15 Jun 2011

BLOGGERS POWER

Blogger’s Power (1)

Oleh: MSK

Reformasi 99 berjaya menggoncangkan Barisan Nasional dimana pembangkang memenangi banyak kerusi. Terengganu tumbang, Kelantan bertambah kuat, Kedah hilang majority 2/3. Perubahan berlaku kerana rakyat mendapat maklumat daripada internet melalui laman-laman pro-reformasi. Laman Marhaen, Laman Reformasi, Mahafiraun, Web Reformis, Laman Rakyat.
Aku boleh katakan, pejuang reformasi adalah reformis tanpa wajah yang menyalurkan maklumat-maklumat dari dalam.Kita mendapat maklumat dari JPM, dari polis, dari segenap jabatan kerajaan.
Selepas PRU ’99, Barisan Alternatif mula sombong. Siapa yang mengkritik BA akan dianggap SB atau ejen Umno. BA tak boleh dikritik.Siapa yang mengkritik Pas akan dianggap musuh Islam, secular, orientalis, sosialis, komunis. Siapa yang mengkritik Keadilan akan dianggap SB atau ejen Umno.

Penyalur maklumat kepada laman-laman web pro-preformasi ini bukan ahli parti. Malah mereka tetap bekerja di jabatan-jabatan kerajaan. Dan penyokong BA terus menganggap mereka yang bekerja dengan kerajaan ini sebagai anjing kerajaan. Reformasi di ambil alih oleh Keadilan dan menjadi ‘trade-mark’ mereka. Akhirnya, reformasi dipolitikkan untuk kepentingan parti dan politikus.
Menjelang 2002-2003, satu persatu laman-laman web pro-reformasi hilang. Hanya Laman Marhaen yang satu-satunya masih kekal hingga sekarang. Itupun sudah jauh ketinggalan didalam ranking Alexa. Sumbangan Laman Marhaen cukup banyak untuk reformasi, tapi siapa yang peduli kepada orang yang bertanggungjawab terhadap Laman Marhaen? Member nak beli laptop pun terpaksa minta derma.

Menjelang 2004, hampir tiada lagi laman-laman web pro-reformasi. Rakyat seronok dengan Pak Lah, mendengar TV3 dan membaca Utusan. Barisan Alternatif pula merasakan mereka mampu menumpaskan BN tanpa bantuan sesiapa. Akhirnya, BA bungkus tahun 2004…dan seperti biasa, alasan yang diberikan ialah..rakyat tak dapat maklumat.

Pada Ogos 2004, Malaysia Today dilancarkan oleh Raja Petra. Dan kerancakan pro-reformasi kembali dirasakan. Malaysia Today membongkar penyelewengan-penyelewengan yang dilakukan oleh BN tetapi dalam masa yang sama mengkritik Barisan Alternatif.

Populariti Malaysia Today menjadi pemangkin kepada satu gelombang maklumat yang baru. Satu persatu blog mula muncul termasuk blog Jeff Ooi, Rocky Bru dan beberapa blog lagi yang anti Pak Lah. Malaysia Today berjaya melakukan apa yang tidak mampu dilakukan oleh Harakah ataupun Suara Keadilan.

PRU 2008, Barisan Alternatif berjaya membuat pencapaian terbaik dengan memenangi 5 negeri dan berjaya menafikan majoriti 2/3 di Parlimen. Tapi kejayaan ini bukan kejayaan blogger seperti Raja Petra atau rakyat jalanan, sebaliknya yang diwar-warkan dan diagungkan ialah kejayaan Pakatan Rakyat.
Pakatan Rakyat telah berjaya menumbangkan Barisan Nasional!!
Pakatan Rakyat sudah diterima oleh rakyat!!
Pirrraaahh!! Pakatan Rakyat pun belum wujud masa itu.

Dan selepas menang dalam PRU 2008, blogger-blogger dilupakan, sama bagaimana webmaster laman reformasi yang menjadi pejuang tanpa wajah dalam Reformasi 99. Siapa yang mengkritik Pakatan Rakyat akan dianggap musuh. Siapa yang mengkritik Pakatan Rakyat akan dianggap ejen Umno.
Pemimpin Pakatan Rakyat tak peduli kepada media internet sebaliknya meneruskan tradisi Umno dengan majalah bercetak.

