30 Oktober 2013

TIGA ADUAN KRITIKAL DARI PENGGUNA , MUKRIZ APA MACAM MAKMAL TRANSFORMASI

Ingat lepas BN mentadbir di Kedah semuanya berjalan lancar, rupanya semakin teruk banyak aduan dari penduduk di Kedah dan pelancung-pelancung luar. Dengark kata semua jabatan dipanggil masuk makmal tranformasi....tapi dengan aduan dibawah tentu ada yang tidak kena atau sembang je lebih......

Sada Kulim: Khidmat Pelanggan Paling Teruk

October 30th, 2013 |

Saya telah membuat aduan tentang meter paip air saya bocor kepada SADA Alor Star. Selepas 3 minggu tidak ada apa-apa perkembang, saya telah menelefon semula SADA Alor Star. Saya agak marah dan menanya tentang perkembangan. Sada Alor Star pula meminta saya menelefon Sada Kulim. Apabila saya menelefon, staff tidak peramah dan asyik pass line kepada staff lain.

Akhirnya, saya Berjaya bercakap dengan seorang pegawai. Selepas itu, seorang staff tidak beruniform sada datang ke rumah saya. Selepas memeriksa meter saya, staff mengatakan staff lain pula akan datang kemudian untuk menukar meter.

Dua minggu berlalu, tiada apa-apa perkembangan. Sekali lagi saya menelefon SADA Kulim dan memberitahu mengenai meter saya rosak. Staff berjanji akan hantar staff lain esok tetapi, sekali lagi selepas dua minggu, tiapa apa-apa perkembangan. Sekali lagi saya menelefon Sada Kulim, pegawai perempuan tidak sopan langsung. Kesemua pegawai tidak berani untuk memperkenalkan diri, takut saya akan buat laporan.

Saya ingin mengetahui, SADA perlu masa berbulan-bulan ke untuk membaiki kerosakkan meter? Bila saya bagi memberitahu pegawai perempuan tersebut bahawa saya yang kena bayar bil tinggi tiap-tiap bulan, sambil lewa beliau mengatakan bahawa SADA akan buat pelarasan. Kalau macam itu jawapan staff, maksudnya pembaziran air dialu-alukan oleh SADA ke?

Braveman (nama samaran)

By: Jeyamoghan K

October 30th, 2013 |
Pada pagi selasa – hari raya aidil adha 15 Oktober , 2013 , saya sekeluarga dalam perjalanan balik ke kampung dari Sungai Petani ke Langkawi melalui jeti Kuala Kedah . Feri bertolak jam 9.30 pagi dan saya tiba 5 minit lebih awal dan isteri saya terus membeli tiket untuk sekeluarga seramai 6 orang , berharga hampir RM 150 . Dalam keadaan kelam kabut itu , feri ( bot) bergegas berlepas dari jeti walaupun kami sudah tiba didepan feri . Kami merayu kepada pekerja feri apa salahnya menunggu dua , tiga minit apatah lagi kami jelas dihadapan feri dan telah beli tiket tetapi tidak dilayan.

Persoalannya bila tiket sudah dijual dikaunter , pihak feri mestilah menunggu penumpang berjalan/berlari sambil membawa beg –beg & anak-anak ke feri yang memakan masa 3 , 4 minit .

Dizaman serba canggih ini , kerani kaunter dan pekerja feri tentu boleh manghubungi kapten feri untuk bersabar / memastikan penumpang masuk feri apatah lagi si kapten itu dengan jelas nampak kami di hadapan ferinya . MENGAPA MEMECUT PERGI …tidak berhati perut langsung !

MENGAPA JUAL TIKET FERI ??…kerani kaunter berhak @berkuasa untuk tidak jual tiket feri jam 9:30 pagi dan hanya jual tiket feri berikutnya jam 10:45 pagi kerana dia tentu tahu bila feri mahu berlepas – dia sudah tentu mempunyai hubungan telekomunikasi dengan kapten / pekerja feri…apa guna bila semua pekerja kelihatan memegang handphone setiap masa ditangan…ini bukan zaman feri@bot tongkang dahulu lagi yang perlu memekik dan menjerit untuk berhubung anatara satu sama lain ,,,,,!!

