02 Oktober 2013

KRISIS BELANJAWAN US, OBAMA BATAL LAWAT KL.....


Kesan daripada krisis domestik Amerika Syarikat, Presiden BarackObama membatalkan lawatannya ke Malaysia.

Belum pasti sama ada pembatalannya merangkumi negara-negara lain seperti Indonesia, Brunei dan Filipina. Berkemungkinan besar ia juga dibatalkan atas alasan sama.

Rumah Putih telah mengeluarkan kenyataan Obama sebentar tadi.

Dijangka pembatalan lawatannya akan menjimatkan belanja sebanyak USD12 juta (RM38juta) merangkumi kawalan keselamatan dan persediaan luar jangka yang biasanya dinikmati presiden setiap kali lawatannya ke luar negara.

Nampaknya tak jadilah kita 'menyambutnya' di KLCC!



Negara ekonomi terbesar didunia boleh terjeremus dlm krisis.. apatah lagi negara seperti Malaysia yg kini mempunyai hutang besar dan fiskal defisit yg out of control...

Kepada Kakitangan Kerajaan Malaysia dan Penerima Pencen Kerajaan Malaysia.. Kalau Dah Negara Terkaya Amerika Pun dah tak Mampu Bayaq gaji, Nampak Gaya.. Kerajaan Malaysia Akan ikut Jejak Tak Lama Lagi.. Amerika Negara kedua Hutang Tertinggi Selepas Malaysia.. Sampai Bila Nak Korek Duit Petronas..

Jangan anggap Malaysia KEBAL kuasa ekonominya,mungkin dalam masa terdakat ianya akan MENJANGKIT keMalaysia,Amerika terkenal dengan Ekonomi didunia yang teguh boleh TUMBANG,jadi Malaysia harus berhati hati,kalau ekonomi Amerika TUMBANG,seluruh dunia akan terasa bahangnya,oleh itu kerajaan harus memberi perhatian kepada perbelanjaan yang perlu saja dilaksanakan,yang mengarut harus diberhentikan,sekarang bukan zaman berbelanja mewah.



Isu belanjawan: K'jaan AS mula hentikan khidmat

Kerajaan Amerika Syarikat menghentikan sebahagian perkhidmatannya bermula hari ini ekoran keputusan Dewan Perwakilan, dikuasai parti Republican, yang enggan meluluskan belanjawan untuk tahun depan.

Laporan agensi menyebut, wakil parti Republican meletakkan syarat agar usaha presiden Barack Obama untuk menambahbaik sektor kesihatan dilengahkan terlebih dahulu sebelum belanjawan itu diluluskan.




Tempoh untuk membuat rundingan tersebut berakhir pada tengah malam semalam tanpa sebarang persetujuan walau Obama menyatakan rayuannya.

Tindakan itu menyebabkan lebih 700,000 kakitangan kerajaan negara tersebut terpaksa mengambil cuti tanpa gaji, tanpa jaminan pampasan.
Ekoran itu juga, taman negara dan muzium akan ditutup manakala cek pencen dan faedah kepada golongan veteran akan tergendala.

Permohonan visa dan pasport juga tidak akan diproses namun program yang dianggap penting seperti kawalan udara dan pemeriksaan makanan akan diteruskan.

Pejabat belanjawan Rumah Putih mula mengeluarkan notis kepada agensi persektuan untuk memulakan penutupan perkhidmatan secara teratur menjelang tengah malam.

Langkah berkenaan menyebabkan pasaran saham AS terjejas hari ini ekoran kebimbangan pelabur ke atas situasi politik di negara itu.

Beberapa penganalisis bagaimanapun berpendapat bahawa kesan serius ke atas ekonomi hanya akan berlaku sekiranya penutupan perkhidmatan itu berlaku lebih dari beberapa hari.

- Agensi

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tak pa mungkin pm naji(s)b akan kata ada orang nak sponsor trip obama bunyi macam bigmama - macam k-pop bohong, tipu, seleweng duit rakyat adalah budaya kita oops umno

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...