01 Oktober 2013

Rakyat sedang berperang dengan musuh ( ekonomi diri sendiri & kos sara hidup )......


Harga Minyak RON 95 Naik Lagi? Kerajaan Dapat RM13 Bilion (Julai). Kerajaan Nak Lagi RM14 Bilion (September 2013). Rakyat? Boleh?


Adakah anda merasakan kerajaan Malaysia sekarang ini sedang berada dalam landasan yang betul bagi mengurangkan kadar perbelanjaan & hutang negara yang bernilai (KLIK SINI) selama ini? Benarkah?

Realitinya bulan ini, kerajaan sekali lagi tampil di parlimen dengan membentangkan rang undang-undang perbekalan tambahan buat kali kedua tempoh 2 bulan untuk tujuan mendapatkan dana tambahan sebanyak RM14 bilion. RM14 bilion? Ya…..untuk tujuan perbelanjaan pengurusan kerajaan Malaysia.

Sekitar 2 bulan lepas, kerajaan Malaysia telah berjaya mendapatkan RM13 bilion. Bermakna di sini, dalam tempoh 2 bulan sahaja kerajaan Malaysia berusaha mendapatkan bajet tambahan sebanyak RM27 bilion. Adakah ini berpunca daripada perancangan & pelan pengurusan kewangan yang teruk sehingga menyebabkan berlakunya pembaziran & pemborosan dalam menggunakan dana & kekayaan negara oleh beberapa kementerian?
Bajet Tambahan RM27 Bilion Imej Tidak Baik Kepada Ekonomi Malaysia?

Ia sekaligus akan terus memberikan imej yang tidak baik di akalangan agensi penarafan kredit seperti Fitch Rating yang boleh memburukkan lagi keadaan nilai matawang ringgit Malaysia kelak.

Dalam pada masa yang sama seperti yang pernah Berita Semasa katakan sebelum ini (SEPERTI DI SINI), khabar angin di Malaysia sangat boleh dipercayai. Khabar angin yang acapkali menjadi realiti, di mana khabar angin yang berasas.

Sebelum ini Berita Semasa mengingatkan kepada semua bahawa hutang negara semakin meningkatkan. Bukan tidak mengambil tanggungjawab untuk saling memperingati supaya tidak boros membelanjakan duit rakyat & negara. Nah….sekarang ini sama-sama akan merasai terutamanya kesan kepada rakyat Malaysia disebabkan pengurusan hasil mahsul negara dan ekonomi yang lemah.
Harga Minyak Ron 95 Tidak Akan Naik Dalam Masa Terdekat!


Walaubagaimanapun, apa sahaja jangkaan termasuklah penganalisis ekonomi dan juga PDAM (DI SINI) Berita Semasa sama sekali yakin yang mana kerajaan Malaysia tidak akan naikkan lagi harga minyak RON 95 dalam masa terdekat ini (seperti mana kenyataan rasmi oleh Tan Sri Muhyiddin Yaasin) baru-baru ini apatah lagi mengambil kira persediaan menjelang Pilihanraya Kecil Dun Sungai Limau tidak lama lagi & Bajet 2014, tetapi ianya tidak mustahil akan naik pada masa hadapan cuma alasan yang diberikan perlulah munasabah.

Jikalau alasan berlaku penyeludupan di sempadan memang rakyat tidak boleh terima, sebab kerajaan telah bayar gaji & tanggungjawab kepada Unit Pencegah Penyeludupan (UPP) dan perkara ini hanya berlaku di beberapa negeri di Malaysia ini dan melibatkan kawasan yang kecil sahaja

Berdasarkan semakan Berita Semasa merujuk pemerhatian penganalis dan pakar-pakar ekonomi meramalkan akan berlakunya perbelanjaan operasi yang lebih tinggi bagi tahun 2014 melibatkan emolumen & perkhidmatan awam.

Bagi Berita Semasa. Cukuplah. Usahlah membazir. Buangkan ego dalam diri setiap pemimpin politik yang ada. Tampil mengaku dengan kesilapan sendiri & paling pentingnya…berusaha untuk berubah ke arah yang lebih baik.

Inilah masa dan ketikanya untuk kerajaan Malaysia mengurangkan pembaziran dana negara. Jika anda sebagai pemimpin negara & pemimpin politik sendiri tidak menunjukkan contoh yang terbaik, bagaimana mungkin anda mahu memberikan kepada rakyat Malaysia yang ada di sini contohnya supaya berjimat cermat ketika berbelanja & mengurus kewagan amasing-masing dengan baik?


“Kepimpinan melalui tauladan”

Memang sangat-sangat pelik, semakin tinggi kenaikan harga minyak dunia, semakin tinggi pendapatan negara. Semakin rendah kos sara hidup di Malaysia. Tetapi….ini tidak berlaku di Malaysia.
Bajet Tambahan US$4.8 Bilion : Perbelajaan Boros & Membazir Kerajaan?



Kadang-kadang terfikir juga :

“Malaysia ini ada telaga minyak atau tidak?”

Hakikatnya, bajet tambahan sebanyak RM14 bilion lagi daripada “rakyat Malaysia” adalah satu berita buruk untuk ekonomi negara ketika ini. Sepertimana Malaysia sedang bergelut untuk menangani hutang dan bajet defisit di asaat-saat akhir ini dan perbelanjaan tambahan ini akan memburuk lagi keadaan termasuklah pemerhatian dan pandangan agesi penarafan kredit antarabangsa seperti Fitch Rating.

Dan sekarang bagaimana & apa mekanisme yang akan Malaysia Malaysia gunakan mengurangkan hutang negara supaya kurang daripada 50% daripada KDNK Malaysia?

Pada tahun 2009 : Hutang negara adalah sekitar 40% KDNK Malaysia
Pada September 2013 : Hutang negara melebihi RM55%

Sama-sama kita nantikan apakah intipasti Bajet 2014. Dan Berita Semasa berharap akan adanya disiplin dalam menguruskan kewangan negara


Realitinya, Malaysia masih aman. Disebaliknya, rakyat Malaysia kita sekarang tidak berperang menggunakan senjata dengan musuh, tetapi rakyat Malaysia kita sedang berperang dengan ekonomi diri sendiri & kos sara hidup yang menjadi musuh yang sebenar sekarang ini. Dalam pada masa yang sama terus mendukung kehidupan mewah golongan kapitalis di Malaysia.

Harapan Berita Semasa, kerajaan Malaysia benar-benar peka dengan setiap permasalahan rakyat Malaysia yang telah memberikan amanah & tanggungjawab mentadbir negara dengan baik untuk kebaikan kami, kita dan anda semua di sini. Apa pandangan balas anda pula? ~ BT

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

besok naik tangga lagi mungkim...!?!?!?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...