23 April 2014

NOH OMA LAYAK BELA UDANG JE....TAK SERIK-SERIK DARI MENTERI NAK JADI MACAI....

Umno dan BN selangor memang dah teruk kerana isu Air lah punca kekalahan teruk dalam PRU lalu...bagaimana syabas sabotaj pam yang sengaja dirosakkan......penduduk lembah kelang bukan bodoh macam penduduk ulu sarawak dan sabah......Harapkan otak udang umno bakal dipinggirkan lagi selepas ini....

Demo air NOH OMAR di Selangor hanya umpama meludah ke langit



SUARA LANTANG: Pengerusi Perhubungan UMNO Selangor, Datuk Seri Noh Omar yang kehilangan jawatan menterinya berikutan kegagalan BN menawan negeri Selangor dalam pilihanraya umum lalu, dikhabarkan mahu mengadakan demontrasi besar-besaran jika masalah catuan air masih gagal diatasi oleh kerajaan negeri pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim.

Beliau dilaporkan memberi tempoh sehingga 4 Mei depan kepada kerajaan negeri Selangor untuk mencari penyelesaian isu air dan jika tidak, pada tarikh itu satu demonstasi besar-besaran akan diadakan sebagai membuktikan bantahan rakyat terhadapnya.

Katanya, program catuan air yang berlaku di Lembah Kelang sekarang adalah bukti kepimpinan yang lemah serta membuktikan betapa pentingnya projek Langat 2 yang ditolak oleh kerajaan negeri sebelum ini.

Sekali imbas nampak garang sekali amaran beliau itu. Tetapi jika dihalusi latar belakang krisis air ini, ia sebenarnya seperti Datuk Seri Noh sedang meludah ke langit dan akhirnya percikan itu membasahi muka BN sendiri.

Persoalan kedua, berapa ramai yang boleh diangkutnya untuk menunjukkan betapa besarnya demonstrasi itu?

Apakah beliau tidak tahu siapa pemilik Syabas, syarikat yang menguruskan bekalan air di Selangor selama ini dan masih cuba mengelirukan rakyat mengenainya?

Walaupun urusan air seharusnya merupakan tanggungjawab kerajaan negeri sebagaimana yang berlaku di negeri-negeri lain, tetapi di Selangor ini ada unik sedikit di mana syarikat menguruskan air telah diberikan kepada individu mengusainya iaitu Tan Sri Rozali Ismail. Beliau yang merupakan pemimpin UMNO di peringkat bahagian dan pernah suatu ketika disebut-sebut sebagai bakal MB Selangor, diberikan pemilikan majoriti konsesi air oleh kerajaan terdahulu yang ditunjangi oleh UMNO.

Kemarau yang berlarutan beberapa bulan sebelum ini telah menyebabkan banyak negeri turut mengadakan catuan air seperti di Perak, Johor, Negeri Sembilan dan juga Kedah. Kemarau panjang adalah fenomena yang sukar dielakkan. Ia mungkin ujian Tuhan dan boleh jadi juga suatu bala daripada-Nya.

Tetapi oleh kerana di negeri Perak, Johor, Negeri Sembilan dan Kedah, pengurusan air dipunyai oleh kerajaan negeri, catuan yang berlaku tidak tidak begitu diperbesar-besarkan seperti di Selangor.

Jelas bahawa membesar-besarkannya hanyalah kerana kepentingan politik dan perbezaan antara tuan punya kerajaan negeri dengan tuan punya di belakang tauke air, bukan sangat sebagai tanda prihatin kepada rakyat.

Kerajaan Selangor sebelum ini menolak projek Langat 2 kerana ia mahu disekalikan dengan pengambil-alihan Syabas oleh kerajaan negeri. Sejak 2008 pendirian kerajaan negeri ialah projek Langat 2 hanya boleh diteruskan jika kerajaan Pusat membenarkan kerajaan negeri mengambil alih Syabas.

