24 Oktober 2012

KANTOI! Skandal Malindo Airways Terbongkar!




Salah satu daripada syarikat-syarikat di sebalik syarikat penerbangan bajet terbaru, Malindo Airways, dikawal oleh keluarga ahli parlimen Rompin, Jamaluddin Jarjis, kata seorang ahli parlimen DAP.

Ahli parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua mendedahkannya hari ini pada sidang akhbar di Parlimen. Turut hadir ialah ahli parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar dan ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad.

Pua berkata syarikat pemegang saham majoriti, National Aerospace and Defence Industries Sdn Bhd (Nadi), terdiri daripada empat syarikat, termasuk salah satu dipanggil DZJJ Sdn Bhd.

"Antara pengarah dalam DJZZ ialah Nur Anis Jamaluddin yang berusia 27 tahun dan adiknya yang berumur 25 tahun Ikhwan Hafiz Jamaluddin,"
kata Pua.

Pada 10 Oktober lalu, Pua mendedahkan beberapa isu-isu yang membimbangkan berkaitan dengan Malindo, mendakwa bahawa rakan kongsi syarikat Indonesia PT Lion Group, yang juga menjalankan Udara Mentari, diharamkan di Eropah selepas ia didapati melanggar peraturan-peraturan keselamatan EU.

Beliau juga mendakwa bahawa Nadi masih belum mengaudit akaun syarikat tersebut sejak 2007.Pua berkata, Anis Nur memegang lebih dua juta saham dalam Nadi, Ikhwan memegang genap 500,000 saham dalam syarikat yang sama.

"Jadi soalan di sini ialah sama ada Malindo telah diberi lesen untuk terbang untuk kepakaran atau kerana Jamaluddin berlaku untuk menjadi dekat dengan Perdana Menteri, Najib Altantuya," katanya.

Nurul berkata bahawa keluarga Jamaluddin juga mengawal kepentingan dalam Advanced Sistem Trafik Udara (M) Sdn Bhd yang menguruskan sistem radar di Lapangan Terbang Subang."Mengapa semua projek-projek yang berkaitan dengan penerbangan yang ditujukan kepada keluarga Jamaluddin? Apakah rekod mereka? "Dia bertanya.

Pada 12 September, kawalan trafik udara di Subang gagal selama hampir dua jam, antara jam 2.30 petang hingga 4.30 petang disebabkan oleh kegagalan dalam sistem radar dan radio.

Dalam perkara berkaitan, Khalid berkata beliau kagum dengan "kemahiran keusahawanan" yang dipaparkan oleh keluarga Jamaluddin dalam mendapatkan berjuta-juta dalam saham.

"Rakyat mahu tahu di mana mereka mendapat wang untuk itu. Malaysia Suruhanjaya Pencegahan Rasuah [SPRM] harus menyiasat perkara ini dengan segera, "katanya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...