29 Ogos 2013

GENGSTER: Geng 04, 08 dan Geng 36 Antara Kumpulan Yang Didedahkan!!

Putrajaya namakan 49 kongsi gelap haram

Kementerian Dalam Negeri hari ini mengisytiharkan 49 pertubuhan tidak sah di bawah Akta Pertubuhan 1966 dalam tindakan kerajaan memerangi jenayah dan keganasan dalam negara.

Senarai dikeluarkan hari ini atas arahan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi (gambar) dan membabitkan pertubuhan terkemuka seperti Geng 04, Geng 08 dan Geng 36, lapor The Star. – 29 Ogos, 2013.

Senarai penuh pertubuhan kongsi gelap haram adalah seperti berikut:


1) Geng 04

2) Geng 08

3) Double 7

4) Tiga Line

5) Geng 30

6) Geng 38

7) Geng 24

8) Geng 18

9) Geng 36

10) Geng 21

11) Ang Soon Thong

12) Wah Kee

13) Sio Sam Ong

14) PNEH

15) Hong Hong San

16) Hai San

17) Sin Ang Bin

18) New Cell 20

19) Jit It Hai

20) Sio Koon Tong

21) Gee Lam Kor

22) Gee Ah Eng

23) Loh Kuan

24) Tiang Yee Tong

25) Geng Leng Hor

26) Geng 35

27) Geng 303

28) Geng Satu Hati

29) ATAP

30) Hung Ann

31) Sui Yup

32) Otai

33) Borneo Red EMP

34) Ah Ngau

35) Batu Tiga

36) Ah Feng

37) Batu 10

38) Sibu Ti

39) Ah Seng

40) Ah Chin

41) Lee Lung

42) Lo Han

43) Sg Merah

44) Sg Badut

45) Ting Ching Lee

46) Tua Cak Lee

47) Teksi Station

48) Pintu Merah

49) Krokop


Mengapa sekarang baru didedahkan penjenayah-penjenayah di negara kita mungkin kerana polis sudah tidak mampu mengawal lagi keadaan jenayah masa kini?

Mungkin kerana kautim dan rasuah yang besar oleh gangster membuatkan penjenayah mudah mendapat pendapatan yang besar dan mempunyai pengaruh juga kuasa. Ini menjadi sumber pendapatan baru bagi setengah gen. Y yang mengambil jalan singkat didunia jenayah....

Menteri Dalam negeri mengatakan ujud 26,000 ahli kongsi gelap mengikut teori mungkin ini realitinya. Dan semalam Tim.K.Polis berkata ada 40,000 ahli kongsi gelap.

Dengan operasi cantas yang dilancarkan pihak polis memang banyak tangkapan dibuat tiada kejutan sebenarnya dimana jenayah boleh berlaku dimana-mana pentunjuk paling kritikal buah pisang dan kelapa dipokok pun dicuri.  


Nama 49 pertubuhan haram didedah hari ini


Putrajaya: Senarai lengkap berhubung 49 pertubuhan haram yang diwartakan termasuk kumpulan kongsi gelap akan diumumkan hari ini, kata kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Ahmad Zahid berkata, pengumuman yang akan dibuat Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN) Datuk Abdul Rahim Mohd Radzi itu akan mendedahkan nama dan lokasi aktiviti pertubuhan haram serta kongsi gelap berkenaan.

Katanya, pendedahan itu bertujuan memberi kesedaran kepada semua pihak mengenai kewujudan pertubuhan haram serta kongsi gelap di negara ini.

“Ia bagi mewujudkan kebertanggungjawaban semua pihak dan rakyat terhadap pertubuhan haram ini apabila diwartakan.




Tatu 04 yang dicacah di tangan Ravi.

“Jadi, mereka tidak boleh menggunakan nama, lambang atau premis serta bergerak dalam satu pasukan menggunakan nama serta simbol yang saya katakan itu (pertubuhan haram dan kongsi gelap yang diwartakan),” katanya pada sidang media selepas menerima kunjungan hormat Duta Poland Adam Waclaw Jelonek di pejabatnya, di sini, semalam
.


GENGSTER: Antara Kumpulan Yang Bakal Didedahkan!!

Sebilangan ahli politik ternama didakwa menaungi beberapa kongsi gelap dan beberapa orang daripadanya turut menjadi penasihat kumpulan terbabit.




Laporan akhbar Sin Chew Daily menyebut, kumpulan berkenaan merupakan antara 10 kongsi gelap, yang akan didedahkan esok oleh Kementerian Dalam negeri.

Ia membabitkan kumpulan gengster Cina, Melayu dan India, menurut laporan akhbar berbahasa Cina itu.

Kumpulan itu meliputi “Geng 04”, “Geng 08”, “Geng 21” dan “Geng 36” dari kumpulan India; “Hong Shun Tang”, “3821”, “Wu Se Qi”, “Hong Men” dan Hua Ji Dang” dari golongan Cina; serta “Geng 3 Calit” dari kelompok Melayu.

Akhbar tersebut yang memetik kenyataan sumber menyebut, kerajaan buat kali pertama akan melancarkan “perang” ke atas kongsi gelap dengan mendedahkan senarai nama kongsi berkenaan kepada umum.

Menurut sumber tersebut, gengster Cina aktif dalam perniagaan haram termasuk menjual DVD cetak rompak, membuka pusat karaoke, pusat perjudian, mengedar dadah dan khidmat pelacuran.

“Gengster India secara perbezaannya lebih agresif kerana mereka memungut wang perlindungan dari pengusaha gerai dan pub selain menjadi penembak.

“Sementara itu, gengster Melayu lebih aktif 'menjaga' tapak pembinaan dengan memungut wang di sana.

“'Geng 3 Calit' Melayu paling aktif dan ketua setiap kawasan dipanggil ayahanda,” katanya.


- KERIS PUTERA  Sumber


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...