15 Mac 2012

RAKYAT UNTUNG SELALU UBAH KERAJAAN, RAWATAN KECEMASAN PERCUMA

Rawatan kecemasan percuma untuk semua rakyat dari 1 April

Semua warganegara Thailand akan layak untuk rawatan percuma tanpa syarat dalam kes-kes kecemasan dari 1 April.Langkah itu datang sebagai kabinet hari ini meluluskan langkah pertama rancangan untuk mengintegrasikan pembiayaan dan perkhidmatan kesihatan tiga skim kesihatan kebangsaan.

Percuma rawatan kecemasan akan ditawarkan kepada semua pesakit yang disenaraikan di bawah perkhidmatan awam skim faedah perubatan (CSMBS), skim keselamatan sosial (SSS), dan perlindungan penjagaan kesihatan sejagat (UC).

Orang akan mampu untuk mendapatkan perkhidmatan percuma di hospital yang terdekat, sama ada negeri atau swasta, Menteri Kesihatan Awam, Witthaya Buranasiri berkata.

"Perkhidmatan kecemasan Percuma untuk semua pesakit adalah langkah pertama ke arah dasar kerajaan untuk mengurangkan percanggahan dalam skim penjagaan kesihatan," Encik Witthaya berkata.

Rawatan percuma akan terpakai kepada kes-kes trauma kritikal menilai sebagai "kod merah" dan keadaan akut yang diberi nilai sebagai "kod kuning", sejajar dengan National Institute of definisi Perubatan Kecemasan "kecemasan".

Pada masa ini, menerima rawatan kecemasan di hospital di luar sistem kesihatan negara, terutamanya di hospital swasta premium, boleh menjadi masalah.Pesakit boleh menghadapi kesukaran dan kelewatan dalam menerima perkhidmatan hospital kecuali mereka mampu untuk membayar daripada poket mereka sendiri.

Sebelum kepada kelulusan kabinet, setiap skim bergantung kepada peraturan sendiri. Pembayaran pendahuluan diperlukan untuk pesakit yang kakitangan awam dan ahli keluarga mereka yang disenaraikan di bawah CSMBS jika mereka dimasukkan ke hospital swasta.

Pekerja swasta yang disenaraikan di bawah skim keselamatan sosial adalah layak untuk rawatan kecemasan. Walau bagaimanapun, mereka mesti menbayar kos selepas 72 jam rawatan melainkan mereka ingin dipindahkan untuk rawatan lanjut.

UC pesakit, yang biasanya golongan miskin, menganggur, terdedah atau tua, sudah boleh menerima rawatan kecemasan di hospital mana-mana.

Setiausaha Pejabat Kesihatan dan Keselamatan Negara , Winai Sawasdiworn berkata purata perbelanjaan untuk rawatan kecemasan telah dianggarkan pada 10,500 baht bersamaan(RM1,100.00)

Perdana Menteri Yingluck Shinawatra, Menteri Kewangan Kittirat Na-Ranong, Buruh Sasomsab Padermchai Menteri dan Menteri Kesihatan Awam Encik Witthaya menghadiri persidangan untuk mengurangkan jurang pengurusan antara tiga pembiayaan kesihatan.

Mereka diiringi oleh setiausaha agung Pejabat Kesihatan Keselamatan Negara dan Pejabat Keselamatan Sosial dan Ketua Pengarah Pejabat Ketua Pengawal, serta pakar-pakar kesihatan.

Semasa mesyuarat, Cik Yingluck ditanya Pentadbiran Makanan dan Dadah serta Pertubuhan Bukan Kerajaan Farmaseutikal untuk bekerja perincian dengan tiga skim pembiayaan kesihatan dalam usaha untuk menetapkan garis panduan untuk harga dadah dan mengurangkan penggunaan ubat-ubatan yang tidak sesuai.

Kekurangan harga rujukan mengenai ubat-ubatan telah membawa kepada kesukaran dalam pengurusan kewangan kesihatan dan perbezaan yang besar dalam kos rawatan perubatan di kalangan tiga skim penjagaan kesihatan utama. Manfaat skim perkhidmatan awam perubatan membelanjakan kira-kira 62 bilion baht pada ubat-ubatan untuk pesakit luar sahaja dalam tahun fiskal 2010.

Sumber Bangkok Post diterjemahkan oleh Kedah.kini

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...