23 Oktober 2011

MONOPOLI BN DAN ASTRO ANANDA

Berkenaan lesen ajaib, monopoli BN dan Astro Ananda


Ia merupakan monopoli Malaysia yang paling kejam. Ia adalah syarikat yang menaikkan harganya sewenang-wenangnya. Ia bermain-main dengan ‘pakej’; bertukar-tukar sehingga kamu tidak tahu apa-apa lagi. Tujuannya jelas; Astro mahukan lebih banyak dan banyak lagi wang untuk mereka daripada kocek kamu.

Dan oleh kerana Astro merupakan satu monopoli, tidak banyak yang mampu dilakukan oleh pelanggan. Astro berpura-pura berkata yang kamu mempunyai pilihan. Kamu boleh sahaja tidak melanggan Astro. Itu bukan pilihan. Itu adalah ugutan. Itu adalah keangkuhan. Pilihan bermakna kamu boleh memilih di antara satelit dan penyedia kabel yang kamu mahu. Astro tidak mengizinkan kamu berbuat begitu dengan mengekalkan, bersama dengan ahli-ahli politik Barisan Nasional, monopoli yang menyesakkan.

Penipuan?

Dan apa yang kamu dapat? Filem-filem lama. Filem-filem tidak berkualiti. Filem-filem gred B. Ulangan demi ulangan. Apabila saluran baru ditambah, kamu harus gali kocek untuk membayarnya. Untuk sukan, kamu dapat saluran Arena 801 yang menyedihkan. Mahu benda lain, kamu harus bayar lagi. Kalau kamu mahukan sesuatu yang khusus, lupakan sahaja lah. Hanya rancangan populis yang disediakan. Ia bukan soal membahagiakan pelanggan, ia soal mendapat sebanyak mana wang yang mungkin, secepat mungkin.

Dan rancangan-rancangan akan ditapis sesuka hati Astro. Filem akan dipendekkan. Kadang-kala ia dijadikan tidak bermakna langsung. Rancangan Game of Thrones diperkosakan. Untuk sesiapa yang menontonnya di tempat lain, ia dikira tidak boleh ditonton. Tyrion, Lannister kerdil dan bijak, mungkin tidak akan mencarut. Tetapi, itu bukan Tyrion, jika dia tidak mencarut. Malahan, dia tidak dibenarkan menyebut ‘anak haram’. Penapis Astro yang kurang pandai memotong percakapannya. Ataupun Astro yang cuba membodek Rais Yatim, Menteri Penerangan BN yang kuno itu.

Sebenarnya, rakyat Malaysia tidak memerlukan Astro. Apa yang kita perlukan ialah piring satelit, yang tidak perlu dibeli daripada Astro langsung. Kerajaan mengharamkan pembelian piring-piring itu, jadi kita tersekat dengan Astro. Astro pun menggali semua wang kita, sementara kerajaan BN tidak ambil peduli.

Lesen ajaib

Apa yang kita bayar kepada Astro adalah cukai kepada Ananda Krishnan dan orang-orang yang membelanya. Ananda Krishnan berminat dalam pelbagai jenis perniagaan, daripada telekomunikasi ke tenaga elektrik ke perjudian ke siaran satelit. Semua minatnya itu mempunyai satu persamaan. Mereka memerlukan lesen kerajaan. Kerajaan mungkin akan memberi lesen, menolaknya, atau menarik balik pada bila-bila masa. Ananda Krishnan kelihatannya mempunyai kuasa ajaib di Malaysia untuk mendapat dan menyimpan lesen. Bagaimana dia melakukannya?

Baru-baru ini, dia didakwa oleh CBI India membayar rasuah kepada Menteri Telekomunikasi India untuk mendapat kuasa; dengan cara jahat gred-b; syarikat telekomunikasi India, Aircel. Dia dijangka disoal siasat oleh CBI tidak lama lagi. Ada juga desakan untuk menahan Dayanidhi Maran, Menteri Telekomunikasi India yang didakwa dirasuahnya.

Hakikat yang dia sedang disoal siasat adalah alasan yang cukup untuk dia disoal siasat di Malaysia. Lebih-lebih lagi bila diambil kira hubungan rapatnya dengan menteri-menteri BN. Atau hubungannya dengan Mahathir, yang anaknya, Mokhzani, merupakan ahli lembaga Maxis, syarikat yang didakwa terlibat dengan rasuah di India. Tetapi tiada siasatan yang dijalankan oleh agensi-agensi penyiasatan di Malaysia ke atasnya.

Ananda akan berselindung di belakang BN

Maxis sudah pun menyediakan jawapan untuk soalan-soalan CBI. Dengan anehnya, The Star, akhbar kawalan kerajaan sudah pun bertindak sebagai pembela Ananda buat beberapa hari ini. Ananda ditonjolkan oleh The Star sebagai ahli perniagaan Malaysia yang menjadi mangsa pergaduhan politik India. Kenyataan yang bodoh untuk mereka yang tahu, dan tanda jelas bahawa kerajaan BN akan membelanya.

Adalah kepentingan bagi Ananda untuk BN kekal berkuasa. Di seluruh dunia, perniagaan-perniagaan besar mengekalkan pemerintahan yang mereka gemari dengan memberi bantuan kewangan. Ini adalah penting untuk Ananda. Dia perlukan BN, dia perlukan pembelaannya.

Kebanyakan pelanggannya, samada pelanggan Astro atau Maxis atau kedua-duanya sekali, adalah daripada kawasan Bandar dan golongan Malaysia ‘pertengahan’ yang benci kepada BN dan taktik-taktiknya yang tidak demokratik. Adalah ironis apabila wang mereka yang digunakan untuk mendana BN.

Sekiranya BN menang satu lagi pilihanraya, mereka akan berkuasa selama lima tahun lagi. Lima tahun yang tidak mampu ditanggung oleh negara. Dan lima tahun lagi membayar langganan yang kejam dan tidak masuk akal kepada Astro.- Malaysia Chronicle

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...