01 Mac 2012

Surat-surat Tun Mahathir Kepada 3 Perdana Menteri Israel

Seperti yang dilaporkan oleh BERNAMA

a) Berikut adalah surat yang ditulis oleh Dr Mahathir untuk Yitzhak Rabin, Perdana Menteri Israel pada tahun 1993, seperti yang dikeluarkan oleh Kementerian Luar di sini hari ini.

Perdana Menteri Malaysia
December 21, 1993

Tuan Yang Terutama
Encik Yitzhak Rabin
Perdana Menteri Israel
Baitulmuqaddis

Saya ingin mengucapkan terima kasih kerana surat 17 Oktober memaklumkan saya tentang Perjanjian Prinsip dan Pengiktirafan Bersama antara Israel dan PLO.

Kerajaan saya menyokong perkembangan positif ini dan menganggap ia sebagai langkah pertama ke arah merealisasikan penyelesaian yang komprehensif kepada masalah Timur Tengah. Sebagai demonstrasi sokongan Malaysia kepada perkembangan ini negara saya telah diwakili di Persidangan menyokong Keamanan Timur Tengah yang diadakan di Washington Penderma dan seterusnya berikrar sumbangan sederhana kewangan kepada rakyat Palestin untuk membantu dalam tugas baru mereka. Kerajaan saya juga telah ditawarkan bantuan Palestin teknikal di bawah Program Kerjasama Teknikal Malaysia.

Malaysia sebagai satu perkara prinsip am bersedia untuk membangunkan hubungan dengan Israel pada masa yang sesuai. Pada masa yang sama, kami ingin melihat kemajuan yang ketara dalam pelaksanaan perjanjian damai.

Masalah Timur Tengah terutamanya isu Palestin telah menyebabkan ketidakstabilan rantau ini dan saya berharap perjanjian baru-baru ini antara Israel dan PLO akan menyumbang kepada keamanan berkekalan ke kawasan itu.

* Saya mengharapkan hubungan biasa dengan Israel. (* Ayat yang terakhir ini adalah tulisan tangan)

Dr Mahathir bin Mohamad


b) Berikut adalah surat yang ditulis oleh Dr Mahathir, Benjamin Netanyahu, Perdana Menteri Israel pada tahun 1997, seperti yang dikeluarkan oleh Kementerian Luar di sini hari ini.

Perdana Menteri Malaysia
14 MAC 1997

Tuan Yang Terutama
Encik Benjamin Netanyahu
Perdana Menteri Israel
Baitulmuqaddis

Anda Tuan Yang Terutama,

Surat anda bertarikh 23 Jan hanya sampai kepadaku semalam. Saya menghargai sangat anda mengambil masalah untuk memaklumkan kepada saya mengenai situasi di Palestin dan rantau ini. Malangnya banyak daripada apa yang anda telah menulis telah diambil-alih oleh peristiwa.

Malaysia percaya dalam keadaan aman dan dalam penyelesaian masalah antara jiran melalui rundingan. Sebagai langkah terakhir, kita beralih kepada pihak ketiga. Dalam pertikaian ke atas wilayah antara Malaysia dan Singapura dan Malaysia dan Indonesia, kita telah bersetuju untuk mendapatkan Mahkamah Dunia untuk membuat keputusan. Pertikaian antara Malaysia dan Thailand ke atas perairan wilayah telah diselesaikan dengan bersetuju untuk berkongsi sumber-sumber bukan-laut sama.

Dalam negara, perbezaan di dalam agihan kekayaan antara orang asli dan orang-orang yang asal-usul pendatang telah diselesaikan melalui tindakan afirmatif yang mempunyai knot akan mempunyai bahagian yang lebih besar kek ekonomi yang semakin berkembang tetapi tidak akan ada rampasan dan pengagihan semula apa yang sudah dipunyai oleh keturunan pendatang. Semua orang mempunyai hampir satu bahagian yang saksama sekarang dan semua orang yang agak berpuas hati. Hubungan antara kaum di Malaysia adalah baik dan tidak mengganggu.

Titik penting yang saya ingin menegaskan adalah tidak mengambil apa yang sudah dimiliki oleh orang lain walaupun sejarah mereka mungkin menjadi milik anda. Kebelakangan ini, Israel telah menarik tempat kediaman Arab untuk mendirikan rumah-rumah untuk Israel. Seluruh dunia, termasuk sekutu anda, Amerika Syarikat mengutuk ini. Tetapi Israel telah pergi ke hadapan.

Anda mengutuk Syria untuk membuat ancaman. Tetapi ancaman mereka adalah respons kepada tindakan anda sendiri. Jika anda secara paksa mengambil alih tanah dan harta milik rakyat Palestin, sambutan hanya jika mereka tidak untuk bertindak ganas terhadap anda, adalah untuk mengancam untuk bertindak terhadap anda. Jika mereka tidak dapat bertindak balas dan mereka tidak boleh menyuarakan tindak balas yang dikehendaki daripada mereka akan perlu mengemukakan kepada semua tindakan tidak kira bagaimana salah anda. Apa yang anda lakukan sekarang adalah bertentangan dengan semangat dan surat proses damai yang dipersetujui oleh pendahulunya anda. Bagaimana kita boleh mempercayai Israel jika perubahan dalam kerajaan menafikan sesungguhnya aku janji yang diberikan oleh Kerajaan Israel. Sila menimbang semula keputusan anda untuk membina penempatan Yahudi yang baru di tanah Arab.

