14 November 2013

TERHOT! WIKILEAKS DEDAH RAHSIA PERJANJIAN TPPA..!!!!!!

 WIKILEAKS Dedah Isi Kandungan Perjanjian Rahsia TPPA !!!!!!



Dokumen sulit itu kini sudah mula berada di internet dan di jangka akan didownload oleh beribu2 pengguna yang merangkumi dari pelbagai negara terutamanya negara2 yang terlibat dalam perjanjian TPPA ini.

1. USA
2. JAPAN
3. CANADA
4. MEXICO
5. MALAYSIA
6. CHILE
7. SINGAPORE
8. PERU
9. AUSTRALIA
10. BRUNEI
11. VIETNAM
12. NEW ZEALAND

12 negara yang sedang meneliti dan berbincang mengenai TPPA. Isi kandungan dokumen sulit itu boleh didapati menerusi link ini ==> http://wikileaks.org/tpp/

Pihak kami menjangkakan bahawa team Mahathir iaitu Dewan Perniagaan Melayu Malaysia mungkin sudah mendownload dokumen tersebut untuk tujuan kajian dan analisa mereka memandangkan pihak itu la yang paling lantang membantah isu TPPA selama ini.

Dokumen sulit tersebut mengandungi 95 muka surat dan ia mendedahkan perincian perjanjian2 yang akan disepakati oleh kesemua negara2 yang berniat melaksanakan TPPA ini. TPPA ini sebenarnya mempunyai kesan baik dan buruk yang lebih kurang.

Contohnya isu beras. Peniaga mungkin tertindas kerana TPPA akan menyebabkan persaingan beras dari luar yang lebih murah dan kualiti. Tetapi kesan nya kepada pembeli ialah mereka boleh mendapatkan beras yang lebih baik dengan nilai yang lebih rendah.

Begitu juga dengan isu ubat. Peniaga2 ubat mungkin terjejas disebabkan ubat2 tiruan tidak dibenarkan berada di pasaran dan ini juga melindungi pengguna daripada terjebak dengan pembelian ubat2an palsu namun dalam masa yang sama, harga ubatan import akan melambung tinggi. Bagi yang boleh mendapatkan ubat tempatan isu neh mungkin bukan masalah besar, tetapi bagi yang hanya bergantung pada ubatan import, ini mungkin mendatangkan kesan baginya.

Ubat2an tiruan ini pun mempunyai pelbagai maksud. Bukan bermaksud tiruan kerana ia tidak boleh mengubati penyakit, tiruan juga boleh diklasifikasikan sebagai peniru kepada jenama2 tertentu.

Begitu juga dengan konsep monopoli. TPPA akan menyebabkan sistem monopoli di Malaysia pecah. Lebih banyak persaingan untuk menawarkan sesuatu, maka rakyat Malaysia akan terdedah kepada penawaran harga2 yang lebih rendah.

Namun, sejauh mana rakyat Malaysia mampu bertahan untuk berdaya saing dengan syarikat2 luar yang diyakini mempunyai backup yang cukup luas dan modal yang sangat besar? Itu tak masuk lagi bab pengalaman dan jaringan marketing yang mereka ada.

Secara positifnya kita boleh menjadikan itu sebagai satu cabaran untuk kita motivate diri kita agar maju ke hadapan.

Secara negatifnya kita boleh anggap bahawa benda ini akan menyusahkan dan menjejaskan peniaga2 tempatan, kecil dan IKS kita yang kini baru nak belajar bertatih selangkah demi selangkah.

Sebab tue aku cakap bagaimana isu TPPA ini patut dibaca, ia bergantung kepada posisi ataupun kedudukan ko. Adakah ko rakyat Malaysia yang memegang posisi rakyat yang nak membeli belah di pasaran yang lebih terbuka dan menawarkan pelbagai jenis barangan yang lebih berkualiti tetapi murah?

Atau ko sebenarnya ialah seorang peniaga yang ada pekerja, menawarkan peluang pekerjaan, peluang perniagaan kepada orang lain dan TPPA ini akan menjejaskan bisnes ko dan rangkaian ko disebabkan kekurangan modal? Penguatkuasaan yang rendah di Malaysia?

Ini semua memainkan peranan.

Bagi mereka yang rajin boleh download dan study perjanjian TPPA ini. Boleh baca satu persatu apa yang dinyatakan. Untuk rekod, ini baru peringkat draft. Isi kandungan perjanjian TPPA sebenarnya sedang dirombak dan dirombak bagi menyesuaikan pandangan dari pelbagai negara yang mana pemimpin2 dari negara2 tersebut juga ingin melindungi kepentingan perniagaan mereka di dalam negara2 masing2.

Apa pun cukupla dinyatakan TPPA ini ada pro dan contranya tersendiri. Bagaimana korang nak lihat ia, ia bergantung kepada kedudukan yang korang. Apa pun adalah lebih elok, sebaik2nya amek pendirian selepas memahami isi kandungan perjanjian TPPA secara menyeluruh. Dan kita berharap juga dengan pendedahan dokumen ini, ia akan dijadikan penanda aras bagi pihak2 yang menyokong dan membantah untuk berhujah secara sihat dan matang.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...