Peguam hak asasi manusia, William Bourdon, yang berpejabat di Paris, berkata tidak timbul soal "perbicaraan sedang berjalan" berhubung dakwaan rasuah dalam pembelian kapal selam Scorpene kerana dua hakim Perancis yang dilantik untuk kes itu masih menjalankan siasatan mereka.
Katanya, Tribunal deGrande Instance telah mengadakan siasatan jenayah di mana kumpulan hak asasi manusia di Malaysia, Suaram telah diterima sebagai pihak parti sivil sejak Mac 2012.

NONEBeliau berkata hanya apabila selesai siasatan itu barulah hakim penyiasat akan membuat keputusan sama ada perbicaraan penuh akan diadakan untuk mendengar kes tersebut.

Bourdon (kiri) menyifatkan kenyataan pendakwaraya kerajaan Perancis, Yves Charpenel bahawa "tidak ada perbicaraan" terhadap kes tersebut, sebagai "bercanggah sama sekali" kerana keputusan sama perbicaraan perlu diadakan, akan diputuskan oleh hakim-hakim berkenaan apabila siasatan mereka selesai, dan dan bukannya pihak pendakwa.

"Setahu kami, pendakwaraya yang bertanggungjawab terhadap kes tersebut, tidak membuat sebarang kenyataan seperti yang disuarakan oleh Charpenel.

"Kedua-dua hakim berkenaan -  Roger Le Loire dan Serge Tournaire - sedang meneruskan siasatan mereka terhadap kes Scorpene itu."
Semalam, Bernama melaporkan seorang pendakwa kerajaan Perancis yang terkenal menafikan laporan media yang tersebar di kalangan beberapa portal berita online Malaysia berhubung perbicaraan yang sedang berlangsung di Perancis, mengenai dakwaan rasuah oleh sebuah syarikat Perancis berhubung pembelian dua kapal selam Scorpene buatan Perancis oleh Malaysia pada tahun 2002.

Yves Charpenel dilaporkan berkata media di Malaysia harus dapat membezakan antara khabar angin dan fakta dan antara siasatan dan perbicaraan.-mk