Di Perak, Ustaz Zul dilantik menjadi Pengarah Penerangan Negeri dan usaha pertama Penerangan ialah menerbitkan Citra Perak. Kalau dulu, BN mengeluarkan Suara Perak yang memuatkan cerita-cerita baik BN, selepas 2008, Pakatan Rakyat pula menerbitkan Citra Perak yang akhirnya berlonggok diPusat-pusat khidmat. Internet dan blogger tidak dipedulikan. Raja Petra sudah dianggap musuh kerana menyiarkan artikel-artikel yang kritikal tentang Pakatan Rakyat.

Tetapi apabila Perak dirampas oleh BN, masa itu barulah peranan blogger-blogger ini diperlukan. Bloggers Network berkampung selama 3 bulan sehinggalah Nizar keluar dari rumah Menteri Besar, dan blogger menumpang di pejabat Pas Gopeng sehinggalah pilihanraya kecil Bukit Gantang.
Semasa perkampungan, Bloggers Network bukan saja membantu menyiarkan berita-berita tentang Perak, malah blog-blog yang bernaung dibawah Bloggers Network juga menjadi tumpuan rakyat seluruh Malaysia. Perak Express dua kali kecundang kerana tidak mampu menampung pengunjung yang ramai. Blog Perisik Rakyat, Albanjari, Cenangau, Manjung Mari merupakan blog rujukan kalau ingin mengetahui perkembangan di Perak.

Blog mampu melakukan apa yang Harakah dan Suara Keadilan tidak mampu melakukannya kerana orang lebih mempercayai blog dan maklumat diberikan dari pelbagai sudut. Manakala bloggers menyiarkan maklumat tersebut tanpa perlu memikirkan risiko.
Bukan saja melaporkan berita, malah Team Bloggers Network juga menghasilkan satu buku tentang kejatuhan Perak. Walaupun pada akhirnya, Bloggers Network tidak dijemput pada majlis pelancaran buku tersebut, malah kami terpaksa membeli buku kami sendiri. Yang dapat nama ialah Urusetia Penerangan Pakatan Rakyat.

Dan kemuncak kejayaan bloggers Network ialah dalam Pilihanraya Kecil Bukit Gantang. Disaat-saat genting PRK, Ustaz Nasha sebagai Pengarah Pilihanraya Pas Pusat angkat bendera putih. Haji Asmuni pun sudah mengaku kalah. Dan pada masa itu, tanpa sesiapa mengetahui, Bloggers Network memainkan peranan. Sehari sebelum hari mengundi, gambar Ismail Safian di Danok diedarkan. Dan yang membantu memberikan gambar tersebut ialah orang Umno sendiri.

Blog Albanjari dan Perisik Rakyat berjaya mencapai ranking 162 Alexa pada masa itu. Dan ranking tersebut hanya boleh dicapai sekiraya terdapat lebih dari 25,000 pengunjung sehari.
Tetapi selepas PRK Bukit Gantang, bloggers balik ketempat asal. Pakatan Rakyat kembali dengan ceramah dan risalah. Bloggers Network mula berpecah sebab masing-masing kena cari makan. Ada yang kelaut, ada yang bela kambing, ada yang menjual Tricajus.

Reformasi ’99 menjadi pudar apabila “reformasi” itu diambil alih oleh parti. Reformasi di’bunuh” oleh Keadilan apabila ianya dipolitikkan untuk kepentingan parti.
Bloggers Power menjadi pudar apabila peranan blogger diambil alih oleh parti. Perpecahan pertama bermula di PRK Permatang Pasir apabila terdapat dua kelas blogger. Blogger Pas dan blogger non-Pas. Walaupun begitu, masing-masing masih meneruskan peranan, terutamanya dalam pembongkaran tentang salahlaku calon BN, Rohaizat.

Tetapi selepas Permatang Pasir, blogger seperti sudah tidak terurus, malah ada yang mengambil kesempatan keatas blogger seperti yang berlaku semasa PRK Bagan Pinang.
Selepas itu, setiap kali ada pilihanraya kecil, blogger pro-Pakatan menjadi defensive. Mereka kekurangan maklumat dan hanya setakat membalas dakwaan BN ataupun menyerang peribadi calon dengan dakwaan-dakwaan yang tidak cukup kuat untuk dipercayai.

