08 November 2011

BAJET SELANGOR : RM700 JUTA UNTUK PROGRAM KEBAJIKAN

Perhatian pada Bajet Selangor: Adakah ia cukup untuk mencegah BN?


Menteri Besar Khalid Ibrahim bakal membentangkan Bajet Selangor 2012 pada hari Rabu, dan beliau telah membayangkan bahawa ia mungkin akan menjadi bajet seimbang walaupun tekanan untuk mencatu 'barangan' lain di hadapan pilihan raya umum mengejut yang dijangka akan diadakan awal tahun depan.

Bagaimanapun, Khalid boleh diharap bagi mengumumkan perkara yang mesra rakyat seperti perumahan yang mampu dimiliki, warga emas dan program air percuma yang popular.

"Helahnya ialah bagaimana untuk memberi gula-gula tanpa perlu meminjam wang, seperti yang dilakukan kerajaan persekutuan. Secara umumnya, memastikan bajet yang seimbang atau sedikit defisit disyorkan disebabkan ekonomi yang tidak menentu di masa hadapan. Apa yang pasti ialah ekonomi akan menjadi lebih teruk sebelum ia menjadi lebih baik, jadi jangan gunakan semua peluru anda sekarang," kata seorang pakar ekonomi di brokeraj yang disokong oleh bank kepada Malaysia Chronicle.

Sesungguhnya, berikutan kritikan keras yang dilontarkan kepada RM232bilion bajet persekutuan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Khalid boleh dijangka bagi mahu mengelakkan kesilapan yang sama. Penasihat kewangan Selangor Anwar Ibrahim, bekas Menteri Kewangan, juga akan memainkan peranan yang sederhana di dalam pelan perbelanjaan.

Bajet yang seimbang

Selangor merupakan permata Pakatan Rakyat, dan cara di mana parti gabungan itu menguruskan keadaan negeri yang paling maju akan diteliti oleh semua pihak termasuk penganalisis kewangan dan ahli-ahli politik saingan. Sebagai petunjuk betapa pentingnya negeri ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak secara peribadi mengetuai pertuduhan BN untuk mendapatkan semula kawalan ke atas Selangor. Beliau telah berjanji untuk menggunakan semua cara dan kaedah untuk berbuat demikian.

Bagi tahun 2012, Khalid dijangka mengumumkan jumlah peruntukan kira-kira RM1.5bilion, meningkat daripada RM1.43bilion yang diperuntukkan bagi tahun 2011. Pulau Pinang baru-baru ini mengumumkan Bajet sedikit defisit, tetapi Selangor yang mencatatkan rizab tunai tertinggi dalam 28 tahun, tahun ini berkemungkinan untuk mengimbangi bukunya.

"Saya menjangka Bajet Selangor untuk mengikuti corak belanjawan yang sama bagi tahun 2009, tahun lepas dan tahun ini, dengan satu siri program-program kebajikan dan pemerkasaan sosial untuk membantu golongan miskin untuk bersaing dengan kos sara hidup yang meningkat, serta untuk mengekalkan dan meningkatkan infrastruktur asas dikawasan luar bandar dan kampung-kampung yang baru, "akhbar Star melaporkan ADUN Bukit Tunku,Lau Weng San berkata demikian.

"Kami hanya membelanjakan apa yang kita perlukan dan kita tidak mengambil lebih daripada itu. Walau bagaimanapun, di sepanjang jalan, jika terdapat keperluan untuk membelanjakan ke atas sesuatu yang penting, kita akan melihat ke dalam akaun kami untuk melihat sama ada terdapat dana yang mencukupi," kata ADUN Subang Jaya Hannah Yeoh.

Kebajikan, pendidikan, perumahan mengikut beban

Daripada peruntukan RM1.5 bilion, Khalid telah membayangkan RM700juta akan pergi ke arah program-program kebajikan. Beliau dijangka untuk terus menyalurkan RM500juta "Mesra Usia Emas" atau program Mesra Warganegara Emas. Kira-kira RM150juta diperuntukkan setiap tahun untuk memberikan 20 meter padu air percuma kepada setiap isi rumah.

Kerajaan negeri juga dijangka memberi tumpuan bagi membantu bawah 10% hingga 20% daripada golongan miskin kerana mereka adalah kumpulan yang paling lemah, dilanda beberapa siri kenaikan harga selepas Najib mengurangkan subsidi.

Lau juga menjangkakan beberapa manfaat bagi pelajar-pelajar di negeri ini. "Pada masa ini, kita tidak memberikan apa-apa biasiswa dan pinjaman pelajaran kita tidak menarik seperti yang disediakan oleh Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN)," katanya.

Pakatan Rakyat, yang telah memperjuangkan gaji minimum bagi pekerja, juga dijangka memperkenalkan gaji minima sebanyak RM1,500 untuk kakitangan syarikat berkaitan kerajaan negeri Selangor.

Kumpulan pendapatan pertengahan yang lebih rendah boleh mengharapkan perumahan yang mampu dimiliki, dengan berita telah tersebar bahawaPerbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) akan membina 11,000 unit rumah yang berukuran antara 850 dan 1,000 kaki persegi yang dijual pada harga RM100,000 setiap satu.

Projek lain yang dijangka akan diumumkan dalam bajet ialah program televisyen litar tertutup bernilai RM3juta, pilihan raya kerajaan tempatan Majlis Bandaraya Petaling Jaya, RM5juta untuk pembangunan kampung-kampung baru dan RM4juta untuk pembangunan kampung-kampung tradisional.

Setiap bahagian pilihan raya negeri boleh mendapat RM1juta bagi menaik taraf jalanraya, jambatan dan longkang.

Perakaunan bagi setiap send an mengakhiri rasuah

Walau bagaimanapun, bukan semua orang gembira dengan butir-butir spekulasi Belanjawan. BN, yang merupakan pembangkang di Selangor, pasti akan mencari semua cara dan kaedah untuk mencemarkan nama baik pelan perbelanjaan.

Antara mereka ialah ahli Dewan Undangan MCA Kuala Kubu Baru Wong Koon Mun, yang mengomel dengan skim perumahan mampu dimiliki. Beliau mendakwa Menteri Besar mempromosikan projek-projek PKNS dengan mengorbankan pemaju swasta.

"Pembangunan persendirian adalah sangat mahal sekarang disebabkan oleh premium penukaran tanah tinggi. Premium kini berdasarkan nilai baru tanah ditukar, bukannya nilai awal tanah seperti sebelum ini yang diamalkan oleh kerajaan Barisan, " kata Wong. Beliau juga menimbulkan keraguan tentang bagaimana Selangor Pakatan boleh menguruskan semua 'grand' pelan di bawah bajet yang 'seimbang'.

Tetapi pemimpin-pemimpin Pakatan yang lain berkata ia tidak sukar. "Helahnya adalah tidak menggAMALKAN rasuah dan gunakan kesemua wang tersebut dengan betul. Ia menghasilkan perbezaan yang besar," naib presiden PKR, Chua Jui Meng memberitahu Malaysia Chronicle.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...