29 November 2011

TERKINI : AHLI PARLIMEN PR KELUAR DEWAN, BANTAH BIL PERHIMPUNAN


Pembangkang keluar dewan bantah bil perhimpunan dan tidak akan mengundi secara belah bahagi dijangka petang ini.

Ahli parlimen pembangkang bertindak keluar dewan hari ini bagi membantah tindakan kerajaan yang enggan membawa rang undang-undang perhimpunan aman untuk dibincangkan di peringkat jawatankuasa terpilih.

Ahli parlimen berkenaan juga bertindak demikian bagi membantah keputusan yang dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia yang hanya membenarkan ahli parlimen kanan pembangkang untuk berbahas.

Kumpulan berkenaan bertindak demikian pada kira-kira jam 3.15 petang ini selepas perbahasan oleh presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang (PAS-Marang) dan juga setiausaha agung DAP, Lim Guan Eng (DAP-Bagan).

Tindakan keluar dewan itu diketuai Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Ahli Parlimen Subang, R. Sivarasa berkata, Pakatan membuat keputusan berkenaan sebagai tanda protes, selepas menjangka rang undang-undang itu akan tetap diluluskan.

“Kita memilih tindakan keluar dewan kerana kita sudah menjangka akta ini akan diluluskan juga dengan mereka menggunakan undian majoriti.

“Malah Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz juga enggan memberi respon mengenai desakan kita agar rang undang-undang itu ditarik balik,” katanya ditemui selepas Ahli Parlimen Pakatan Rakyat keluar dewan hari ini.
Menurutnya, jika undian diadakan sekalipun, ahli Parlimen Pakatan Rakyat tidak mampu menghalang rang undang-undang itu dari diluluskan kerana majoriti Ahli Parlimen dalam Dewan Rakyat ialah dari Ahli Parlimen BN.

Sebelum Ahli Parlimen Pakatan Rakyat keluar dewan, Lim Guan Eng dan Azmin Ali bangun berbahas bagi menentang akta itu dan meminta rang undang-undang itu ditarik balik.
Kumpulan wakil rakyat berkenaan juga tidak akan mengundi secara belah bahagi untuk menghalang rang undang-undang berkenaan daripada diluluskan petang ini.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...