16 Mac 2012

PROFESOR KANGKUNG DAH MUNCUL....JAGA UUM SUDAHLAH!!

Jawatankuasa Pemandu PAS di Kedah hanya kosmestik


"Nak nasihat apa kalau semua mereka orang luar yang tidak tahu menahu mengenai negeri Kedah?"

ALOR SETAR: Ketua Kluster Politik, KeseIamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa Prof Dr Mohamed Mustafa Ishak berkata, penubuhan Jawatankuasa Pemandu oleh PAS untuk memantau kerajaan negeri Kedah tidak akan berjaya.

Beliau menganggap penubuhan Jawatankuasa Pemandu itu hanyalah sebagai komestik dan mekanisme parti tetapi tidak ada sebarang kuasa.Kata beliau, sebab utama ialah Jawatankuasa Pemandu tidak mempunyai akses maklumat dan keputusan yang dibuat dalam mesyuarat exco kerajaan negeri.
Katanya, bagaimana Jawatankuasa Pemandu boleh bertindak jika tidak mendapat maklumat mengenai mesyuarat exco.

“Nak nasihat apa kalau semua mereka orang luar yang tidak tahu menahu mengenai negeri Kedah? Mereka tidak tahu mengenai budaya orang Kedah.“Orang Kedah yang lebih tahu mengenai negeri mereka sendiri. Tentunya Menteri Besar, Datuk Seri Azizan lebih tahu mengenai hal negeri Kedah.
“Adakah ahli Jawatankuasa Pemandu itu boleh memberi nasihat yang lebih baik daripada penasihat-penasihat Azizan yang sedia ada?

“Azizan ada penasihat undang-undang negeri, barisan exco, pegawai tanah. Mereka semua lebih tahu dari Jawatankuasa Pemandu itu,” kata Dr Mohamed Mustafa.Puaskan pihak tertentu
Beliau menambah, PAS menubuhkan Pemandu semata-mata untuk memuaskan pihak tertentu yang terbabit dalam krisis kepimpinan di Kedah.

Katanya, ada kemungkinan Menteri Besar Kedah tidak mengendahkan Pemandu kerana kehadirannya tidak ada dalam perlembagaan kerajaan negeri.“Dalam perlembagaan yang ada Menteri Besar, Exco dan Dewan Undangan Negeri (DUN). Ini bermakna Pemandu tidak diperlukan,” tambah beliau.
Pemandu diketuai bekas Timbalan Menteri Kelantan, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman, manakala ahli lain ialah Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali; Datuk Mahfodz Mohamad dan Datuk Kamaruddin Jaafar.

Pemandu bertujuan memberi nasihat kepada Azizan tetapi tidak mempunyai kuasa untuk mencampuri Menteri Besar dan Exco.Jawatankuasa itu diwujudkan ekoran tercetus krisis dalaman antara Menteri Besar dengan dua Exco – Datuk Phahrolrazi Mohd Zawawi dan Dr Ismail Salleh – yang menolak dilantik semula.

Komen: Tujuan Jawatankuasa Pemandu adalah untuk memantau ketelusan dan menjalankan dasar parti mengenai urustadbir akan selari dengan menifesto yang diwarwarkan sebelum ini.

2 ulasan:

cucu tok ayah berkata...

mamak tongkang mana pula ni......cakap merapu macam budak sekolah taska aja...balik belajar ABC daa........otak penoh tahi lembu....kalau rasa pandai PRU nanti masok le bertanding calaun PROF Kangkong

Tanpa Nama berkata...

umngok....dulu kini dan selama nya.....ngok sampai mampus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...