25 April 2013

PECAH BERITA ! ZAHID DAKWA 35 PENGGANAS SULU DITEMBAK MATI , TETAPI DINAFIKAN OLEH TENTERA FILIPINA ??!!!


Zahid Sahkan 35 pengganas Sulu ditembak mati tentera Filipina

Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi hari ini mengesahkan laporan akhbar bahawa 35 orang pengganas Sulu ditembak mati oleh Tentera Laut Filipina di Pulau Sibutu, Filipina Sabtu lepas, yang merupakan hari penamaan calon bagi pilihan raya umum ke-13 (PRU13).

Berdasarkan siasatan dan maklumat risikan, kumpulan pengganas itu berhasrat untuk memasuki Sabah, dan mengadakan pencerobohan dan kekacauan menjelang PRU13 ini, katanya kepada pemberita selepas majlis ramah mesra bersama warga Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di George Town hari ini.

Beliau turut mengucapkan terima kasih kepada Angkatan Tentera Filipina khususnya Tentera Laut Filipina dan Pengawal Pantai Filipina yang telah memberi kerjasama erat dengan kerajaan Malaysia, khususnya ATM dan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Akhbar Utusan Malaysia hari ini melaporkan Pasukan Keselamatan Filipina menembak mati 35 anggota pengganas Kiram, yang diketuai pemimpin kanannya Kalling Amirul, dalam pertempuran sengit di Pulau Sibutu, Filipina pada Sabtu lepas, ketika kumpulan itu merancang strategi untuk menceroboh dan menyerang pantai timur Sabah bagi merencatkan proses PRU13.

Dalam pertempuran itu, dua anggota keselamatan Filipina terbunuh, dan pasukan keselamatan Filipina juga telah merampas lebih 20 laras senjata api M16 dan rifel Garand.

Beliau juga memberi jaminan keselamatan pengundi di seluruh Malaysia, khususnya yang berada di Sabah, terjamin dan mereka boleh menjalankan hak mereka dengan selamat pada 5 Mei ini.

Menyentuh mengenai kejadian letupan di Nibong Tebal Rabu lepas, Ahmad Zahid berkata mereka yang bertanggungjawab terhadap tindakan itu jangan melampaui batas, dan jangan cuba membawa "Arab Spring" ke Malaysia kerana Malaysia mempunyai acuan politiknya yang tersendiri.

"Kita tidak mahu diugut dengan bom, kita tidak mahu demokrasi diganggu-gugat. Kalau mahu kerajaan yang dipilih rakyat secara bersih, lakukan kempen dengan cara bersih. Jangan takut-takutkan calon lawan apabila sokongan rakyat beralih kepada kerajaan yang lebih kuat," katanya.

Selasa lepas, ceramah anjuran BN Nibong Tebal
dicemari insiden letupan yang berlaku di belakang pentas bilik gerakan parti itu semasa Pengerusi Gerakan Pulau Pinang Datuk Dr Teng Hock Nan menyampaikan ceramah.

Kejadian kira-kira 10.15 malam itu menyebabkan seorang petugas keselamatan cedera di kaki kanan. - Bernama

Sementara itu di Lahad Datu, Pengarah Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom) Datuk Mohammad Mentek berkata Esscom telah dimaklum mengenai kejadian itu dan sentiasa bersedia bagi menghadapi sebarang kemungkinan. "Meskipun kejadian ini berlaku di luar kawasan perairan kita namun matlamat kumpulan pengganas itu adalah untuk memasuki Sabah, dan mengadakan pencerobohan serta kekacauan menjelang pilihan raya umum ke 13.

