06 Julai 2013

KESATUAN AFRIKA GANTUNG KEAHLIAN MESIR

BERITA TERKINI : Kesatuan Afrika menggantung Egypt

Lima puluh empat ahli blok menggantung Mesir dari semua aktiviti berikutan penyingkiran Presiden Morsi dalam satu rampasan kuasa tentera.
Kesatuan Afrika (AU) telah menggantung Mesir dari semua aktiviti berikut menggulingkan kerajaan, seorang pegawai kanan berkata.

Keputusan blok 54 anggota datang ketika demonstrasi yang menyokong bekas Presiden Mohammed Morsi telah berlaku di Kaherah, ibu negara Mesir.

"Sebagai mandat oleh instrumen AU berkaitan, Kesatuan Afrika Keamanan dan Majlis Keselamatan memutuskan untuk menggantung penyertaan Mesir dalam aktiviti AU sehingga pemulihan ketenteraman perlembagaan," Admore Kambudzi, Setiausaha Keamanan dan Majlis Keselamatan AU, berkata selepas mesyuarat pada hari Jumaat.


Keputusan penggantungan adalah tindak balas biasa AU kepada mana-mana gangguan undang-undang perlembagaan oleh negara anggota.

Morsi telah dipecat daripada jawatan oleh tentera pada Rabu selepas protes besar-besaran terhadap kerajaan.



Apakah penggantungan AU bermakna untuk Mesir?

Kesatuan Afrika merupakan badan antarabangsa yang pertama untuk menghukum Mesir berikutan penggulingan Morsi itu.



AU menggesa Mesir untuk kembali kepada perintah perlembagaan [Al Jazeera / Matthew Cassel]


Apabila krisis mendalami dan merebak pergolakan di Mesir berikutan ou sengatan Mohamed Morsi sebagai Presiden Mesir, masih ada sedikit persetujuan antarabangsa mengenai perkembangan bergerak pantas di negara ini.

Walaupun kebanyakan negara telah menyatakan "kebimbangan", dan "berharap untuk kembali pantas untuk demokrasi", kutukan antarabangsa tegas terhadap menggulingkan kerajaan yang dipilih secara demokrasi kekal ghaib.

Dalam hal ini, tindakan pantas oleh Kesatuan Afrika adalah perlu diberi perhatian.



Ikuti liputan perhatian demokrasi muda yang berjuang

Keamanan Kesatuan Afrika dan Majlis Keselamatan (PSC) pada hari Jumaat digantung Mesir dari semua aktiviti, berikutan penggulingan kerajaan Morsi dan dipanggil untuk pulangan segera untuk "perintah perlembagaan".

Mesir menjadi negara keempat dalam tempoh empat tahun yang lalu, selepas Madagascar, Republik Afrika Tengah, Guinea-Bissau dan Mali (yang sejak itu telah dihidupkan semula) yang akan digantung dari organisasi.

Kementerian Luar Mesir bertindak balas dengan segera kepada penggantungan itu dengan menyatakan "penyesalan mendalam" dalam satu kenyataan yang disiarkan di laman rasmi Facebook.


Walaupun langkah AU adalah adat sekiranya gangguan perlembagaan negara anggota, ia masih amat penting memandangkan kebimbangan antarabangsa yang tinggal berikutan penyingkiran Morsi dari kuasa, dan kebimbangan apa-apa kejadian mewujudkan satu precedent untuk benua.

Ia juga bermakna bahawa Mesir kini telah digantung daripada semua cabang AU, mengurangkan pengaruhnya ke atas hal ehwal dalaman Afrika, pada masa apabila Afrika Utara gergasi telah cuba untuk mendapatkan semula pengaruh di benua itu.

Yang penting, keputusan PSC untuk menggantung Mesir mungkin akan dilihat sebagai menambah legitimasi kepada kemarahan yang dirasai oleh penyokong Morsi itu.

Al Jazeera Azad Essa bercakap dengan El Ghassim berkurang, pengarah Keamanan dan Majlis Keselamatan (PSC), organ dalam AU bertanggungjawab bagi penggantungan, kira-kira bagaimana AU melihat krisis berlaku di Mesir - dan mengapa badan tidak mempunyai pilihan tetapi untuk menggantung salah seorang ahli penubuhannya.

Al Jazeera: Mengapa AU digantung keahlian Mesir?

El Ghassim berkurang: Penggantungan itu adalah ukuran yang secara automatik disediakan oleh alat AU apabila perubahan perlembagaan dalam kerajaan berlaku.