Belia Israel berada di sini. Niat kami adalah untuk menunjukkan kepada mereka bahawa Islam adalah normal orang rasional yang mahu hidup dalam keamanan dan kebebasan. Kami berharap bahawa mereka akan mempunyai satu tanggapan yang baru umat Islam dan agama Islam. Akan ada penyelewengan di kalangan umat Islam tetapi terdapat juga penyelewengan dalam kalangan orang-orang Yahudi dan Kristian dan orang-orang setiap agama. Agama tiada sesiapa yang akan diadili oleh penyelewengan. Kami berharap bahawa belia akan memahami umat Islam yang lebih baik dan akan mahu berada di berdamai dengan mereka. Untuk mendapat ketenangan, anda perlu membuat pengorbanan. Rakyat Palestin tidak lagi menuntut penghapusan Israel. Malahan mereka juga bersedia untuk berkongsi Baitulmuqaddis dengan anda. Mereka telah membuat pengorbanan.

Kita perlu ingat bahawa apabila orang-orang Yahudi telah dianiaya di Eropah, mereka sentiasa dijumpai tempat suci di kalangan umat Islam di negara-negara Islam. Kami tidak menganggap Israel sebagai musuh abadi. Tetapi kita tidak boleh membantu tetapi bersimpati dengan rakyat Palestin kerana tanah mereka diambil dari mereka sekarang. Ia dikatakan dipunyai oleh orang-orang Yahudi 3000 tahun yang lalu. Banyak tanah Melayu tradisional telah dijadikan sebahagian dari Thailand. Tetapi kita tidak menuntut Selatan Thailand sebagai sebahagian daripada Malaysia. Jika kita pergi terlalu jauh ke masa lalu, kita tidak boleh hidup dengan negara-negara jiran kita.

Kami bersedia untuk mempunyai kerjasama ekonomi dan teknologi dengan Israel tetapi kita tidak boleh berbuat demikian kerana anda tidak memuliakan komitmen yang dibuat oleh Kerajaan yang sah Israel. Kami ingin berfikir bahawa apabila kami berjaya membina hubungan dengan anda, ia akan menjadi kekal.

Dr Mahathir bin Mohamad

c) Berikut adalah surat yang ditulis oleh Dr Mahathir kepada Ehud Barak, Kejuruteraan Perdana Menteri Israel, pada tahun 1999, seperti yang dikeluarkan oleh Kementerian Luar di sini hari ini.

Perdana Menteri Malaysia
Jun 8, 1999

Tuan Yang Terutama
Encik Ehud Barak Perdana Menteri Kejuruteraan Israel
Tel Aviv

Anda Tuan Yang Terutama,

Izinkan saya mengucapkan tahniah atas kemenangan anda dalam pilihan raya baru-baru ini. Dengan mandat yang mengagumkan ini, saya berharap bahawa anda dan rakan-rakan pakatan anda akan dapat memberi petunjuk kepada nasib rakyat Israel di ambang abad baru.

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk menegaskan bahawa Malaysia sentiasa memohon keamanan dan penyelesaian masalah di antara jiran-jiran melalui rundingan. Oleh itu, adalah menjadi harapan kami untuk melihat pelaksanaan bersama perjanjian yang ditandatangani di antara PLO dan Israel. Kami juga percaya bahawa jika proses damai akan diselamatkan, langkah-langkah yang ikhlas dan berkesan mesti diambil untuk komitmen penghormatan.

Sebagai rakan kongsi dalam proses damai yang penting, ia adalah penting bagi Israel untuk menjadi lebih bertolak ansur. Rakyat Palestin telah membuat pengorbanan besar. Mereka tidak lagi menuntut penghapusan Israel. Malahan mereka juga bersedia untuk berkongsi Baitulmuqaddis dengan anda. Oleh itu, adalah tepat pada masanya bahawa Israel bertindak balas secara positif untuk mengekalkan harapan rakyat di kedua-dua Palestin dan Israel. Dengan penuh komitmen yang dibuat oleh Kerajaan terdahulu perlu dihormati. Alternatif Saya takut, akan menjadi sebuah negara tetap konflik dan ketidakstabilan serantau hingga ke abad ke-seterusnya. Ini sudah tentu prospek yang harus dielakkan.

Berdepan dengan krisis sebelum ini bahawa tiada pihak harus kembali kepada cara lama dalam mengambil apa yang milik kepada orang lain, dalam satu tangan dan menghasut kebencian dan keganasan, di pihak yang lain. Malaysia tidak boleh menyetujui pencerobohan oleh sesiapa pun, sama ada kawan atau lawan. Mana-mana negara yang secara paksa mengambil alih tanah dan harta orang lain, atau memusnahkan tempat-tempat kediaman milik kepada orang lain bagi menubuhkan penempatan sendiri tidak boleh dikatakan ikhlas ingin keamanan.

Malaysia adalah tekad bahawa keselamatan semua negara di Asia Barat hanya boleh dijamin dengan penubuhan keamanan yang adil, berkekalan dan menyeluruh di rantau ini. Ini mesti berdasarkan prinsip "pertukaran tanah untuk perdamaian" dan penubuhan sebuah negara merdeka Palestin dengan Baitulmuqaddis Timur sebagai ibu negaranya.

Dunia berharap kepada Israel di bawah pimpinan anda, bergerak ke depan proses damai dengan kesungguhan yang. Adalah menjadi harapan saya bahawa pencapaian penyelesaian yang komprehensif di rantau ini akan membolehkan Malaysia realistik membayangkan satu langkah positif ke arah mewujudkan hubungan normal dengan Israel.

Yang ikhlas,

Dr Mahathir bin Mohamad

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...