07 Disember 2012

Terkini ! Tsunami 1.0 meter melanda Jepun (+video)


Passengers gather after train services were suspended following an earthquake at Sendai station in Sendai, Miyagi prefecture, in this photo taken by Kyodo December 7, 2012. REUTERS/Kyodo




TOKYO (Reuters) - Satu gempa bumi kuat yang berpusat di luar timur laut Jepun , banyak pejabat dan bangunan bergegar kuat pada hari ini dan mencetuskan tsunami satu meter di kawasan yang dilanda bencana Fukushima tahun lepas, tetapi tiada laporan kematian atau kerosakan yang serius.

Gempa bumi itu mempunyai magnitud awal sebanyak 7.3, Kajian Geologi Amerika Syarikat berkata, dan beribu-ribu penduduk pesisir telah diarahkan untuk berpindah ke kawasan yang lebih tinggi, tetapi amaran tsunami telah ditarik balik dua jam selepas gegaran melanda.

Mac 2011 gempa bumi dan tsunami berikut membunuh hampir 20,000 orang dan mencetuskan krisis nuklear terburuk di dunia dalam tempoh 25 tahun apabila loji nuklear Fukushima-Daiichi telah dimusnahkan, bocor radiasi ke laut dan udara.

Pekerja di kilang telah diarahkan untuk bergerak ke keselamatan selepas gempa bumi Jumaat. Tokyo Electric Power Co, pengendali loji nuklear Fukushima, dilaporkan tiada kerosakan di loji nuklear. Semua tetapi dua 50 reaktor nuklear Jepun telah idled sejak bencana Fukushima sebagai kerajaan mengkaji keselamatan.

Gempa bumi diukur "5 lebih rendah" di Miyagi wilayah Jepun pada skala 6:59, bermakna mungkin terdapat beberapa kerosakan kepada jalan-jalan dan rumah-rumah yang adalah kurang tahan gempa.

Skala mengukur jumlah bersalaman dan dalam erti kata yang memberi idea yang lebih baik kemungkinan kerosakan daripada magnitud. Gempa didaftarkan 4 di Tokyo Tsunami satu meter melanda di Ishinomaki, Miyagi, di tengah-tengah kehancuran dari bencana Mac 2011. Semua keretapi Miyagi menghentikan operasi dan Sendai lapangan terbang, yang telah dibanjiri oleh tsunami tahun lepas, ditutup landasan.

Lima orang di wilayah yang telah sedikit cedera. "Saya berada di pusat bandar ketika gempa bumi melanda. Saya segera melompat ke dalam kereta dan mula lari ke arah gunung. Saya masih bersembunyi di dalam kereta," kata Ishinomaki pemastautin Chikako Iwai.

"... Saya mempunyai radio pada dan mereka berkata kereta masih terperangkap dalam lalu lintas. Saya merancang untuk tinggal di sini selama beberapa jam seterusnya." Terdapat kawasan-kawasan yang luas daripada Ishinomaki yang masih belum dibersihkan sejak tsunami tahun lepas. Banyak rumah-rumah terletak dalam runtuhan, penuh dengan runtuhan. Pekerja oleh pantai masih menyusun melalui beribu-ribu kereta yang dibanjiri dan dimusnahkan. Kereta menimbun dan sedang diambil selain bagi bahagian-bahagian dan sekerap.
Gempa bumi SETIAP LIMA MINIT

lapangan terbang Narita di luar Tokyo adalah kembali beropersi semula  selepas penutupan  untuk pemeriksaan keselamatan. Terdapat tsunami kecil, mengukur dalam sentimeter, di tempat lain dekat episenter.

Gempa bumi tahun lepas, yang diukur 9.0, mencetuskan meltdowns-rod bahan api di Fukushima, menyebabkan kebocoran radiasi, pencemaran makanan dan air dan pemindahan jisim. Kebanyakan kawasan masih lengang.

Kerajaan mengisytiharkan pada bulan Disember bahawa bencana adalah di bawah kawalan.
"Rakyat kini melarikan diri ke pusat pemindahan yang ditetapkan dan bergerak ke tempat-tempat di atas tanah tinggi," pekerja pejabat Naoki Ara berkata di Soma, 30 km (18 batu) dari kilang Fukushima Daiichi.

Perdana Menteri Yoshihiko Noda berkempen dibatalkan di Tokyo menjelang pilihan raya Disember 16 dan dalam perjalanan pulang ke pejabat beliau, tetapi tidak ada rancangan segera untuk mengadakan mesyuarat kabinet khas.

Perbelanjaan awam di bangunan kalis gempa adalah isu pilihan raya yang besar. Jepun menyiarkan gambar skrin TV mereka dengan amaran tsunami di Facebook, meminta satu sama lain sama ada mereka selamat, mengesahkan mana beradanya mereka.
"Ia berjabat untuk jangka masa yang panjang di sini di Tokyo, kalian semua betul?" posted Eriko Hamada, bertanya tentang keselamatan rakan-rakannya.

Talian telefon beban dan ia adalah sukar untuk menghubungi penduduk Miyagi.
"Disebabkan gempa bumi baru-baru ini, talian telefon adalah sangat sibuk, sila cuba lagi kemudian," kata pengendali.

oleh Nick Macfie; Penyuntingan oleh Ken Wasiat)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...