25 Oktober 2011

SPR SUDAH TIDAK PERCAYAKAN JPN LAGI

SPR sudah tak percayakan JPN?


KUALA LUMPUR, 25 Okt: Biarpun menyambut baik tindakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mahu mempamerkan 40,000 nama pemilih diragui, Dewan Pemuda PAS tetap mempersoal data Jabatan Pendaftaran Negra (JPN).

Pengerusi Pemulihan Demokrasi dan Mobilisasi Pemuda PAS, Suhaizan Kayat mempersoal "apa sudah jadi" dengan data JPN sehingga SPR tidak boleh mengesahkan nama-nama tersebut dengan JPN.

Sedangkan katanya, JPN adalah satu-satunya jabatan yang mempunyai rekod setiap rakyat di negara ini.

"Kenapa tak boleh clarify dengan JPN, atau sebenarnya SPR sudah tak percaya dengan JPN.

"Atau JPN sendiri tak ada data tersebut sehingga SPR kena dapatkan pengesahan dari ground," soalnya ketika ditanya Harakahdaily.

Beliau yang juga Ketua Pemuda PAS Johor berkata demikian sebagai mengulas tindakan SPR yang akan mula mempamerkan senarai 40,000 nama pemilih yang tidak dapat disahkan kesahihan maklumatnya Khamis ini.

Menurut Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar, selama ini SPR tidak dapat mengeluarkan nama-nama yang diragui itu sebab maklumat yang diterima daripada JPN menunjukkan butiran terbabit adalah sahih.

Katanya, jika tiada pengesahan daripada mana-mana pihak selepas pameran seminggu itu berakhir, nama-nama yang diragui akan dikeluarkan daripada daftar pemilih induk.

Mengulas lanjut, Suhaizan sekali lagi mempersoal apa sudah jadi dengan Agency Link-Up System (ALIS) JPN yang diguna bagi membersihkan daftar pemilih.

"Ini SPR tak pernah jawab, JPN pun tak pernah jawab.



"Kita juga mahu satu sistem di mana rakyat boleh menyemak status dan maklumat MyKad kerana sistem yang ada sekarang ini dah tak boleh semak," katanya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...