20 September 2011

PROTES KENAIKAN TIKET FERI OLEH PENDUDUK LANGKAWI


Kuah, 20 september -Satu himpunan protes oleh Suara penduduk Langkawi telah berlansung pada 9.20pagi di Kawasan Jeti, tujuan protes tersebut kerana penarikan balik keistimewaan harga tiket feri untuk penduduk Langkawi pada hari cuti umum,sekolah dan cuti hujung minggu.

Protes tersebut berjalan dengan lancar dihadiri kira-kira 200 orang terdiri dari penduduk Langkawi,NGO, Parti politik PKR,PAS dan BN yang bergabung bersama demi penduduk-penduduk Langkawi. Kemudian ketua-ketua parti telah meyerahkan MEMORANDUM BANTAHAN tersebut kepada wakil Konsortium Ferry Servis. Difahamkan protes tersebut dianjurkan oleh NGO Suara Penduduk Langkawi.

Selamat berjaya usaha-usaha anda.

lapuran oleh : Yang Berkhidmat (YB)

MEMORANDOM -klik gambar untuk lebih jelas

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Saya merupakan salah seorang pengguna berkala feri Kuala Kedah-Kuah suatu masa dahulu.
Senario operasi feri Langkawi sebenar seperti "ada udang di sebalik batu" yang melibatkan 'TAUKEH' besar beberapa syarikat dan pihak bekruasa seperti Jabatan Laut, Kementerian Pengangkutan. Kemelut perkhidmatan feri ke Langkawi ini seolah-oleh sengaja DIPEKAKKAN telinga oleh pihak tertentu sehingga berlaku MONOPOLI BESAR melibatkan tauke-tauke CINA yang menguasai jaringan feri-feri ke pulau-pulau di Malaysia dengan pelbagai nama syarikat seperti dari Sabah dan Sarawak (feri-feri buruk tidak selesa yang tidak layak lagi berada di laut lepas)

JIka diperhatikan sejak terkuburnya perkhidmatan FERI LADA (Lembaga Kemajuan Langkawi) hampir 10 tahun yang lalu membuka peluang luas taukeh-taukeh besar ini 'memeras ugut' penduduk Langkawi dan pengguna feri. Tiada imbangan terhadap kualiti perkhidmatan dengan caj tambang yang dikenakan, malah isu ini seolah-oleh dibisukan oleh pihak berkuasa dengan saling mendiamkan diri terutama Jabatan Laut dan Kementerian Pengangkutan.

Feri LADA suatu masa dahulu mempunyai feri-feri yang berkualiti tinggi, berkapasiti besar dan ciri-ciri keselamatan piawaian antarabangsa dengan menggunakan feri berkerangka Aluminum Alloy yang dibina di Australia dan sistem pemacuan WATER JET sebagai penggerak. Feri LADA menjadi saingan besar kepada tauke-taukeh Cina jerung ini yang hanya menggunakan bot-bot daif sehingga pada zaman itu harga tiket dikekang dan tiada ugutan berani dilakukan oleh syarikat-syarikat jerung ini kerana adanya perkhidmatan feri yang dijalankan oleh syarikat kerajaan. Malah feri LADA ini adalah feri yang paling selesa dan selamat berbanding feri dari syarikat-syarikat tauke-tauke jerung Cina ini, sehingga ada yang membina feri penumpang daripada gentian kaca (kos murah, ringan tetapi amat merbahaya di laut lepas).

Kini, cabang perniagaan khidmat Feri dari LADA telah berkubur, perkhidmatan feri ke Langkawi telah dikuasai dan dipenuhi oleh bot-bot reject, buruk dan tidak selamat daripada Sabah dan Sarawak, yang langsung tidak sepadan dengan imej Pulau Langkawi sebagai pulau pelancongan antarabangsa. Jaringan syarikat-syarikat yang dikuasai oleh taukeh-taukeh jerung CINA ini sengaja membutakan penumpang dengan menubuhkan satu konsortium syarikat-syarikat Feri ini, bergabung menjadi FERRY LINE VENTURES SDN.BHD yang mana kekuatan mereka lebih berganda untuk mendesak kerajaan membenarkan sebarang kenaikan harga.

Alasan harga diesel dan alat ganti mahal hanyalah helah tipikal taukeh-taukeh jerung CINA ini yang mungkin juga dilindungi oleh puak Pagar Makan Padi dalam agensi Jabatan Laut dan Kementerian Pengangkutan. Harga tiket tidak setaraf dengan kualiti perkhidmatan, jenis feri dan keselamatan. Demi untuk mengaut sebanyak mungkin kekayaan oleh taukeh-taukeh jerung CINA yang telah rugi di Sabah dan Sarawak ini, maka pulau-pulau di semenanjung ini pula dijadikan habuan mereka mengaut keuntungan berganda daripada melupuskan feri-feri usang ini.

Tanpa Nama berkata...

Feri yang sempit, buruk dan hanya layak digunakan di pedalaman Sabah dan Sarawak atau pesisir pantai disana telah dibawa ke semenanjung entah siapa yang memberikan kelulusan dan ruang untuk mereka menggunakan feri-feri seperti keranda bergerak ini. Adakah juga unsur rasuah dan salah guna kuasa wujud di kalangan agensi kerajaan ini yang membolehkan feri-feri ini bermaharajalela di perairan Langkawi? Kesempatan menggunakan feri usang tanpa kos kapal baru, dan kini mereka mula bermain dengan memaksa kenaikan harga tiket merupakan satu tindakan menindas golongan rendah yang memerlukan khidmat feri untuk mencari untung berlipat ganda.

Adakah isu feri ke Pulau Langkawi ini akan didiamkan juga setelah beberapa kali menimbulkan isu?

Kerajaan wajib menyediakan satu syarikat kerajaan dibawah Prasarana Negara seperti penubuhan Rapid Penang/ KL untuk khidmat feri Pulau Langkawi jika LADA gagal menjalankan tanggungjawab ini. Jika ini dilakukan, syarikat cekik darah di dalangi taukeh2 CINA jerung ini tidak akan berani mengugut penumpang dan merasuah pegawai2 tertentu di dalam agensi kerajaan (jika wujud).

MULAKAN TINDAKAN SEKARANG! JANGAN HANYA SEKADAR ISU PANAS SEKETIKA, YANG MAKAN UNTUNG IALAH JERUNG CINA!!

*seperkara lagi sikap org Kedah sendiri org kata..."loyyy" atau "lembik" atau jenis "takpa saja.." sebab itu;lah semua jenis tauke CINA boleh kenyang duduk di KEDAH.. org Melayu Kedah ni baik2 belaka dgn CINA.. dari bendang sampai anak bini bg Cina!!..mau sedaq la sama jgn jd mcm Pennag dgn Singapore..baru nk menyesaiii!!! duit bukan boleh kelabu mata oii!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...