15 Julai 2014

Mahkamah Rayuan malukan Shafee Abdullah apabila diarah tanggal jubah




Peguam Umno Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah hadir di mahkamah untuk merayu bagi keputusan kesalahan melanggar peranan publisiti mengikut Akta Profesion Perundangan. 

Peguam Umno Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah dimalukan di Mahkamah Rayuan Putrajaya hari ini apabila diarah menanggalkan jubah peguamnya ketika sesi mahkamah bersidang.

Shafee hadir atas kapasiti peribadi untuk merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi awal tahun ini yang membawa denda RM5,000 kerana melanggar peranan publisiti mengikut Akta Profesion Perundangan.

Peguam yang mewakili dirinya dikehendaki oleh tradisi guaman menanggalkan jubahnya.


Insiden itu berlaku selepas Shafee menyerahkan permohonan meminta Datuk Mah Weng Kwai, salah satu tiga hakim Mahkamah Rayuan yang diijadualkan mendengar kes itu menarik diri.

Ini kerana Mah merupakan bekas presiden Majlis Peguam dan anggota Lembaga Tatatertib Peguambela dan Peguamcara.

Dua lagi hakim adalah Datuk Mohamad Ariff Mohd Yusof dan Datuk Abang Iskandar Abang Hashim.

"Adakah anda berjubah?" soal Mah kepada Shafee, yang tidak sedar beliau memakai jubah meneruskan hujahnya.

Shafee berkata, beliau meminta Mahn mengundurkan diri kerana Majlis Peguam dituduh melakukan "pendakwaan terpilih" terhadap peguam yang dikenakan tindakan tatatertib.

"Yang Arif, mungkin tidak selesa mendengar rayuan ini kerana pernah menjadi pengerusi Majlis Peguam dan anggota lembaga," katanya.

Mah kemudiannya bersetuju mengundurkan diri daripada mendengar kes Shafee.

Rayuan itu akan didengar pada 14 Oktober oleh satu panel baru.

Pada 10 Januari, Shafee gagal mengetepikan keputusan lembaga yang mengenakan denda terhadapnya berhubung salah laku profesion.

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Zaleha Yusof menolak rayuan beliau setelah mendapati mahkamah itu tidak patut campur tangan dalam keputusan lembaga berkenaan berkaitan wawancaranya dengan sebuah akhbar harian berbahasa Inggeris.

Zaleha berkata, mahkamah bersetuju dengan responden (Majlis Peguam) artikel berkenaan mengandungi kata-kata dan kenyataan berbentuk memuji Shafee dan firmanya, yang melampaui skop atau maklumat dibenarkan Akta Profesion Guaman.

"Pada pendapat saya, apa yang penting di sini ialah pandangan Majlis Peguam tentang yang diperuntukkan di bawah Peraturan 15(1)(b) Peraturan-peraturan Publisiti dalam Profesion Guaman 2001.

"Saya berpendapat mahkamah tidak patut campur tangan dalam keputusan Majlis Peguam itu. Oleh itu, saya menolak rayuan ini tanpa perintah membayar kos," katanya.

Shafee memfailkan rayuan terhadap keputusan lembaga itu pada 5 Oktober 2012 yang mendapatinya melanggar Akta Profesion Guaman dan mengenakan denda RM5,000.

Dalam saman pemula yang difailkannya pada 16 November 2012, Shafee mendakwa lembaga itu mendendanya RM5,000 berikutan aduan yang dibuat presiden Majlis Peguam ketika itu K. Ragunath pada 23 September 2010 bahawa beliau membuat publisiti tentang diri dan firmanya dalam satu temu bual dengan The Star.

Dua artikel berkenaan yang bertajuk “Counsel rests his case” dan “Keeping within the letter of the law”, tersiar pada 27 September 2009.

Lembaga itu mendapati beliau membuat publisiti tentang diri dan firma peguam caranya dengan cara yang melanggar Peraturan Publisiti Dalam Profesion Guaman 2001.

1 ulasan:

Unknown berkata...

http://bocorantogelhariini-4d.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...