27 November 2011

GEMPAR! PEROMPAK MEROMPAK PENYAMUN RM2.5 JUTA HILANG

Ketua Polis Bangkok berkata, bukti yang ditemui menunjukkan bahawa Setiausaha Kementerian pengangkutan Supoj Saplom kehilangan kira-kira 26 juta baht dalam bentuk wang tunai yang disimpan di rumahnya TELAH DIROMPAK.

Pol Maj Gen Winai Thongsong berkata pada hari Selasa 16 juta baht dalam bentuk wang tunai telah dirampas daripada suspek yang ditangkap dan kira-kira 10 juta baht yang dipercayai dengan suspek masih belum menyerah diri yang dikenal pasti sebagai Praphan Ruangkrua.

Beliau berkata penyiasat akan meminta Encik Supoj untuk menjelaskan dengan tepat berapa banyak wang yang telah diambil. Ketua Polis yang bertindak berkata dia tidak percaya akaun suspek ditangkap 'bahawa mereka melihat kira-kira 200 juta baht tunai di dalam rumah dan disimpan dengan dengan banyak.

Pencuri memecah masuk ke dalam rumah Supoj , no.64 jalan Phrao 64 jalan di daerah Wang Thonglang ,h pada malam 11 Nov apabila keluarganya meraikan perkahwinan anak perempuannya. Pembantu rumah yang telah mendengar amaran penggera.

Encik Supoj mulanya melaporkan beliau telah kehilangan satu juta baht dalam bentuk wang tunai dan kemudiannya menaikkan jumlah itu kepada lima juta baht, berkata ia adalah mas kahwin untuk anak perempuannya.

Rompakan dan laporan jumlah yang besar wang tunai di rumah Encik Supoj mengakibatkan beliau dalam dipindahkan kepada jawatan tidak aktif.

Pejabat Perdana Menteri dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Negara sedang menimbangkan untuk menyiasat beliau. kemungkinan wang tersebut dilaporkan oleh anak kepada bekas setiausaha peribadi Encik Supoj kepada perompak terdapat sejumlah besar wang tunai yang disimpan di kediaman tersebut.

Menteri Pengangkutan, Sukumpol Suwanatat berkata pada hari Isnin, beliau telah membentuk satu jawatankuasa untuk mencari fakta untuk menentukan sama ada Encik Supoj yang kaya luar biasa . Jawatankuasa ini yang diketuai oleh Thongthong Chandrangsu, setiausaha tetap Pejabat Perdana Menteri, dan arahan untuk menyelesaikan tugas dalam masa 30 hari.

Menteri itu berkata Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Kebangsaan (NACC) juga sedang menyiasat status kewangan Encik Supoj dan pengisytiharan aset. Suruhanjaya Pencegahan rasuah Negara(NACC) pada hari Selasa memutuskan untuk membekukan kira-kira tunai 15juta baht .

Mengulas perkara yang sama Timbalan Perdana Menteri Chalerm Yubamrung kepada parlimen pada hari Khamis bahawa wang tunai yang disimpan di kediamannya Setiausaha Tetap pengangkutan Supoj Saplom datang dari projek-projek keretapi elektrik. Encik Chalerm berkata demikian bagi menjawab soalan dari MP Pheu Thai Pichet Chuamuangpan mengenai rompakan di rumah Encik Supoj di Bangkok pada 11 Nov.

Menurut laporan dari perompak yang dibuat terdapat berpuluh-puluh berjuta-juta baht dalam wang kertas kepada polis yang mereka telah melihat beratus-ratus juta baht tunai dalam beg di rumah.

Encik Chalerm berkata wang tunai itu datang daripada Line Ungu dan Merah Line projek keretapi elektrik, yang sedang dalam pembinaan di Bangkok dan wilayah Nonthaburi.

Sumber: Bangkokpost.

KOMEN: RUPANYA DEPA SIMPAN DIRUMAH DUIT TUNAI HASIL RASUAH

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...