09 Mei 2012

Lawatan OIC ke Selatan Thailand bagi meredakan konflik

Ekmeleddin Ihsanoglu dari Turki, setiausaha agung OIC.

Pemimpin Islam Thailand percaya lawatan delegasi Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) hari ini akan mengingatkan kerajaan Thai bahawa layanan yang adil Muslim Thai adalah bahagian yang penting dalam menamatkan keganasan di Selatan .

Terdapat juga berharap bahawa OIC, yang dipercayai oleh pemberontak Islam, akan dapat bertindak sebagai sebuah badan perantara antara pemisah dan kerajaan. Angkhana Neelaphaijit, pengerusi Kumpulan Kerja Keadilan untuk Keamanan dan isteri peguam Islam Somchai Neelaphaijit _ yang hilang pada malam 12 Mac, 2004 dan masih belum boleh dijumpai berkata beliau kecewa bahawa kerajaan tidak menjemput dia untuk memenuhi wakil-wakil OIC.

Cik Angkhana berkata beliau percaya delegasi itu boleh bertindak sebagai orang tengah dalam rundingan proses damai di antara kumpulan pemberontak, yang mempercayai OIC dan kerajaan Thailand.Beliau berkata kerajaan perlu memujuk OIC untuk membantu melibatkan kumpulan pemisah dengan cara yang positif.

Cik Angkhana berkata jika dia mempunyai peluang untuk bertemu delegasi OIC, dia akan menimbulkan isu-isu pencabulan hak asasi manusia dan layanan yang tidak adil kepada umat Islam di selatan Thailand.

"Saya percaya ini adalah sebab-sebab keganasan yang bertambah," katanya."Dan tiada kemajuan [sejak beberapa tahun kebelakangan ini] mengenai kes kehilangan suami saya."

Keganasan muncul semula di wilayah-wilayah selatan yang dikuasai oleh Islam di Pattani, Narathiwat dan Yala pada Januari 2004, apabila pemberontak bersenjata menyerang sebuah kem tentera di Narathiwat daerah Cho Airong, membunuh lima orang pegawai tentera dan membuat dengan mencuri 470 senapang.

Sehingga kini belum ada tanda-tanda pertumpahan darah akan berkurangan, menyebabkan beberapa organisasi antarabangsa, termasuk OIC, untuk mengambil berat. Delegasi itu akan menghabiskan seminggu perjalanan di Thailand, termasuk dalam Selatan, untuk mengumpul maklumat mengenai perkembangan terkini dalam konflik itu. Mereka akan menamatkan lawatan mereka pada hari Ahad.

Penemuan mereka akan disiarkan dalam satu laporan semasa persidangan OIC November ini di Djibouti di Afrika Timur.

Somboon Bualuang Ahmad, bekas ahli Suruhanjaya kini dibubarkan Penyesuaian Negara untuk menangani masalah di Selatan, berkata beliau percaya lawatan wakil-wakil OIC akan membantu kerajaan menjadi lebih sedar tentang keperluan untuk melaksanakan dasar bahawa pelanggaran asas manusia hak-hak Muslim Thai.

"Apabila mereka [OIC] melawat Selatan , agar kerajaan dapat menggalakan mereka untuk bercakap dengan pelbagai kumpulan orang yang terjejas akibat keganasan, bukan sahaja pihak berkuasa," Encik Somboon berkata.

Bekas duta Thailand Surapong Jayanama, yang bekerja untuk menangani masalah di Selatan dalam ketika beliau menjadi Timbalan Setiausaha kepada Perdana Menteri Jen Surayud Chulanont, berkata kerajaan perlu menggunakan peluang itu untuk menggesa OIC untuk mengutuk keganasan tersebut.

"OIC mengutuk kita apabila keganasan disebabkan oleh negeri ini, seperti Krue Se dan Tak Bai pertempuran dan kehilangan Somchai Neelaphaijit," kata Encik Surapong, yang juga sebahagian daripada usaha di Selatan dalam pentadbiran Abhisit Vejjajiva.

Jurucakap Kementerian Luar Thani Thongphakdi berkata OIC akan mempunyai pemahaman yang lebih besar Thailand selepas perjalanan mereka, apabila mereka akan menemui kedua-dua ahli akademik dan wakil-wakil masyarakat sivil."Tetapi jika keganasan masih berterusan, OIC masih perlu perhatian kepadanya kerana ia adalah satu perkara yang melindungi minoriti Islam di seluruh dunia," katanya.

OIC sebelum ini Pertubuhan Persidangan Islam. Ia menukar namanya pada Jun 2011 kepada Pertubuhan Kerjasama Islam.

sumber Bangkok Post
diterjemah kedah.kini

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...