Ia termasuk penggantungan keahlian Mesir dalam aktiviti AU, dan sudah tentu ini tidak menghalang daripada terlibat AU, berinteraksi dengan pihak berkuasa Mesir dan pihak berkepentingan yang lain untuk menyokong kembali kepada perintah perlembagaan.

Dan kami berhasrat untuk sepenuhnya dan secara aktif terlibat dengan orang-orang Mesir untuk membantu membuat ini berlaku, supaya pilihan raya boleh diadakan secepat mungkin.

AJ: Adakah AU menggambarkan menumbangkan daripada Morsi sebagai rampasan kuasa?Kebanyakan negara dan badan-badan serantau telah menahan dirinya daripada menggunakan penerangan - tetapi di manakah pendirian AU pada istilah?

Berkurang: Seperti yang saya katakan, AU mempunyai instrumen dan kaedah-kaedah, dan ini terpakai kepada semua negara anggota. Ujian Afrika pada demokrasi dan pilihan raya dan perisytiharan Lome tahun 2000 mengandungi definisi pemahaman AU terhadap perubahan yang tidak berperlembagaan kerajaan. Ini termasuk menumbangkan sebuah kerajaan yang dipilih secara demokrasi - dan AU telah menyatakan bahawa apa yang berlaku di Mesir jatuh di bawah definisi ini.

Apabila ini berlaku, secara automatik, satu set tertentu langkah-langkah yang perlu diambil.

AJ: Adakah anda mengatakan bahawa AU tidak akan memanggil ini rampasan kuasa?

Berkurang: Kami menyeru ia satu perubahan perlembagaan kerajaan kerana anda mempunyai keadaan yang jatuh di bawah definisi menumbangkan sebuah kerajaan yang dipilih secara demokrasi, atau menumbangkan sebuah kerajaan yang berlaku dalam melanggar peraturan-peraturan yang diperuntukkan oleh perlembagaan.

AJ: Apa yang anda perlukan untuk melihat perubahan untuk Mesir dibenarkan kembali ke AU?

Berkurang: Apa yang sepatutnya berlaku adalah untuk mendapatkan negara kembali kepada perintah perlembagaan, dan ini telah berlaku melalui pilihan raya yang bebas dan adil. Ini telah berlaku tanpa berlengah-lengah dan melalui proses perundingan. Dan seperti yang saya nyatakan, kita bersedia untuk menyokong proses ini.

AJ: Apakah Mesir hilang daripada digantung, dan begitu juga sebaliknya?

Berkurang: Saya tidak fikir kita perlu merangka isu ini [dalam cara a] yang kelihatan pada apa yang Mesir kehilangan daripada digantung. Sebaliknya, isu itu perlu melihat melalui bingkai apa AU mempunyai kaitan dalam melaksanakan dasar-dasar di semua negara anggota AU.

Dan apa yang Keamanan dan Majlis Keselamatan (PSC) telah dilakukan hari ini adalah sepenuhnya selaras dengan apa yang telah dipersetujui oleh semua negara anggota. Jelas sekali apa yang telah berlaku di Mesir adalah halangan sejauh AU berkenaan, dan hasrat kita, sudah tentu, untuk memastikan bahawa Mesir kembali kepada perintah perlembagaan secepat mungkin.


Sudah tentu, AU berdiri untuk mendapatkan dari yang kuat, demokratik Mesir dan Mesir berdiri untuk mendapatkan dari Kesatuan Afrika yang kuat, menggunakan peraturan dan bertujuan untuk standard yang lebih tinggi dari segi demokrasi, tadbir urus dan hak asasi manusia.

Mesir adalah ahli komited AU, seorang pengasas ahli AU, dan saya pasti mereka komited kepada AU.

Saya tidak ragu-ragu mengenai keinginan mereka untuk mengambil bahagian secara aktif dalam aktiviti-aktiviti kami - dan saya pasti mereka akan membuat segala usaha untuk memastikan bahawa pilihan raya ini diadakan dan supaya mereka mendapatkan semula keahlian mereka di AU.

AJ: kedudukan The AU yang berbeza daripada banyak Dunia Arab, di mana ramai pemimpin telah mengucapkan tahniah kepada Presiden baru. Adakah perkara kedudukan AU ini?

Berkurang: Lihat, AU bertindak berdasarkan peraturan sendiri ... Dan Mesir adalah salah satu daripada negara-negara anggota yang penting kita, jadi saya yakin bahawa pegawai-pegawai Mesir akan memahami rasional keputusan yang diambil oleh AU dan kita tidak mempunyai keraguan jua tentang komitmen Mesir kepada AU dan cita-cita itu.

Ikut Azad Essa di Twitter: @ azadessa

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...