24 Ogos 2011

Potjaman dibebaskan dalam kes pengelakan cukai

Potjaman dibebaskan dalam kes pengelakan cukai
Berita Online:

Mahkamah Rayuan pada hari Rabu membebaskan Khunying Potjaman na Pombejra, bekas isteri bekas

Perdana Menteri Thaksin Shinawatra, pengelakan cukai, terbalik disabitkan mahkamah yang lebih rendah dan hukuman penjara tiga tahun.

Dalam kes ini, tuntutan mahkamah telah difailkan oleh pihak pendakwaan terhadap saudara separuh Damapong Bannapot beliau, Khunying Potjaman dan Honghern Kanjanapa setiausaha beliau sebagai defendan pertama, kedua dan ketiga.

Ketiga-tiga defendan didakwa dengan mengelakkan bayaran cukai yang berjumlah 546 juta baht dalam pemindahan 4.5 juta saham dalam Shinawatra Komputer & Komunikasi Plc.


Khunying Potjaman na Pombejra (Gambar oleh Surapol Promsaka na Sakolnakorn)

Mahkamah Jenayah pada 31 Julai, 2008 mendapati mereka bersalah memberi kenyataan palsu dan mengeluarkan keterangan palsu yang berkaitan dengan urus niaga saham, dan penipuan, di bawah Perkara 37 (1) Kanun Hasil dan Perkara 83 dan 91 Kanun Jenayah.

Khunying Potjaman dan Encik Bannapot setiap diberi tempoh tiga tahun penjara, dan Cik Kanjana dijatuhi hukuman penjara selama dua tahun.

Mereka merayu.

Mahkamah Rayuan, dalam keputusan yang disampaikan hari ini, kata Encik Bannapot masih melakukan pengelakan cukai.

Walau bagaimanapun, kerana dia hanya seorang ahli perniagaan, bukan orang yang berpengaruh, telah membuat sumbangan yang berguna kepada orang ramai dan bekas pegawai kerajaan yang mempunyai rekod salah laku, mahkamah mengurangkan hukuman penjara dua tahun, yang digantung selama setahun. Mahkamah juga memerintahkan beliau membayar denda sebanyak 100,000 baht.

Untuk Khunying Potjaman dan Cik Kanjanapa, Mahkamah Rayuan memutuskan bahawa kedua-dua tidak diwajibkan untuk membayar cukai. Mereka dibebaskan daripada caj pencerobohan cukai.

Khunying Potjaman tiba di mahkamah untuk mendengar keputusan pada pukul 9 pagi bersama-sama dengan kedua-dua defendan yang lain. Beliau juga disertai oleh anak-anaknya Panthongtae, Paethongtan dan Pinthongta.

Dilihat di mahkamah untuk memberi sokongan moral ialah Pheu Thai senarai MP Weng Tojirakan dan Thida Thawornseth isterinya, pengerusi Barisan Bersatu untuk Demokrasi Menentang Dictatorhship.

Tiada baju merah hadir di mahkamah yang sesak dengan wartawan dari semua media berita.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...