28 Mei 2013

Terkini !Haris Ibrahim, Tamrin Ghafar ditahan kembali, termasuk Safwan Anang


Haris Ibrahim, Tamrin Ghafar ditahan kembali, termasuk Safwan Anang

Aktivis Haris Ibrahim. 

28 Mei — Aktivis Haris Ibrahim dan ahli politik Tamrin Ghafar telah ditahan semula oleh polis di sini petang tadi beberapa hari selepas majistret enggan memberikan perintah reman untuk kedua-duanya.

Sementara menurut laporan dari Twitter, aktivis mahasiswa Safwan Anang turut ditahan petang tadi.

Laporan mengatakan ahli Parlimen Puchong dan peguam Gobind Singh Deo mengesahkan kedua-duanya dibawa ke Balai Polis Dang Wangi di ibukota.


Aktivis PAS Datuk Tamrin Abdul Ghafar dan pemimpin NGO Asalkan Bukan Umno Haris Ibrahim ditahan semula hari ini, empat hari selepas dibebaskan.

"Ya... Polis berada di rumah saya di Ampang sekarang," kata Tamrin yang menambah pasukan polis itu tiba pada kira-kira jam 7.15 petang.


"Mereka ada waran tangkap berhubung isu sama dan membawa saya ke ibu pejabat polis Dang Wangi," katanya lagi kepadaMalaysiakiniketika dihubungi.

Peguam Gobind Singh Deo juga mengesahkan bahawa Haris ditahan semula pada jam 7 petang ini dan turut dibawa ke ibu pejabat polis Dang Wangi.

"Kami boleh sahkan bahawa mereka berdua (Haris dan Tamrin) ditahan semula mengikut Akta Hasutan," katanya kepada Malaysiakini ketika dihubungi.

Tamrin dan Haris ditahan pada 23 Mei lalu, bersama naib presiden PKR Tian Chua, namun dibebaskan semula pada keesokan harinya apabila polis gagal mendapatkan perintah reman.

Ketika dihubungi, Tian berkata beliau tidak melihat apa-apa tanda yang menunjukkan tindakan penahan polis ke atasnya.

"Tapi saya tidak kata saya selamat, tapi tengoklah macam mana," katanya.

Sementara itu, seorang aktivis siswa Mohd Safwan Anang turut ditahan mengikut 
peruntukan sama.



Ketika dihubungi, isterinya Masturah Abu Bakar memberitahu Malaysiakini bahawa beliau dibawa ke ibu pejabat polis Dang Wang.

"Polis tidak beritahu sama ada ia untuk merakam kenyataan atau untuk penahanan," katanya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...