06 Julai 2013

TERKINI ! 30 MATI DAN 1000 CEDERA DI MESIR ( VIDEO )

Tegang Mesir selepas pertempuran malam panjang

Penyokong bekas presiden kian bertambah di demonstrasi berikutan pertempuran yang telah  30 mati di seluruh negara.

updated 6 Julai 2013 08:38am ( mesir )


Keadaan tegang  di Mesir berikutan malam pertempuran sengit antara penyokong dan penentang Presiden digulingkan Mohamed Morsi.

Sekurang-kurangnya 30 orang terbunuh dan lebih 1,000 cedera dalam keganasan yang meletus pada hari Jumaat dan terus sepanjang malam.

Satu gabungan kumpulan-kumpulan konservatif yang diketuai oleh Ikhwan Muslimin telah berikrar lagi demonstrasi pada hari Sabtu, menimbulkan kebimbangan keganasan baru.

Gabungan itu menuntut pemulihan Morsi sebagai presiden. Beliau digulingkan tiga hari lalu dalam satu rampasan kuasa tentera.

Garis pertempuran kekal dilukis sebagai penunjuk perasaan anti-Morsi bermalam di ikonik Tahrir Square di Kaherah, dengan pemeriksaan dikendalikan oleh orang awam. Penyokong Pro-Morsi juga telah berjanji untuk datang ke jalan-jalan untuk menekan permintaan mereka.

"Rakyat jelata akan terus protes bertamadun dan aman duduk-in di Kaherah sehingga rampasan kuasa tentera adalah terbalik dan presiden yang sah dipulihkan," gabungan Ikhwan yang dipimpin berkata dalam satu kenyataan awal pagi pada hari Sabtu.

Sementara itu, timbalan ketua Ikhwan Muslimin Mesir, bekas calon presiden Khairat El-Shater, telah ditangkap.

Sumber keselamatan berkata pada hari Sabtu bahawa Shater, seorang ahli perniagaan yang kaya dilihat sebagai strategi utama pergerakan politik, telah diambil ke dalam jagaan kerana disyaki menghasut keganasan.

Mohamed Badie, pemimpin tertinggi Ikhwan Muslimin, telah memberikan ucapan yang ingkar pada hari Jumaat kepada orang ramai penyokong Morsi dan berikrar untuk melindungi Presiden Morsi itu.

"Allah membuat Morsi menang dan membawanya kembali ke istana," kata beliau dalam ucapannya, yang sebahagiannya telah disiarkan di TV negeri. "Kami adalah tentera, kita mempertahankan dia dengan kehidupan kita."

Satu kumpulan Islam yang baru juga telah mengumumkan pembentukan di Mesir, memanggil menewaskan tentera daripada Morsi pengisytiharan perang ke atas kepercayaan dan mengancam untuk menggunakan kekerasan untuk mengenakan undang-undang Islam.

Ansar al-Syariah di Mesir berkata ia akan mengumpul senjata dan memulakan latihan ahli-ahlinya, dalam satu kenyataan yang disiarkan pada forum dalam talian untuk pejuang di wilayah Sinai di negara ini pada hari Jumaat.



Keganasan sepanjang malam

Pertempuran Jumaat telah dicetuskan oleh kematian tiga Morsi penyokong - dilaporkan dibunuh oleh tembakan ketika mereka cuba berarak ke arah berek tentera di mana Morsi dipercayai akan diadakan.

Penyokong Morsi menyalahkan tentera untuk kejadian itu, tuntutan ditolak oleh tentera.

Kumpulan saingan juga bertempur di Tahrir Square. Pertempuran semalaman akhirnya reda apabila tentera dipisahkan kumpulan berperang menggunakan kenderaan perisai.

"Kami tidak mengambil pihak. Misi kami adalah untuk mendapatkan kehidupan penunjuk perasaan," kata jurucakap tentera Kolonel Ahmed Ali kepada agensi berita AFP.

Sementara itu, Amerika Syarikat mengutuk pertempuran dan menggesa semua pihak, termasuk tentera, untuk menghentikan keganasan.

"Kami mengutuk keganasan yang telah berlaku hari ini di Mesir. Kami menyeru semua pemimpin Mesir untuk mengutuk penggunaan kekerasan dan menghalang keganasan lagi di kalangan penyokong mereka," kata jurucakap Jabatan Negara Jen Psaki dalam satu kenyataan.

"Kami menjangkakan tentera untuk memastikan bahawa hak-hak semua orang Mesir dilindungi, termasuk hak untuk berhimpun secara aman, dan kami menyeru kepada semua yang membantah untuk berbuat demikian secara aman."

Seorang jurucakap ketua PBB Ban Ki-moon memetik beliau memanggil akhir aman untuk krisis.

"Tidak ada tempat untuk hukuman atau bagi mengecualikan mana-mana pihak utama atau masyarakat," Ban dilaporkan berkata.

Kaherah dalam keadaan huru-hara

Selepas waktu malam pada hari Jumaat, sekumpulan penyokong Morsi berarak dari Nasr City, sebuah daerah di Kaherah, ke arah Maspero bangunan TV negeri dan bertempur dengan anti-Morsi penunjuk perasaan pada 6 Oktober Bridge, yang terletak di atas Sungai Nil.

Seorang lelaki dilihat nampaknya menembak pistol, manakala tembakan dia boleh didengar di kawasan itu.Orang ramai dilihat membaling batu kerana kedua-dua pihak maju dan berundur pula di jambatan berhampiran Tahrir Square.

Empat penunjuk perasaan terbunuh di luar ibu pejabat Pengawal Republikan selepas berbuka dari demonstrasi pro-Morsi, pegawai agensi berita MENA melaporkan.

MENA juga berkata bahawa 12 orang terbunuh dalam Alexandria.

Rusuhan juga dilaporkan di daerah Manial Al, sebuah pulau di Sungai Nil, di antara Kaherah dan Giza, menurut TV negeri.

Lima anggota polis telah terbunuh di bandar utara Sinai El-Arish, selepas tentera juga dibunuh di rantau ini.

Angkatan tentera Mesir menafikan laporan bahawa keadaan darurat telah diisytiharkan di Semenanjung Sinai yang bermasalah, dan perintah berkurung telah dikenakan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...