19 September 2011

ISU HASSAN ALI DAN ANWAR MENYEJUKAN ISU SPR, MAT INDERA

Santai

Oleh: MSK


Hari ni dah cukup tiga minggu laporan polis yang dibuat oleh Bekas Pengetua Sekolah, Zainal Ratin Zainal Abidin berkenaan dengan senarai nama pengundi Melayu yang bukan beragama Islam yang aku publish dalam Malaysiatimes.

Dalam kenyataanya kepada pemberita, dia mahukan pihak berkuasa menyiasat secara terperinci bagaimana namanya boleh ada dalam senarai terebut dan akan mengambil tindakan undang-undang dalam masa dua minggu selepas tarikh laporan polis itu dibuat.


Zainal Ratin juga menganggap penyiaran namanya dalam laman blog sebagai seorang Melayu yang bukan beragama Islam menjatuhkan maruahnya.
Aku cukup setuju dengan laporan polis yang dibuat oleh Zainal Ratin. Malah aku cukup bersetuju kalau pihak berkuasa menyiasat perkara tersebut. Tapi bila aku baca kenyataan yang dibuat oleh OCPD Brickfields, ACP Wan Bari Wan Abdul Khalid untuk menyerahkan kes ini kepada pihak berkuasa agama, aku dah agak benda ni tak akan kemana-mana.
Paling tinggi tindakan yang boleh dibuat oleh pihak berkuasa ialah dengan pergi ke SPR dan minta SPR perbetulkan kesilapan mereka. Lepas tu tutup buku.
Ini bukan kes Zainal Ratin saja…banyak lagi kes yang melibatkan SPR dan JPN, diam begitu saja. Pas dah dedahkan berpuluh nama pengundi yang samar identiti, tapi setiap nama yang didedahkan, esoknya hilang dari pengkalan data SPR.
Walaumacam mana pun, aku ucap terima kasih kepada Zainal Ratin yang menolong mempopularkan blog aku. Aku anggap itu sebagai duit raya.

Sekarang, isu SPR dah sejuk. Yang tengah hot isu ISA, isu video Anwar dan isu Hasan Ali. Tengah sedap kita dok serang SPR dan JPN, isu lain pulak buat kacau dan ini membuatkan Pakatan menjadi defensive kembali.

Hello Pakatan…tolong la. Sejak sebelum Raya kita dok attack Umno dengan isu SPR dan Mat Indera yang menyebabkan Umno menjadi defensive…setiap kali itu la Anwar dan Hasan Ali menjadi penyelamat Umno. Seolah-olah Anwar dan Hasan Ali ini sudah menjadi liabiliti kepada Pakatan.

Di Sarawak, empat pemimpin PKR meletak jawatan dan keluar parti. Yang tu aku tak kisah, sebab orang keluar PKR ni dah biasa, tapi bila ianya dibuat secara serentak, kesannya tinggi. Lepas ini, politik Sarawak sudah pasti kembali hangat terutama apabila salah seorang yang keluar parti itu juga merupakan Penyelaras United Borneo Front yang di usahakan oleh Jeffrey Kitingan.
Bagaimana pakatan menanganai rebel-rebel ini menarik untuk diperhatikan untuk mengetahui sejauh mana kekuatan Pakatan untuk merampas Putrajaya.

Di Johor, PKR dan DAP terus bertelagah tentang kerusi sehingga sampai keperingkat yang agak serius.

Parti KITA juga macam nak hancur apabila orang-orang kuatnya disingkir dari parti.

Umno tak payah cakap…krisis dalaman semakin genting. Kalau Muhyididn pun merasakan terkejut dengan pengumuman Najib untuk menghapuskan ISA, bermakna Muhyiddin sendiri sudah terkeluar dari kumpulan pembuat keputusan dalam Umno.

Di Pulau Pinang, Umno terpaksa melutut meminta maaf daripada Gerakan.
So…menarik scenario politik untuk diikuti dalam masa sebulan dua akan datang.
Aku diatas jalan lagi…merayau mencari rezeki. Tak ada masa untuk melihat isu-isu ini secara serius.

Ciao

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...