14 April 2009

BROKER POLITIK TERKAYA???

14 April 2009

INSAN-INSAN YANG ZAMIL

Oleh Mi Itik - Kulim

Dalam perkembangan bahasa Inggeris, ada beberapa keadaan di mana satu perkataan boleh membawa beberapa makna melihat kepada kegunaan atau kedudukannya dalam ayat. Begitu juga dengan bahasa Melayu, perkataan ‘mereka’ boleh merujuk kepada sekumpulan orang atau pun kata perbuatan mencipta. Zamil yang asalnya nama khas bagi seorang manusia juga boleh membawa satu makna dalam konteks politik negeri Kedah yakni menjual diri.Dalam politik negeri Jelapang Padi ini, terutamanya yang melibatkan Parti Keadilan Rakyat PKR, insiden ahli parti yang keluar samada ahli biasa atau kepimpinannya amat lumrah selepas PRU 11 tahun 2004. Sebahagiannya didorong atau digerakkan oleh gerombolan pemimpin muda yang keluar seperti Roslan Kassim, Zahid dan Ezam Mohd Nor. Salah seorang yang terjerumus ialah Orang Kaya Zamil Ibrahim. Namun yang istimewa dengan Zamil ini ialah dia menjalankan aktiviti sulit untuk menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat.
Namun itu juga bukan tujuan sebenarnya. Yang penting dan utama ialah untuk mencipta kekayaan dan harta melalui penzamilan dirinya.Dari dahulunya seorang yang kununnya pejuang reformasi, aktivis serta Ketua AMK, Zamil akhirnya menzamilkan dirinya. Kalau perempuan yang memperdagangkan dirinya ia digelar pelacur. Tetapi Zamil tidak melacurkan diri sebagai gigolo dengan melayan wanita kaya serta datin-datin yang suaminya dah ‘pencen’. Dia cuma melacurkan prinsip perjuangannya. Kalau seorang perempuan melacur, tidak seterah mana pun hasilnya walau sampai lebam-lebam. Silap-silap diletupkan dengan C4 sebagaimana yang dialami Altantya Shaaribu dek penangan Najib. Namun dengan sedikit peluang serta kebodohan kalangan pemimpin Umno (Syed Razak, Mahadzir Khalid) penzamilan Zamil mendatangkan untung yang lumayan.Kiranya lebih cerdik Zamil berbanding ahli Umno yang fanatik gila yang tinggal di kampong-kampong. Mereka sekadar digula-gula sahaja. Punya la taksub, dapat lah setakat beberapa puluh ringgit dan beras sekampit. Namun Zamil membina kekayaan sehingga menjolok mata. Dari mamat cokia 6-6, dia kini lagak seorang usahawan. Telefon bimbit sahaja lima enam biji. Lebih kurang macam orang gila kalau sekali pandang. Akan tetapi jangan tersilap, insan zamil seperti dia lebih beruntung dari insan kamil jika menurut timbangan dunia. Banglonya dua tiga biji, kereta lebih dari lima, pendek kata jauh lebih hebat dari JKK atau Ketua Bahagian Umno di sesetengah tempat.Ramai dari ahli fanatik Umno, kais pagi makan pagi manakala petangnya belum tentu perut terisi. Lain ceritanya dengan manusia Zamil yang menzamilkan dirinya. Sejak PRU 12 yang menjatuhkan ramai MB Umno termasuk Kedah, Zamil giat mengusahakan satu perniagaan ala Husin Lampoyang yang sungguh menguntungkan. Kekayaannya yang meliurkan itu memang menarik minat serta memikat pemimpin PKR lainnya yang ada kecenderungan untuk zamil. (Sebenornya teringin nak tengok mamat jutawan segera ini tetapi asyik tak berkesempatan saja…… Allah pelihara barangkali?!)Dengan pelbagai alasan yang sebenarnya pun dibuat-buat atau dikipas menjadi besar, beberapa orang dari mereka mula beragenda. Towkey besar yang menjadi penaung ialah Mahadzir Khalid mantan MB.