Sejak itu pelbagai helah dilakukan oleh BN untuk menolak pengambil-alihan itu. Tan Sri Rozali pula terang-terang dilindungi oleh kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib daripada menyerahkan Syabas kepada kerajaan negeri melalui macam-macam akta dan perlindungan yang ada.

Bermula daripada ura-ura pengambil-alihan itulah, berbagai masalah air mula timbul sedangkan ia tidak pernah berlaku sebelum ini. Setahun dua menjelang PRU 13 pada 5 Mei 2013 lalu, begitu banyak kesulitan air yang dihadapi oleh penduduk Selangor berkaitan air. Yang peliknya masalah catuan air, kekurangan air, air kotor dan sebagainya ini hanya berlaku di kawasan perumahan kos rendah dan rumah-rumah pangsa saja.

Kawasan perumahan mewah dan tempat tinggal orang-orang kaya dan ternama, tidak pernah pula ada masalah air. Ternampak bahawa golongan bawahan ini cuba disusahkan untuk diubah kiblat politiknya.

Bersama masalah air yang sengaja diwujudkan itu serta program air percuma sebanyak 20 meter padu yang dimanipulasi kononnya tidak merata kepada semua rakyat, ditambah pula dengan penyediaan peguam percuma untuk menyaman kerajaan negeri, BN Selangor begitu menaruh harapan percaturan isu air itu mampu menumbangkan kerajaan negeri PR pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim.

Malangnya, jika dalam pilihanraya 2008, BN menang sebanyak 20 kerusi berbanding PR sebanyak 36 tetapi dalam pilihanraya 2013 lalu, kerusi BN berkurangan menjadi hanya 12 manakala PR bertambah menjadi 44 kerusi.

Ini menunjukkan isu air yang dimanipulasi dan dipolitikkan telah ditolak oleh pengundi, bahkan kemenangan yang lebih besar diraih PR menunjukkan isu itu tidak laku sama-sekali. Pengundi perumahan kos rendah tidak makan dengan umpan yang diberi.

Ia mungkin tidak laku kerana pengundi Selangor rata-ratanya adalah celik internet dan mereka faham apakah isu sebenarnya dalam kemelut air ini. Mereka tahu siapa pemilik Syabas dan setakat mana kawalan kerajaan negeri terhadapnya.

Hanya baru-baru ini, secara tergesa-gesa di sebalik ribut kempen pilihanraya kecil Kajang, kerajaan Pusat bersetuju dengan pengambil-alihan Syabas oleh kerajaan negeri yang turut menyaksikan projek Langat 2 dipersetujui untuk diteruskan.

Kenapa Datuk Seri Noh mahu terus menjaja isu basi dan tidak laku itu? Bukankah masih banyak isu lain yang boleh diangkat lagi?

Dengan menjaja isu air bukan saja mendedahkan lebih banyak tembelang BN sendiri tetapi lagi banyak Datuk Seri Noh meludah ke langit dan bercakap mengenai kemelut air ini, ia turut menyebabkan muka BN lagi basah dengan ludahannya sendiri.

Kerajaan negeri Selangor sebenarnya hanya boleh dipersalahkan dalam masalah air ini jika selepas Syabas menjadi miliknya, catuan air terus juga berlaku dan rakyat menghadapi masalah bekalan air yang berterusan.

Persoalannya apakah keputusan lebih buruk BN Selangor dalam pilihanraya umum lalu tidak memberi apa-apa pengajaran kepada Datuk Seri Noh Omar?

Lagi-lagi isu air yang gagal itu mahu dijajanya seolah-olah tiada isu lain lagi atau adakah ini menandakan UMNO Selangor sebenarnya lebih perlukan pemimpin baru?

Shahbudin Husin

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Selain buat demonstrasi terhadap kegagalan Syabas yang dimiliki macai Umnob,tokey udang ni patut juga buat demonstrasi terhadap Allah swt kerana tak turun kan hujan di Selangor.Apa kata "ulama2" Umporno?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...