17 Oktober 2011

DR.M, ANANDA DAN AIRCEL: KORUPSI, JENAYAH & PAKSAAN

Aircel, Ananda dan Dr M: Perihal sebuah paksaan, korupsi dan jenayah kolar putih


Purata pelancong yang melawat India tidak tinggal di Taj. Tapi, kepada sesiapa yang pernah tinggal disitu akan sentiasa mengingati pengalaman itu. Anda akan dibawa lari jauh dari debu, sampah-sarap dan kekotoran sebuah jalan di kota India, jauh meninggalkan sang pengemis yang menghurung, hiruk-pikuk kebisingan hon dari kereta, lori dan beca yang memekakkan, sehingga sampai ke sebuah pulau yang sunyi penuh cerita-cerita khayalan semata.

Di kota Chennai, Taj Coromandel (dinamakan sempena sebuah kisah cinta silam, di barat laut bumi India) dimana golongan berada memilih untuk bersara; sebaik sahaja mereka berjaya meloloskan diri meninggalkan kota yang sesak dan padat itu.

Namun, di hotel ini jugalah pada November 2005, satu episod yang boleh dianggap sebagai jenayah kolar putih telah mengambil tempat. Kalanithi Maran, saudara sedarah Menteri Telekomunikasi India waktu itu, Dayanidhi Maran memerintahkan C. Sivashankaran menjual syarikatnya, Aircel kepada Maxis.

Saksi kes

Untuk dua tahun lamanya, Dayanidhi Maran telah melengah-lengahkan isu perlesenan yang

membenarkan Sivashankaran meneruskan operasi syarikatnya yang menampakkan keuntungan. Sivashankaran yang mengepalai Aircel sejak April 1994 telah dipaksa menjual syarikatnya kepada sebuah syarikat dari Malaysia yang tidak bertapak di India iaitu Maxis. Sivashankaran juga terpaksa tunduk akur kepada Ralph Marshall, orang kepercayaan Ananda Krishnan, yang memberitahunya bahawa Maran sudah melangsaikan soal jualbeli syarikat itu.

Ada sekali itu, Sivashankaran menjual syarikatnya, segala urusan lessen yang masih tertangguh diselesaikan serta-merta, tiada lagi isu birokrasi menjadi penghalang. Bayaran yang diterima Maran bersaudara daripada Maxis berjumlah 550 crores, anggaran sekitar RM400 juta. Semua ini dibuktikan di dalam laporan - First Information Report - dimana Unit Siasatan Jenayah Pusat (CBI) India telah menfail saman terhadap Maran bersaudara, Maxis, Astro, Ralph Marshall dan Ananda Krishnan.

Unit Siasatan Jenayah Pusat India telah mendapatkan saksi iaitu Sivashankaran dan Suneeta Reddy (terlibat dalam pembelian Aircel sebagai rakan kongsi Maxis di India), dan beberapa orang lain. Kesulitan berlaku kerana pihak yang terlibat bertindak ala-mafia, menggunakan paksaan dalam pembelian syarikat Aircel. Watak Tony Soprano sepertinya dilakonkan, menghisap cerut sambil melontar senyuman puas.

Saman di Singapura

Sivashankaran lalu menyaman Maxis di mahkamah Singapura; kerana beliau tahu akan kalah kalau

kes dibuat di mahkamah Malaysia. Dan Ananda Krishnan, seorang manusia yang berpengaruh, rakan karib Mahathir Mohammed seorang diktator yang juga seorang mantan Perdana Menteri Malaysia.

Mahathir terus menjadi orang yang berpengaruh di dalam arena politik negara dan yang terbaru, turut bertanggungjawab menghumban Abdullah Badawi keluar dari tampuk kuasa pemerintahan. Anak lelakinya, Mokhzani, turut menduduki kerusi empuk Maxis sebagai penaung. Hampir kesemua pelaburan Ananda Krishnan, dari sektor janakuasa eletrik, sukan dan telekomunikasi tidak boleh beroperasi di Malaysia tanpa izin (lessen). Sudah tentulah Ananda Krishnan seorang yang bijak berunding dan pandai membeli jiwa dalam apa jua pelaburannya.

Jenayah merasuah pegawai asing di Malaysia

Jika dakwaan keatasnya benar, beliau mungkin seorang yang tamak haloba di India, atau paling

tidak, keadaan ini menyusutkan situasi yang telah lama terpendam.

Ahli Parlimen Malaysia, termasuk wakil PKR, Sivarasa Rasiah dan William Leong telahpun menuntut Suruhanjaya Anti-Rasuah Malaysia untuk menyiasat Ananda Krishnan; kerana ia adalah satu jenayah dalam undang-undang di Malaysia untuk memberikan rasuah kepada pegawai dari negara asing. Ahli Parlimen Batu, Tian Chua yakin bahawa Ananda Krishnan telah menggunakan taktik sama di Malaysia dalam usaha jual-belinya ke atas semua pelaburan yang melibatkan kerajaan Malaysia.

Apapun yang akan berakhir dalam kes ini, ianya adalah satu jawapan kepada kegagalan Ananda Krishnan menutup kerja jahatnya termasuk Maxis dan syarikat-syarikat lainnya. Walaupun sering dilihat mengelak publisiti, wajahnya yang ‘ngeri’ terpampang di dalam berita-berita, beliau tidak dapat lagi lari dari menjelaskan kedudukannya, paling tidak kepada Unit Siasatan Jenayah Pusat, India.

Kepada yang berminat mengetahui selanjutnya, saluran television NDTV ada menerbitkan kes ini di:

http://www.ndtv.com/article/india/ndtv-exclusive-read-the-cbi-fir-against-maran-140920

- Malaysia Chronicle

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...