19 September 2011

PELABURAN BESAR THAILAND, PEMBANGUNAN TENAGA HIJAU

Loxley -pelaburan besar tenaga Hijau

Loxley Plc, salah satu konglomerat perdagangan terbesar di Thailand, membelanjakan kira-kira 4 bilion baht pada pelan tenaga boleh diperbaharui lima tahun yang berakhir pada tahun 2014.

Loxley Mula menumpukan pada tenaga boleh diperbaharui pada tahun 2010, menetapkan matlamat yang bercita-cita tinggi untuk meningkatkan Pendapatan daripada Perniagaan Hijau 20% 1 baht kira-kira 30 bilion pada 2016, daripada bersukacita 0% 10 bilion yang dijangkakan tahun ini.

"Sektor baru ini akan menjadi Perniagaan yang menelan belanja yang datang dengan Pertumbuhan yang mampan di Thailand kerana sokongan penuh daripada kerajaan," kata Loxley presiden Dhongchai Lamsam.

Pelan Panggilan untuk 2 bilion baht yang diperuntukkan bagi pembangunan tenaga solar. Kemudahan 8,67 megawatt di lokasi 215 rai di Prachin Buri daerah sedang dibina pada kos 1 bilion baht, dengan operasi yang dijadualkan bermula pada bulan November.

Usaha kuasa solar diuruskan oleh L Solar, yang diasaskan pada tahun lepas dengan modal berdaftar 220 juta baht.

Loxley memegang 45% kepentingan dalam L Solar. Asset Management MFC memegang 24.9% melalui dana tenaga, dan pelabur swasta yang merupakan seorang Ketua Eksekutif yang Loxley memegang 14%. Leonics, Pembekal terkemuka Thai Sel solar, memiliki Baki 16.1%.

Menurut Encik Dhongchai, Loxley cari usaha baru solar-Ladang dan bersedia untuk memohon Lesen baru , Kementerian Tenaga akan membuka pusingan pembida.

Usaha baru dianggarkan sebanyak satu bilion baht, dengan Butir-Butir Struktur pegangan saham yang belum dipertimbangkan.

"Kami memilih Rakan kongsi yang sesuai dalam projek ini, mereka boleh kedua-dua Tempatan dan asing," kata Encik Dhongchai, yang Menambah bahawa Syarikat itu telah didatangi oleh beberapa pelabur untuk pembangunan projek turbin angin.

Loxley juga Merancang untuk melabur sebanyak satu bilion baht dalam membangunkan biofuel dari alga. Satu memorandum persefahaman bagi projek itu telah ditandatangani pada bulan Mac dengan Bangchak Petroleum Plc dan pengeluar tenaga swasta yang terbesar di Thailand, Ratchaburi elektrik Menjana Holding Plc.

Ladang alga perladangan akan dibina tahun depan dan Belanja komersial boleh datang dalam Talian pada tahun 2013 dengan kira-kira 30.000 liter SEHARI.

Satu lagi baht satu bilion akan Scram untuk Belanja biogas dari sisa masyarakat. Syarikat itu sedang bercakap dengan Gas Compo Switzerland berasaskan mengenai perkongsian Strategik. KeputusanKu akan diumumkan menjelang akhir tahun ini.

Loxley juga sedang membangunkan konkrit ringan, bahan binaan yang pembuatan Menghasilkan gas rumah Hijau yang kurang daripada konkrit tradisional. Projek ini adalah di bawah Penyelidikan dan pembangunan dengan CSIRO Australia milik negara.

Menurut Encik Dhongchai, Loxley adalah menguji bahan-bahan bangunan kimia untuk pembangunan jalan raya yang akan menggantikan tanah laterit yang digunakan dalam pengasuhan jalan. Bahan-bahan baru akan bebas habuk dan lebih tahan lama daripada batu tradisional. Peperiksaan oleh Institut Teknologi Asia adalah di Peringkat akhir.

"Produk baru ini akan dipasarkan oleh Loxley, dengan teknologi yang dimiliki oleh anak syarikatnya, Teknologi L-Tag, dan Belanja yang akan dikendalikan oleh Siam Chemicals Plc," kata Encik Dhongchai.

Loxley juga Merancang untuk aktif dalam taman-taman Tegak. Syarikat itu baru-baru ini telah diupah oleh Pentadbiran Metropolitan Bangkok untuk membangunkan taman-taman yang tegak di atas jalan di rantau Perniagaan.

Atlantis adalah teknologi Syarikat untuk sistem Pengurusan udara di rantau-rantau taman. Projek ini bermula di Australia dan berkembang pesat, terutamanya untuk kegunaan dalam bangunan tinggi.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...