Semua aktiviti mereka, dari panggilan telefon sehinggalah beberapa siri perjumpaan atau pengambilan wang pendahuluan di Danok Thailand telah direkodkan dan difailkan. Namun para malaun yang kepingin untuk zamil ini masih tertahan-tahan sehinggalah berlaku pertukaran kepimpinan negeri apabila YB Mat Kasim mengambil-alih dari YB Ir. Zamri. Marah mereka bukan kepalang.Memang anih gelagat kelompok zamil ini. Orang ni sebagai ketua tak sesuai, diganti dengan orang tu juga tidak puas hati. Siapa agaknya yang mahu mereka jadikan sebagai pengerusi perhubungan negeri? Dulu YB Senator Zamri dikatanya lembik, kini YB Mat Kasim dikatakan keras dan tegas. Macamana nih?? Mungkin mereka sudah terlalu juah sehinggakan merasa diri terlalu hebat. Sekali fikir, mungkin mereka sendiri teringin untuk memegang teraju negeri? Bagaimana mahu mendabik dada sedangkan Bahagian sendiri pun caca-marba dan berkecamuk!Gerombolan yang terbaru menzamilkan diri sehari sebelum pembuangan undi ialah lima ketua Bahagian. Namun insan zamil yang paling menarik untuk diperkatakan ialah Ketua Bahagian Padang Serai, Cikgu Hameed.
Yang lain tu cuma bertaraf penaja sahaja. Asal usul pun memang orang Umno yang pekat dengan semangat Melayunya. (wakaka…quack…quack…). Apanama ka…. Azhan? Yang bersongkok tinggi dari Jerlun. Seorang lagi yang bersongkok tinggi dalam Bahagian Padang Serai mungkin sedang mengintai waktu sesuai untuk zamil. Fulus mau tebal baru boleh jual.Menurut maklumat yang dikumpulkan, cikgu bersara yang seorang ni memang pelik lagi hodoh perangainya. Nak kata macam enau pun boleh. Nak kata macam felarq pun boleh. Memang sedih untuk menulis kisah ini, namun sudah cukup dosa politik yang dibuat orang tua ini. Kesedihan (kunun) atau airmatanya atas apa yang telah berlaku tidak dapat menebus kesalahan serta dosa fitnah yang dibuat terhadap beberapa orang aktivis parti setia yang juga panjang sejarahnya.Kesilapan terbesar Cikgu Hameed ialah memilih tarikh sehari sebelum pembuangan undi untuk zamil. Siapa jua boleh keluar dari parti, namun apabila melakukan di saat orang lain bergelut dalam pertempuran untuk menjatuhkan UmnoBN, memang satu pengkhianatan yang tidak boleh dimaafkan. Siapakah penasihat mereka untuk zamil kali ini?
Zamil Ibrahim kah atau koleksi ide dari Ketua Bahagian dan juga Timbalan berserta jawatankuasa Bahagian. Atau kah mereka jadi mangsa permainan kotor sesama sendiri? Kita tunggu saja nanti perkembangan berikutnya.Kalau ikut sejarah perjuangan, tidak sepatutnya langkah bahlol ini diambil Cikgu Hameed. Hangpa tau tak, dalam Kedah ni beliau lah satu-satunya Ketua Bahagian yang amat arif dalam Perlembagaan parti. Kesana-kesini beliau sentiasa membawa buku undang-undang itu. Anih, kan….?? Lagi tahu undang-undang sepatutnya lagi akrab la hatinya dengan parti dan perjuangan. Ini tidak…. Semakin jahat dan akhirnya zamil mengikut jejak langkah Zamil Ibrahim. Cikgu Hameed sanggup mengesahkan mesyuarat yang tak cukup kuorum. Malah tempat dan masa mesyuarat Bahagiannya sendiri pun dia sanggup tipu kepada AJK yang tidak sebulu dengannya. Ini boleh tanya Jawatankuasa Bahagian Padang Serai.Biasanya apabila ada jual beli manusia sebegini dalam dunia politik, tak adenye alasan perjuangan sebagai sebab.
