikal baru-baru ini digulingkan Presiden Mohamed Morsi. Dalam temu bual bulan lalu dengan Berita Harian Mesir, beliau menyifatkan program ekonomi Morsi sebagai kegagalan.

"Sekurang-kurangnya yang boleh dikatakan ialah bahawa ia tidak betul-betul berjaya, dan ia tidak jelas," katanya."Morsi tidak hadir satu program yang jelas. Beliau menyampaikan ucapan-ucapan yang sama bahawa semua ahli-ahli politik membuat kira-kira pencapaian, pencapaian dan menarik pelaburan asing. "

Beblawi telah mengajar ekonomi di universiti-universiti, dan bekerja untuk Bangsa-Bangsa Bersatu dan Bank Pembangunan Arab.

- Gregg Carlstrom

ElBaradei pada mulanya disebut-sebut untuk memimpin kabinet tetapi pencalonannya ditolak oleh parti Nour itu.

Beblawi kini menghadapi tugas yang amat berat untuk cuba untuk menyatukan kembali sebuah negara yang amat berpecah-belah dan menyelamatkan ekonomi tepung itu.

Ketua parti berkata ia masih mengkaji pelantikan ElBaradei ini.

Ikhwan Muslim, Sementara itu, enggan mengiktiraf presiden penjaga atau mana-mana keputusan beliau.

Tidak lama selepas parti Islam membuat kenyataan mereka, ketua tentera Mesir terus media kerajaan untuk mengatakan bahawa tentera tidak akan menerima politik "muslihat".

Menteri Pertahanan Abdel-Fattah el-Sissi berkata bahawa "masa depan negara adalah terlalu penting dan suci untuk manuver atau halangan, apa justifikasi".

Rangka tindakan diumumkan oleh Mansour adalah bertujuan untuk menggantikan perlembagaan kontroversi Islam-digubal yang dia digantung selepas rampasan kuasa minggu lepas.

Jawatankuasa akan ditubuhkan untuk membuat penambahbaikan kepada draf akhir sebelum ia dikemukakan kepada referendum.

Pilihan raya parlimen akan selepas itu dalam tempoh tiga bulan dan Mansour akan mengumumkan tarikh untuk pilihan raya presiden sekali parlimen baru telah diadakan.

Kedua-dua Beblawi dan ElBaradei yang terkenal di tempat kejadian politik Mesir.

Beblawi, 76, belajar di Kaherah dan Paris, di mana beliau memperoleh doktor falsafah dalam bidang ekonomi.

Sepanjang kerjaya yang panjang, beliau bekerja di institusi awam dan swasta, kedua-dua di rumah dan di luar negara, termasuk sebagai ketua Bank Pembangunan Eksport Mesir antara tahun 1983 dan 1995.

Beliau juga pernah mengajar di beberapa universiti di seluruh dunia dan telah menulis beberapa buah buku dan artikel mengenai kewangan dalam bahasa Arab, Perancis dan Inggeris.

Beblawi telah dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan dalam "Revolusi Kabinet" selepas pemberontakan popular menyaksikan penyingkiran lama Presiden Hosni Mubarak.

Mesir majlis ketenteraan menolak peletakan jawatan Beblawi pada Oktober 2011, apabila dia berhenti sebagai protes atas pertempuran maut yang menyebabkan sekurang-kurangnya 26 orang mati.

ElBaradei, yang mempunyai sokongan daripada 30 Jun depan - satu gabungan beberapa kumpulan yang menentang Morsi - adalah dihormati di Mesir dan telah menerima anugerah tertinggi negara, yang Shas Nil, pada tahun 2006.

Bekas Pengarah agensi pemantau nuklear PBB, 71, mempunyai kerjaya yang lama di arena antarabangsa.

ElBaradei berkhidmat sebagai diplomat Mesir untuk Bangsa-Bangsa Bersatu dan kemudiannya sebagai pembantu kepada Menteri Luar Mesir. Beliau merupakan Ketua Pengarah Agensi Tenaga Atom Antarabangsa selama hampir 12 tahun. Dia dan IAEA berkongsi Hadiah Nobel Keamanan pada tahun 2005.

ElBaradei telah disebut-sebut untuk menjadi timbalan perdana menteri baru minggu lepas, tetapi media Mesir kemudian menafikan laporan.

~ Aljazeera

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...