18 Mei 2009

AKHIRNYA SEDAK JUGA OT NI....


Tun Mahathir, Media Arus Perdana Berat Sebelah



KELANA JAYA [7.22 am] - Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad (foto) menyelar media arus perdana berhubung cara liputan berita yang tidak berhemah dan berat-sebelah. Mengakui kekangan ke atas media bermula ketika negara di bawah pentadbiran beliau, Dr Mahathir berkata media arus perdana cenderung mengampu pemimpin dan takut menyatakan kebenaran. Sikap ini, kata Dr Mahathir, menyebabkan rakyat tidak lagi percaya kepada integriti media arus perdana.



Dr Mahathir berkata demikian di sidang akhbar semalam selepas menghadiri forum "Dunia Bloggers Malaysia: Pertembungan Estet Keempat dan Kelima" di Subang Jaya. Kira-kira 150 penulis blog hadir pada forum tersebut yang turut membariskan beberapa penulis dan pengendali blog popular dan wartawan terkenal. Tambah beliau media arus perdana harus menukar wajah dan lebih berani mengkritik dan mendedahkan kelemahan kerajaan.



Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyelar media arus perdana berhubung cara liputuan berita yang tidak berhemah dan berat-sebelah. Mengakui kekangan ke atas media bermula ketika negara di bawah pentadbiran beliau, Dr Mahathir berkata media arus perdana cenderung mengampu pemimpin dan takut menyatakan kebenaran. Sikap ini, kata Dr Mahathir, menyebabkan rakyat tidak lagi percaya kepada integriti media arus perdana.



[Akhirnya Mahathir mengakui bahawa kekangan terhadap media bermula dizaman pemerintahannya. Malah beliau adalah antara pemimpin negara yang dilihat begitu zalim terhadap rakyat dengan berbagai tindakan dan sekatan biarpun dalam masa yang sama menyatakan bahawa Malaysia adalah sebuah negara demorasi berparlimen. Mujurlah Mahathir sedar sebelum terlambat, jika tidak sudah pasti ia akan menghantui dirinya].

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...