23 April 2014

PANAS ! MEDIA SINGAPURA ULAS JAM TANGAN MILIK JENDERAL PANGLIMA TNI BERNILAI RP 1.1 BILION....


Jenderal Moeldoko watch Jam Tangan Mewah Sang Jenderal Buatan Cina

Jam Tangan Mewah Sang Jeneral Buatan China

INDONESIA mendapatkan ulasan hangat dari salah satu media Singapura . Seperti ramai diketahui , Panglima TNI Jenderal Moeldoko santer diberitakan berkenaan jam tangan yang dikenakannya .

Mothership.sg , laman berita Singapura , mengulas jam tangan mewah Pengarah Moeldoko dalam foto yang dikeluarkan Straits Times pada 25 Mac 2014 . Dalam berita itu Moeldoko terlihat mengenakan jam tangan mewah berjenama Richard Mille RM 011 Felipe Massa Flyback Chronograph " Black Kite " .

Jam tangan yang dipakai Moeldoko itu , menurut motherships.sg , sangat terkenal di dunia kerana dibuat dalam edisi terhad . Di seluruh antero bumi , jam ini hanya dijual sebanyak 30 unit di Amerika Utara dan Selatan . Harga jam tangan itu sendiri dianggarkan sekitar Rp 1.1 bilion .

Sorotan terhadap jam tangan sang jeneral ramai sejak awal minggu ini . Segera saja , perihal jam tangan ini pun akan beredar di dunia maya dan juga menjadi perbincangan para orang di jejaring sosial .

Mengapa jam ini sangat mahal ? Konon , proses pembuatannya memakan masa yang lama . Untuk memasang bahagian luarnya saja butuh waktu 8 hari . Sementara itu , pemasangan bahagian dalam dan casing belakang perlu 5 hari . Total ada 202 komponen untuk jam tangan istimewa ini . Skru juga berbahan titanium dan bersalut getah sehingga boleh dipakai di air hingga kedalaman 50 meter
.

Tulisan soal jam tangan ini muncul tak lama selepas permintaan maaf Agung Moeldoko kepada Singapura di Channel News Asia berkaitan penamaan kapal perang KRI Usman Harun yang diprotes Kerajaan Singapura . Namun , Pengarah Moeldoko langsung membantah tuntutan Channel News Asia , dengan menyebutnya salah kutip bahawa ia minta maaf tidak dapat memenuhi permintaan Singapura agar tidak menggunakan nama tersebut .

Usman dan Harun adalah dua askar Kor Komando Operasi ( KKO ) TNI AL yang dihukum mati kerana melakukan pengeboman di Bangunan MacDonald House di Orchard Road pada tahun 1965 saat berkobarnya Dwikora oleh Presiden Soekarno . Kedua orang tersebut dianggap sebagai pahlawan dan dikebumikan di Taman Makam Pahlawan Kalibata .

Kapuspen TNI Mayjen M Fuad Basya memberi penjelasan soal harga jam tangan yang dipakai Pengarah Moeldoko . Menurut Fuad , seperti dikutip dari saat , jam tangan yang dipakai Pengarah Moeldoko produk China , dan harganya pun tak semahal yang disebut media Singapura . " Misalnya jenama apa itu , kalau yang asli kan Rp 120 juta , kalau yang China boleh dapat Rp 8 juta , itu juga sudah five star loh , " beber Fuad .

Menurut Fuad juga , Pengarah Moeldoko sudah membaca artikel di media Singapura itu , dan hanya bertindak balas secara santai . " Sudah biarkan saja , tak usah ditanggapin , " demikian Fuad mengutip pernyataan sang jeneral berkaitan hal tersebut . 

[ sa / islampos / kompas / saat / tempo ]

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...