 "Dalam apa juga keadaannya, kita tetap bersedia dengan sebarang kemungkinan memandangkan kawalan keselamatan telah dipertingkat," katanya kepada Bernama. Beliau turut mengucapkan terima kasih di atas tindakan Pasukan Keselamatan Filipina menembak mati 35 anggota pengganas itu, yang disifatkannya sebagai langkah wajar dalam memastikan pengganas dari negara itu tidak menyeludup masuk ke Malaysia. Katanya, pasukan keselamatan Filipina telah memberikan kerjasama erat dengan kerajaan Malaysia dalam usaha mengekang kegiatan pengganas. -- BERNAMA

DAKWAAN TERSEBUT DINAFIKAN :

MANILA, Filipina - Angkatan Tentera Filipina menafikan dakwaan yang dibuat oleh Menteri Pertahanan Malaysia yang pasukan keselamatan telah membunuh 35 "militan" dari Sulu yang kononnya cuba untuk mencapai Sabah untuk mengganggu pilihan raya di sana.
"Kami telah menyemak dengan Tentera Laut Filipina dan Perintah Mindanao Timur dan mereka telah menerima sebarang laporan itu," AFP jurucakap Kolonel Arnulfo Burgos memberitahu InterAksyon.

Ini telah disuarakan oleh Kolonel Edgard Arevalo, jurucakap Tentera Laut di West Filipina isu Sea.

Arevalo berkata, beliau bercakap kepada komander pasukan petugas Tentera Laut yang berpangkalan di Tawi-Tawi pada 2:25 petang dan tidak menerima pengesahan mengenai kejadian itu sepatutnya seperti yang didakwa oleh Malaysia Menteri Pertahanan Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Pemangku jurucakap Tentera Laut Leftenan Komander Gregory Fabic juga berkata kedua-dua Perintah Barat dan Pasukan Petugas Tentera Laut 62, yang mempunyai bidang kuasa ke atas kawasan di mana kejadian itu sepatutnya berlaku, menafikan dakwaan Zahid itu.


Kedua-dua pegawai Tentera Laut enggan mengulas mengapa Zahid membuat tuntutan dan berkata Jabatan Hal Ehwal Luar akan berada dalam kedudukan yang lebih baik untuk berbuat demikian.

Zahid mendakwa militan ditembak apabila mereka enggan untuk kembali walaupun amaran untuk tidak menyeberang ke dalam perairan Malaysia.

Sekiranya militan memasuki Malaysia, beliau berkata, "kami akan mengambil mereka keluar."

Malaysia mengadakan pilihan raya umum pada 5 Mei.

Pada bulan Februari, lebih daripada 200 pengikut kesultanan Sulu pergi ke Sabah untuk menekan tuntutan mereka ke wilayah itu.

Pada bulan Mac, standoff antara pengikut kesultanan dan pasukan keselamatan Malaysia meletus dalam keganasan.

SUMBER ASAL BERITA :

AFP denies Malaysian claims on death of 35 'militants' attempting to reach Sabah

By: Dexter San Pedro and Abigail Kwok, InterAksyon.com and News5
April 25, 2013 2:36 PM
Philippine Navy commandos in Bongao, Tawi-Tawi. (File photo by Task Force Tabang Basulta)

InterAksyon.com
The online news portal of TV5

MANILA, Philippines --The Armed Forces of the Philippines denied claims made by Malaysia's defense minister that security forces had killed 35 "militants" from Sulu who were supposedly trying to reach Sabah to disrupt elections there.

"We have checked with the Philippine Navy and the Eastern Mindanao Command and they have received no such report," AFP spokesman Colonel Arnulfo Burgos told InterAksyon.

This was echoed by Colonel Edgard Arevalo, the Navy's spokesman on West Philippine Sea issues.

Arevalo said he spoke to the commander of the Navy task force based in Tawi-Tawi at 2:25 p.m. and received no confirmation about the supposed incident as claimed by Malaysian Defense Minister Dr. Ahmad Zahid Hamidi.

Acting Navy spokesman Lieutenant Commander Gregory Fabic also said both the Western Command and Naval Task Force 62, which have jurisdiction over the area where the supposed incident happened, denied Zahid's claim.

Both Navy officers declined to comment on why Zahid made his claim and said the Department of Foreign Affairs would be in a better position to do so.

Zahid claimed the militants were shot when they refused to turn back despite warnings not to cross into Malaysian waters.

Had the militants entered Malaysia, he said, "we would have taken them out."

Malaysia is holding general elections on May 5.

In February, more than 200 followers of the sultanate of Sulu went to Sabah to press their claim to the territory.

In March, a standoff between the sultanate's followers and Malaysian security forces erupted into violence.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...