24 Mei 2013

TERKINI! HAKIM BEBAS 3 TAHANAN AKTA HASUTAN ,TOLAK PERMOHONAN REMAN POLIS


Tiga pemimpin Pakatan, NGO dibebaskan

Ahli Parlimen Batu Tian Chua, bersama dengan Haris Ibrahim dari ABU (Asalkan Bukan Umno) dan ahli PAS, Tamrin Ghafar akan dibebaskan selepas permohonan reman oleh pihak polis ditolak oleh majistret hari ini.

Perkara ini didedahkan oleh peguam Ashok Kandiah, yang berkata, ketiga-tiga mereka dalam proses untuk dibebaskan dari balai polis Jinjang, tempat mereka ditahan sejak ditangkap semalam.

Ketiga-tiga mereka sedang disiasat di bawah Seksyen 4 Akta Hasutan 1948 berikutan penyertaan mereka dalam forum pasca pilihan raya di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor (KLSCAH) pada 13 Mei.

Mereka ditahan oleh pihak berkuasa di pelbagai tempat petang semalam dan polis kini perlu membuat permohonan baru untuk reman jika ingin terus menahan mereka.

Pakatan Rakyat (PR) sebelum ini menyifatkan tangkapan sebagai sebahagian daripada tindakan keras kebangsaan mengenai pembangkang persekutuan.

Ahli-ahli politik Chua Tian Chang, Tamrin Ghafar, aktivis politik Haris Ibrahim telah ditangkap kerana hasutan semalam dan ditahan semalaman di lokap polis di Jinjang, kononnya untuk siasatan di bawah Seksyen 4 (1) © Akta Hasutan dan Seksyen 124 Kanun Keseksaan.


"Kami memuji seorang majistret yang sangat berani. Seorang hakim yang berani telah mendengar hujah-hujah undang-undang dan membuat keputusan bahawa penahanan kami adalah tanpa asas, "kata Chua selepas berjalan keluar dari lokap dengan peguam beliau, merujuk kepada majistret Norashikin Sahat.

"Itulah sebabnya kita telah dibebaskan tanpa syarat," kata PKR naib presiden yang adalah yang terakhir untuk berjalan keluar, dengan Tamrin dan Haris berjalan keluar bersama-sama sebelum ini.

Awal hari ini, sekumpulan kecil penyokong telah diadakan mini protes di luar lokap, menjerit slogan dan memegang sehingga pelekat untuk menuntut pembebasan ketiga-tiga mereka.

Haris, peguam Gobind Singh Deo hari ini berkata, beliau belum dimaklumkan mengenai yang "kenyataan menghasut" pelanggan atau dua yang lain telah ditahan atas.
Ketiga-tiga dipercayai ditahan atas penglibatan mereka dalam satu forum pada 13 Mei ke atas keputusan pilihan raya umum yang baru berakhir.

Pagi semalam, pelajar aktivis Adam Adli Abdul Halim didakwa menghasut kerana penglibatan beliau dalam forum yang sama di mana beliau dituduh rali rakyat Malaysia untuk mengambil jalan-jalan untuk menggulingkan kerajaan BN.

24 tahun mengaku tidak bersalah dan dibebaskan dengan RM5, 000 ikat jamin dengan set percubaan beliau untuk menyebut pada 2 Julai.


Walaupun pembebasan tiga hari ini, Chua mendakwa mempunyai pengetahuan yang lebih ramai orang mungkin akan ditangkap.


"Dengan hujah yang sama, kami berharap bahawa mahkamah akan mengambil tindakan tegas untuk mempertahankan bukan sahaja hak-hak individu, tetapi juga prinsip-prinsip asas undang-undang," kata Ahli Parlimen Batu yang lebih dikenali sebagai Tian Chua








Menyusul Lagi....

1 ulasan:

Unknown berkata...

Tahniah kpd hakim. Anda tidak takut kpd manusia Dan anda bertindak membuat keputusan yg adil. Sekiranya anda membuat keputusan yg tidak adil, anda akan diadili oleh Allah swt Di mahkamahNya Di akhirat kelak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...