06 November 2011

AWAS! CIA SEDANG MEMANTAU PENGGUNA TWITTER & FACEBOOK

AWAS! CIA sedang memantau anda

Central Intelligence Agency menyimpan tab malar di Twitter dan Facebook, dan seluar Presiden

Obama pada topik-topik atas tren dan acara hampir setiap hari, laporan AP.

Seolah-olah kita memerlukan apa-apa pengesahan selanjutnya bahawa Big brother, sebenarnya, menonton, laporan Associated Press hari ini bahawa Central Intelligence Agency mempunyai jabatan seluruh menumpukan kepada pemantauan posts Twitter dan Facebook. Di samping itu, CIA seluar Presiden Obama setiap hari tweets top dan popular posts Facebook dan trend.

Tugas yang sukar, yang dijalankan oleh pasukan yang dikenali sebagai "Pustakawan berdendam," termasuk menyaring melalui lebih daripada 5 juta tweets sehari. (. Secara keseluruhan, pengguna 100 juta Twitter menerbitkan kira-kira 140 juta tweets setiap hari) Melakukan sedemikian telah membolehkan CIA untuk melihat bagaimana peristiwa yang berlaku di Amerika Syarikat adalah yang diterima di luar negara - seperti, berkata, yang membunuh Osama bin Laden - serta membenarkan agensi untuk menyimpan tab pada acara-acara antarabangsa, seperti pemberontakan di Mesir pada musim bunga ini.

Pemantauan sosial CIA media, yang adalah dibawa keluar oleh "Beberapa ratus" penganalisis di kemudahan satu di McLean, Virginia, dan di tempat lain di sekitar Amerika Syarikat, telah bermula pada syor Suruhanjaya 9 / 11 itu sebagai cara untuk memperkukuh counterterrorism agensi dan inisiatif counterproliferation.

Sumber-sumber yang dipantau termasuk akhbar-akhbar tradisional dan siaran televisyen, serta media sosial. Fokus di Twitter bermula pada tahun 2009 selepas platform micro-blogging memainkan peranan yang penting dalam Revolusi Hijau Iran.

Kerana tweets tidak sentiasa mempunyai data lokasi yang terikat kepada mereka, Pustakawan pendendam tidak dapat mengesan di mana sama dengan majoriti daripada tweets berasal. Sebaliknya, pasukan perisikan menjejaki tweets bahasa diterbitkan. Sebagai contoh, pasukan itu mahu mengetahui reaksi dunia kematian Osama bin Laden. Ia mendapati bahawa majoriti tweets yang disiarkan dalam sama ada Urdu (bahasa Malaysia), atau Cina kebanyakannya negatif. Tweets Bahasa Arab dan Turki menuduh Obama sebagai pro-Isreal. Tweets dalam bahasa Ibrani fikir ucapan Obama adalah terlalu pro-Arab.

Pasukan CIA telah juga digunakan Twitter memantau laporan peristiwa masa sebenar, dan boleh memberi tumpuan kepada Tweeters beberapa yang menyiarkan laporan yang tepat. Pasukan itu mendapati bahawa, dalam situasi ini, pengguna Twitter yang lain aktif membasmi maklumat yang salah apabila ia dilaporkan, yang membuktikan kegunaan Twitter sebagai sumber utama untuk berita terkini.

Jadi, bagi orang-orang yang anda di luar sana yang lupa bahawa apa yang kamu katakan dalam talian sering boleh dilihat oleh sesiapa sahaja, ingat: dalam bangunan pejabat beberapa tingkap di Timur Laut Virginia, agen CIA boleh menonton

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...