Toksah la dok juai kata demi bangsa ka, demi perpaduan Melayu ka. Toksah. Bikin malu ajer. Satu Malaya sudah tahu, kalau berkait dengan Umno saja….. tentu fulus yang menjadi pemangkinnya. Duit la. Sebagaimana Zamil Ibrahim! Yang Baruah Osman Jailu serta Jamaludin posmen itu tentu boleh sahkan.Perjumpaan demi perjumpaan diatur mereka ni dengan Zamil sebagai tekongnya. Lebih kurang macam peraih kat Kuala Muda gitu, Zamil menjadi saluran ‘conduit’ untuk berhubungan dengan Mahadzir Khalid atau nama manja MK. Namun akhirnya, Zamil dibelakangkan demi kununnya mengaut untung yang lebih besar. Takdirnya, mereka kantul begitu sahaja tanpa memperolehi apa-apa.Pengumpulan maklumat yang diterima mengatakan yang salah seorang pemimpin Bahagian Merbok telah ditawarkan sehingga RM7 juta untuk memegang teraju Bahagian Merbok bagi memusnahkannya dari dalaman laksana kuda Trojan. Syabas kita ucapkan kepada pemimpin muda itu kerana ketahanan yang tinggi. Bukannya macam Jamaludin atau Osman Jailu. Melayu penama..? buat malu saja. Apa punya pariah…?? Namun mantan YB Arumugam dan pemimpin muda keturunan India ini menunjukkan betapa masih ada orang yang tabah dan gagah demi kehormatan diri dan parti. Mereka tidak pun zamil walau ditawar wang berjuta!Khabarnya Cikgu Hameed dan YB yang semua orang tahu telah menjadi juruatur pertemuan di Hotel Park Avenue milik mendiang Eric Chia di Sungai Patani. Patut la tak muncul dalam mana-mana ceramah politik dengan pelbagai alasan kununnya menggantikan tugas YAB Menteri Besar. Tentu lah ada habuan ringgit sebagai tukaran maruah yang dilacurkan. Tak lama lagi Cikgu Hameed mungkin akan putih melepak kulitnya dengan rawatan mandi susu, almaklumlah tentu mahal harga dirinya.Tak apa lah… kita ucapkan adios soliente! Mereka bukan lagi amigos. Ghost…? Barangkali juga la. Kita yakin akan ada pelapis baru yang jauh lebih baik, komited serta mudah diterima akar umbi dan pengundi. Apa yang terjadi ini mungkin takdir Yang Maha Esa untuk masa depan Pakatan Rakyat yang lebih mantap.
Dengan terkemut keluarnya beberapa nama ini dari kepimpinan PKR Negeri, jalan kearah pemantapan parti itu dalam negeri Kedah terbentang luas. Sudah tidak ada duri dalam daging atau gunting dalam lipatan. Kepimpinan pusat juga diharap segera mengambil tindakan terhadap mereka berkaitan kedudukan dalam Majlis Tempatan dan sebagainya.Untuk lebih adil kita mengucapkan terimakasih atas jasa baik yang mungkin ada sebelum ini, ucapan selamat berjaya untuk mereka sekiranya kembali ke dalam dakapan Umno. Semuga mereka beroleh keuntungan dunia atas urusan zamil ini. Jika tidak mereka tentu dalam kerugian kerana kehilangan teman perjuangan dan menjadu kupang tembaga sepertimana mereka gelakkan Ezam dan kuncu-kuncunya.Adios Soliente…Quack….quack….quack…Selamat berambus.MERDEKA RAKYAT NEGARA PERKASA-
Mi Itik
komen: Depani.. memang jenis haprak, kelapak duit & .****t ajee...masa PRK permatang pauh Depani nak keluark dah tapi depa offer tinggi sangat sampai juta jadi Zamil takada peruntukan sampai billion RM habis tak jadi nak lompat tapi nama depa dahnaik...Perjumpaan di Danok, kali ini bagi sikitpun depa dah lompat pasai orang dah tak berapa harap kat depa...dulu mai dari tepi longkang tapi bulih Ahli majlis tak cukup...depani demand Pengerusi GLC hangpa tau... baru masuk PKR taraf penaja...jawatan nak besark tak sedak diri punya malaunn...bos depa dengark kata pun nak lompat diani lagi sakan ingat tunggu 3ojuta...diani satu geng dengan Kpt.Osman, dengark cerita diani dah lupa diri...minta MB dan MPT PKR pantau tengok. Hangpa boleh agak sapakan???

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...