## Tiket-tiket yang saya beli masih disimpan sebagai bahan bukti ( berjumlah 12 tiket hampir RM 300 untuk 6 orang – membazir 6 tiket begitu sahaja )
Seterusnya , kami merayu untuk diberi peluang menaikki bot berikutnya jam 10:45 pagi. Dipagi hari raya aidil adha , memang begitu kurang penumpang , didalam bot begitu banyak tempat kosong . Apalah ruginya diberi peluang menaikki feri tersebut , bertimbang rasa lah apatah lagi kami sudah bayar hampir RM 150 kepada syarikat feri itu iaitu ‘Langkawi Feri Line Ventures Sdn Bhd ‘ .

Tetapi apa yang berlaku , tanpa budi bicara , mereka berkeras tidak membenarkan kami menaikkinya dan mengarah kami membeli semula tiket berjumlah hampir rm 150.00. Saya mengalah dan berlari menuju kekaunter untuk membeli tiket , tetapi feri itu terus bergegas bertolak seperti sengaja mahu meninggalkan kami .

Pengalaman saya menaikki kapal terbang dari KL ke Los Angeles sewaktu belajar di USA dahulu , saya dibenarkan menaikki pesawat berikutnya semasa berada di Tokyo ( Narita Airport ) dalam kes / kejadian seperti feri tersebut tanpa dikenakan sebarang bayaran asalkan ada tempat kosong !

Mahu tidak mahu , terpaksalah kami membeli semula tiket feri berikutnya tertulis jam 12:00 tengahari pada tiketnya . Tetapi apa yang mengecewakan , feri ini tiba begitu lambat dan hanya bertolak jam 1:20 tengah hari , terlewat hampir satu setengah jam . Bila ditanya kepada pekerja yang bertugas , dengan selamba – alasan yang biasa dan klasik diberikan – masalah teknikal .

Oleh itu dimanakah keadilannya , penumpang boleh bertimbang rasa dan bersabar menunggu feri lewat hampir satu setengah jam sedangkan pihak feri langsung tidak bertimbang rasa dan tidak menggunakan budi bicara walaupun penumpang sudah berada didepan feri@bot – feri terus memecut pergi dan juga tidak mahu membenarkan kami menaikki feri berikunya walaupun begitu banyak tempat kosong .

BEGITU KEJAM dan tidak berhati perut langsung tidakan feri ini menyebabkan wang saya hangus hampir RM 150 begitu saja !!

Bila beginilah sikap pihak pengurusan feri yang tidak mesra pelanggan dan dengan perkhidmatan yang ‘cincai’ dan tidak memuaskan , tentulah boleh menjejaskan kebajikan penumpang dan kedatangan pelancong ke pulau lagenda ini .

By: ABDUL LATIF DIN

Aduan Rakyat Online

DI BAWAH BANYAK RUNGUTAN TENTANG FERI SERING ROSAK & KERUSI TERLALU SEMPIT....SUMBER DARI PAGE Nasib Langkawi Kami PEDULI - HARI INI 30/10/13

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

biasanya yang punyai sikap demikian adalah pekerja yang dapat kerja melalui recomendation kenamaan, bukan dapat kerja ikut merit atau kelayakkan diri. dengan demikian mereka sangat berlagak dan tidak berintergriti dan mereka lakukan kerja sambil lewa serta anggap seperti harta mak bapak mereka punya, orang lain tak boleh tegur kelakuan mereka.

Zaman ustaz azizan jadi MB dulu ada juga perhimpunan mingguan dan bulanan yang diisi dengan nasihat yang berlandaskan agama,harap-harap MB mukhriz dapat memberi nasihat dan motivasi yang lebih baik dari Arwah U.Azizan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...