11 Mac 2012

Beranikah Gani menggoncang perahu Umno?: WCE RM7.1 bil yang tidak dipedulikan


Banyak yang telah diperkatakan mengenai "sikap berdiam diri" Peguam Negara, Gani Patail, tentang perjanjian Lebuhraya Pantai Barat yang menelan belanja RM7.1billion, yang dilaporkan oleh berita baru-baru ini. Jadi, apakah yang akan dilakukan? Adakah media kawalan Umno memberi peluang bagi pentadbiran Najib yang telah teruk dikritik kerana perjanjian itu sudah jelas begitu mahal?



Atau adakah media akan digunakan sebagai medan peperangan bagi puak yang sedang bertelagah dalam Umno, cemburukan gula-gula antara satu sama lain? Sebenarnya, personaliti Umno yang manakah benar-benar mendapat manfaat jika perjanjian dimenterai?

Kepada mereka yang tertanya-tanya, mengapa begitu banyak soalan berbaur politik dan sinis yang diutarakan? Jawapannya adalah kerana perjanjian WCE memang berbaur politik. Dan Peguam Negara pasti tidak terlepas daripada bos Umnonya dan yang amat melucukan pula, untuk percaya walaupun untuk satu saat bahawa dia akan berani untuk menyatakan "menyatakan ada keraguan disebalik urusan itu".

Ini satu ujian yang mudah. Jika Gani benar-benar bimbang, dia pasti mahu tahu. Mengapa biarkan ia menjadi tanda tanya? Terutamanya dalam kontrak sebesar begini? Peguam Negara bukan orang sembarangan, kedudukannya tinggi dengan kuasa dan pengaruh. Jadi, gunakan ia untuk mendapatkan jawapan. Tetapi biarlah siasatan itu betul dan dilakukan demi rakyat dan bukan untuk dirinya sendiri atau bos-bos politik.

Bukan sahaja perjanjian utama, lihat juga pada syarikat-syarikat terlibat
Pertama sekali, Peguam Negara bukan hanya perlu melihat pada terma perjanjian bagi projek tetapi juga siapa orang di belakang syarikat yang mendapat projek itu. Lebuhraya Pantai Barat (WCE) bukanlah sebuah projek baru. Ia merupakan satu projek yang telah tertangguh selama lebih 10 tahun kerana masalah kewangan.

Europlus mempunyai masalah membiayai projek sejak krisis kewangan Asia 1997/98. WCE pertama

kali dibangkitkan oleh Tan Sri Chan Ah Chye, yang mengawal Europlus, 15 tahun yang lalu. Untuk mempromosikan projek itu, Chan menubuhkan Konsortium Logika Sdn Bhd (KLPB). Chan memegang 27,58% kepentingan ekuiti dalam Europlus dan syarikat pembinaan gergasi IJM Corp Bhd memiliki kepentingan 22,72%. IJM juga memegang kepentingan kawalan dalam KLPB.

IJM melalui Road Builder Holdings Bhd, menjalankan operasi tol bagi Lebuhraya Sungai Besi, Lebuhraya Pantai Baru dan Lebuhraya Kajang-Seremban. Dengan WCE juga dalam tangan, IJM berpeluang untuk menjadi pengendali tol terbesar di negara ini.

60 tahun konsesi tol antara Europlus dan kerajaan yang memecah rekod itu akan bermakna IJM kekal mengutip tol untuk tempoh masa yang sangat lama. Hubungan IJM dengan kerajaan BN begitu ketara sekali.

Lembaga pengarah IJM diketuai oleh Tan Sri Abdul Halim bin Ali. Abdul Halim Ali telah dilantik sebagai Ketua Setiausaha kepada Kerajaan Malaysia pada tahun 1998 dan bersara pada tahun 2001. Selepas bersara, dia dilantik sebagai ahli lembaga Pengerusi Kumpulan Wang Simpanan Pekerja sehingga Januari 2007. Projek WCE mula bergerak pada tahun 2007, apabila KLPB memeterai perjanjian konsesi bagi pembinaan WCE itu. Adakah ini kebetulan?

Kerugiannya pula…

Hakikat bahawa kerajaan bersedia untuk melayan Europlus dan merunding semula syarat untuk membina WCE perlu dipersoalkan kerana setelah tahun demi tahun, Europlus menyaksikan kejatuhan hasil daripada RM50.4 juta kepada RM28.0 juta. Europlus pada dasarnya adalah sebuah syarikat yang tidak membuat untung, tetapi pentadbiran Najib telah menganugerahkannya dengan kontrak RM7.07 bilion.

Pada 31 Jan 2008, jumlah hasil Europlus adalah RM58.5 juta, tetapi pada 31 Jan 2011 hasil bagi kumpulan itu berjumlah RM28.0 juta. Keuntungan kasar bagi tahun 2008 adalah RM8.9 juta, pada tahun 2010 Europlus menyaksikan pendapatan menurun sebanyak RM17.2 juta dalam keuntungan kasar, ini menurun sebanyak RM4.2 juta pada 31 Jan 2011. Pendapatan bersih untuk 31Jan 2008 menurun RM24.8 juta tetapi pada 31 Jan 2011 pendapatan bersih berada pada negative RM50.8 juta.

Europlus adalah sebuah entiti yang banyak menanggung kerugian walaupun selepas rundingan semula untuk WCE, mereka telah mengecewakan kerajaan Malaysia.

Siapakah melindungi ahli-ahli Umno dari pemimpin mereka yang rakus?

Cara bagaimana Europlus mendapat projek itu perlu disiasat oleh Peguam Negara. Adakah "kuasa" yang memainkan peranan demi mendapatkan wang yang lebih daripada tabung kerajaan?

Adakah ini satu cara untuk memberikan wang kepada individu yang mesra BN dan menyembunyikan

ketamakan dengan sikap ‘mulia’ bahawa alkisahnya golongan elit Umno tidak mempunyai pilihan. Mereka perlu untuk menjaga wang untuk melindungi Umno jika Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan persekutuan. Siapakah yang akan melindungi ahli-ahli biasa Umno dari pemimpin mereka yang tidak bertanggungjawab?

Banyak persoalan yang timbul tetapi rakyat Malaysia tahu pentadbiran Najib tidak akan dapat menjawab walau 10%, pun daripadanya hanya kerana ia tiada kepentingan untuk mereka berbuat demikian. Jadi jangan terpedaya apabila Gani tiba-tiba prihatin. Ia adalah dalam bidang kuasanya untuk mengarahkan siasatan penuh ke dalam apa yang tidak dipedulikannya sebelum ini.

Tetapi mari kita bertaruh - dia tidak akan melakukannya. Dia tidak akan berani untuk mengacau perahu Umno!

Malaysia Chronicle

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...