Dalam Pilihanraya Negeri Sarawak, bloggers terpaksa meminta sedekah lagi. Tetapi tidak banyak yang boleh dilakukan kerana ketiadaan maklumat. Bloggers hanya menyiarkan apa yang berlaku dan ditokok tambah dengan propaganda yang disuarakan oleh pemimpin parti. Maklumat-maklumat hanya boleh diperolehi melalui pihak ketiga seperti Sarawak Report.org. Tidak ada maklumat ‘first-hand’ ataupun ‘inside information’. Ini kerana tidak ada satu Team khas yang boleh dirujuk. Malah Team Bloggers Rakyat yang dianggotai oleh Harris Ibrahim dan Zorro juga tidak bergerak semasa PRN Sarawak. Akhirnya, Pakatan Rakyat tidak mencapai apa yang diimpikan.
Sekarang ini, blog-blog pro-Pakatan sudah banyak yang hilang. Manakala yang masih aktif sudah jauh ketinggalan berbanding blog-blog pro-BN.

Bloggers adalah aktivis politik, bukan ahli politik yang meminta balak, pasir atau projek.

Blogger’s Power (2)

Bloggers adalah bloggers. Bloggers bukan wartawan. Bloggers tak perlu ikut etika kewartawanan sebab bloggers bukan wartawan.

Bloggers adalah trend-setter. Bloggers adalah opinion leader. Bloggers bukan tukang lapor YB bagi bantuan ibu tunggal atau bagi bantuan Hari Raya. Itu kerja wartawan.
Para reformis tahun 99 merupakan ejen perubahan pada masa itu. Masa tu belum ada blog dan laman-laman web reformis pula wujud tanpa wajah. Orang tak tau siapa dibelakang laman-laman web reformasi. Tetapi para reformis mendapat maklumat-maklumat menerusi laman-laman web ini dan menyebarkan ke segenap pelusuk. Laman web menjadi pembekal maklumat dan reformis menjadi ejen menyebar maklumat ini kepada rakyat.

Sekarang…laman web reformasi sudah diambil alih oleh blog dan facebook. Dan blogger sudah tidak lagi menyembunyikan identiti. Bloggers sudah berani bertanggungjawab terhadap risiko yang ditulisnya. Bloggers sudah menjadi ejen perubahan menggantikan reformis 99.

Tetapi sama seperti reformasi 99, reformasi itu mati apabila ianya diinstitusikan. Apabila reformasi diambilalih oleh PKR, ia sudah tidak bebas. Reformasi bukan hendak menaikkan sesuatu parti, tapi mahukan perubahan kepada sistem.

Blogger juga begitu. Apabila bloggers sudah menjadi alat parti, dia sudah tidak bebas. Kalau dia blogger PKR, tak boleh nak kutuk Pas. Kalau dia blogger Pas, tak boleh nak kutuk PKR. Yang boleh diceritakan ialah perkara yang baik-baik saja. Yang tak baik sapu bawah tikar.
Apabila ini berlaku, kredibiliti blogger itu jatuh. Sama macam Utusan…apa yang dia cakap tentu baik tentang Umno. Kalau blogger Pas yang tulis, dah tentu Pas baik…yang lain tak baik.
Bloggers perlu ada banyak maklumat first class. Bukan maklumat copy-paste. Bukan maklumat propaganda pemimpin. Tapi nak dapat maklumat dari mana? Nak korek kat mana? Nak cari duit kat mana?

