19 Februari 2012

THAILAND: TV PERCUMA BERALIH KE DIGITAL

Percubaan TV digital pada bulan April
Stesen televisyen percuma akan memulakan perbicaraan penyiaran digital pada bulan April, kata Naib Pengerusi Suruhanjaya Penyiaran Kebangsaan dan Telekomunikasi (NBTC).NBTC akan menempah dua saluran TV definisi tinggi, kata Kol Natee Sukonrat.

Di bawah NBTC TV digital penyiaran pelan tindakan bagi 2012-16, peralihan dari analog kepada penyiaran digital di Thailand akan bermula pada Januari 2015, dan akan siap dalam tempoh 10 tahun.Kol Natee berkata enam stesen TV percuma _ Saluran 3, 5, 7, 9, NBT dan TPBS _ bersedia untuk memulakan perbicaraan penyiaran TV digital mereka pada bulan April.

Beliau berkata pelesenan untuk TV digital yang akan bermula bulan ini dan dijangka akan berterusan sehingga akhir tahun 2013.

Pelan induk NBTC untuk frekuensi pengurusan, penyiaran dan telekomunikasi kini sedang menjalani proses pendengaran awam.Di bawah draf pelan induk untuk penyiaran, sistem penyiaran digital akan beroperasi dalam tempoh empat tahun selepas rancangan itu berkuat kuasa. Sekurang-kurangnya 80% daripada isi rumah di wilayah yang besar mesti menerima isyarat digital bagi radio dan TV dalam tempoh lima tahun.

Kol Natee berkata dalam tempoh lapan tahun pertama era teknologi digital, pengguna perlu membayar 500 kepada 1,500 baht bagi kotak set-top untuk menonton saluran TV digital.

NBTC menjangka untuk menerbitkan satu atau dua lesen untuk syarikat-syarikat yang membina infrastruktur penyiaran digital, lesen beberapa pembekal perkhidmatan rangkaian digital dan sehingga 50 lesen untuk penyiaran.

Pesuruhjaya yang NBTC bercakap dengan wakil-wakil stesen TV percuma pada mesyuarat semalam. Beralih kepada teknologi digital sedang dilakukan untuk mematuhi Seksyen 49 Kekerapan Peruntukan undang-undang.

Sebuah sistem TV digital diperlukan sekarang bahawa penyiaran menggunakan lebih lebar jalur.
Wakil NBTC berkata perancangan jangka panjang menyediakan masa pengendali swasta untuk menghadapi cabaran peralihan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...