10 November 2012

Panas ! Labis Kubu Kuat MCA Johor Pasti Goyang



Labis: Kubu kuat MCA yang mungkin terlepas dalam PRU 13

Pilihan raya umum akan datang dijangka menjadi perlawanan sengit untuk membentuk kerajaan Malaysia baru. Beberapa kerusi di seluruh negara cenderung untuk menjadi pertempuran hangat oleh sebab dimenangi dengan majoriti tipis. The Malaysian Insidermelihat beberapa kerusi panas ini dalam apa yang dikatakan pilihan raya sengit untuk memerintah Malaysia.


Labis adalah seperti pulau, jauh dari kebisingan kota, tidak ada siapa yang akan percaya bahawa kerusi parlimen ini dipegang oleh dua bintang utama MCA selama enam penggal iaitu bekas presiden Tun Dr Ling Liong Sik dan Datuk Seri Dr Chua Sio Lek yang sekarang ini memimpin MCA.

Namanya, sesetengah ahli sejarah percaya berasal dari nama “labi-labi” yang menyerupai kura-kura; bergerak perlahan dan kelihatan mengantuk.

Kebanyakan penduduk bekerja di estet getah atau ladang kelapa sawit, manakala yang lain adalah peniaga kecil, kakitangan kerajaan atau hanya singgah melalui bahagian Johor yang sibuk.
Di sini, seseorang tidak dapat mendengar kebisingan industri mahupun melihat asap putih mencemarkan langit oleh kerana kilang terdekat adalah berbatu-batu jauhnya.

Selepas 7.00 malam, bas tidak lagi melalui jalan raya di bandar ini – lagipun, jarang penumpang turun di perhentian ini.

“Labis menjadi kawasan terpencil selepas pukul 7.00 petang ... laut mati. Lebih ironi lagi ... Ling Liong Sik merupakan menteri pengangkutan ketika beliau memegang kerusi Labis,” kata penduduk tempatan, S. Madhavan baru-baru ini apabila ditemui.

Tey Koh Hout yang berumur enam puluh tiga tahun mempunyai perkara sama untuk dikatakan.

“MCA ... mereka semua sama, bukankah begitu? Mereka mempunyai jawatan tinggi dalam kerajaan dan mereka lupa siapa yang mengangkat mereka,” katanya kepada portal berita ini.

“Terdapat banyak kemarahan kepada MCA ... kadang-kadang, mereka terlalu marah sehingga lupa mengapa mereka marah. Tetapi mereka tahu dan yakin bahawa mereka mahukan perubahan,” kata Tan Chin Guan, pemimpin DAP tempatan.

“Penduduk Labis disembelih dalam pelbagai cara… tetapi mereka tidak tahu, mereka tidak berdosa.


SAMBUNG SINI

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...