Bila pemimpin kata…kita akan mengambil alih Sarawak…bloggers pun jadi tukang takbir. Dan bila ada pemimpin menipu, maka bloggers pun turut menipu…walaupun tanpa sengaja.
Hello brader!! Hangpa mungkin seronok baca blog sebab dapat maklumat secara free. Kalau Utusan hangpa sanggup bayar Rm1.50 sehari. Kalau Astro hangpa sanggup bayar Rm50.00 sebulan. Hangpa sanggup bayar untuk mendapat maklumat tentang Umno, tapi maklumat pasai Pakatan..semua nak free. Bila ada blogger yang minta sedekah…depa ungkit sampai mati. Ada yang minta balik..ada yang tak halalkan sedekah depa, apabila kita tulis sesuatu yang depa tak suka nak baca. Macam kat bawah ni.

fazudeenJune 5, 2011 (Edit)
MSK ni mcm bagus jer…semua nak ulas,kununnyer semua sifir politik dlm gengaman dia.Kebanyakan orang PAS pun sebenarnya sgt sgt meluat dengan ulasan merapu dia ni,tapi dah memang resam MSK ni sendiri bodoh x mengaku bodoh,sendiri rasa pandai meraban meracau dgn tulisannye yg ntah hapa hapa.Pengkagum Zaid Ibrahim & Rj. Petra ni asik jadik lalang & tukang spin jer bila apa apa isu timbul kununnyer nak menjadi super author dlm isu isu politik.Pirahhhh MSK!!! tu ari duit derma ehsan penyokong PR yg guna menyara hang naik flight mkn minum masa PRN Swak yg hang salahgunakan tu BILA NAK PULANG BALIK????kutuk PR bukan main lagi….dasar pembelit muka x berduit x tau malu.Sure hang spin balik aku nyer comment ni,dasar putar belit cam Rj Petra & Zaid Ibrahim!

Apabila blogger minta sedekah, dia terikat dengan pemberi sedekah. Kalau pemberi sedekah mahukan cerita yang elok-elok..hangpa tipu depa pun takpa. Bila blogger dapat duit dari parti…dia terikat dengan parti.

Adakah hangpa nak jadi blogers pencacai atau menjadi pemimpin perubahan?
Aku nak buat konvensyen Teh Tarik 2. Bukan nak tarik hangpa ikut kepala aku…tapi supaya bloggers mempunyai jaringan maklumat. Aku dah ada team hackers. Aku dah dapat team teknikal. Hangpa ingat Raja Petra saja yang boleh buat MoU dengan Wikileaks? Maklumat yang diperolehi bukan saja mampu menjatuhkan BN, malah boleh juga menggugat Pakatan Rakyat. Dan aku nak share maklumat-maklumat ini dengan seberapa ramai yang boleh sementara aku belum masuk kem Kamunting.
Sebab aku tak pasti…mana tau kalau Pakatan Rakyat menang dan mengambil alih Putrajaya nanti…depa pakai ISA juga untuk mendiamkan aku.

Aku mahu berkongsi maklumat…bukan untuk bercakap tentang kebenaran. Sama ada ia benar atau tidak, hangpa kena pakai kepala hangpa. Itu bukan kerja aku.
Bloggers Network naik pasai bersatu. Dan bila berpecah…hancur. Tetapi bersatu bukan bermakna hangpa kena ikut kepala aku atau aku kena ikut kepala hangpa. Tetapi bersatu diatas persamaan nilai..bukan atas persamaan ideologi atau fahaman.

Aku sudah mendapat persetujuan beberapa bloggers otai. Tapi kali ini..aku tak mau macam Bloggers Network dulu. Ada tukang jual ubat pun mengaku bloggers dan dia nak join sebab nak dapat jawatan dalam GLC.

Ini juga bukan bloggers parti. Walaupun depa dari parti-parti tertentu, tapi depa juga boleh hentam parti depa sendiri kalau tak betul.
Hangpa nak join dengan bloggers "kepala tak betui"?
Well…ada dua level "bloggers"…bukan kasta!!

Satu yang menulis, dan satu lagi pemberi dan penyampai maklumat. Maklumat bukan saja datang dari atas atau luar, tapi boleh juga datang dari bawah atau dalam. Akhirnya, apa yang kita mahu ialah perubahan kepada sesuatu yang lebih baik. Bukan yang lebih teruk dari Umno.
Dan kita perlukan bloggers disegenap pelusuk negara. Supaya semua maklumat sampai kesegenap lapisan masyarakat.

Masa dan tempat akan diberitahu kelak. Tapi yang pasti…ada pemimpin rakyat yang akan datang bersama. Ini bukan konspirasi yang dibuat secara sembunyi…tapi kita buat secara terang-terang.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...