11 Mei 2012

TRUVADA, Ubat HIV dan AIDs yang berkesan juga mencegah


Truvada "senjata besar baru dalam senjata menentang HIV dan AIDS".

Truvada adalah satu kejayaan besar dalam memerangi penyebaran HIV dan AIDS.

US Food and Drug Administration telah menyatakan bahawa ia merupakan satu cara yang "selamat" dan "berkesan" mencegah virus itu, dan lagi pil biru kecil ini sudah menjadi sesuatu daya polarisasi.

Terdapat mereka yang mengatakan ia merupakan satu langkah utama ke arah matlamat mencari penawar untuk virus HIV, dan ujian klinikal telah disokong tuntutan tersebut.

Tetapi lain, sebahagian daripada mereka telah berjuang selama bertahun-tahun untuk mendapatkan mereka yang berisiko untuk menggunakan kondom dan kaunseling, ada kebimbangan bahawa Truvada boleh membawa kepada rasa bahaya yang mereka kebal.

Jika diambil setiap hari, Truvada menyediakan lebih perlindungan terhadap virus HIV daripada dadah yang tersedia yang lain.

Potensi 'malapetaka'

Mempunyai alasan untuk tidak menggunakan kondom telah membawa Yayasan AIDS Healthcare untuk menggambarkan penggunaan Truvada sebagai "malapetaka" potensi yang boleh tidak wajar tahun advokasi selamat-seks.

Tetapi yang lain, yang sama bersemangat dalam perjuangan mereka menentang HIV dan AIDS, berkata isu itu datang ke pilihan peribadi dan tanggungjawab.

Apabila saya bercakap kepada Charles Martin, di projek kesedaran AIDS hanya selatan Florida, beliau dipanggil Truvada "senjata besar baru dalam senjata menentang HIV dan AIDS".

Martin berkata pil yang perlu disediakan secepat mungkin.

Akhirnya, ia mungkin kos Truvada yang memutuskan nasib serta-merta.

Dos harian akan berharga kira-kira $ 11,000 setahun, dan ia tidak segera menjelaskan sama ada syarikat insurans di Amerika Syarikat akan menampung kos.

Dengan jelas, Truvada boleh mempunyai cara yang kesan di luar Amerika Syarikat dalam pertempuran selama 30 tahun untuk menghentikan penyebaran HIV dan AIDS.

Bagi kebanyakan orang, apa-apa harapan dan kemajuan yang merupakan lonjakan besar ke arah yang betul.

Sumber- AlJazeera

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...