17 Februari 2011

SIDANG MEDIA: PEJABAT MB SELANGOR

MB: Melayu sokong k'jaan Pakatan Rakyat Selangor

Meskipun kerajaan negeri Pakatan Rakyat di Pulau Pinang mengakui sokongan Melayu mula terhakis, namun bagi Tan Sri Khalid Ibrahim, tiada kejadian seumpama itu di Selangor.

"Saya tak percaya orang Melayu tidak menyokong kerajaan sekarang ini,” kata Khalid pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat exco mingguan di Shah Alam, hari ini.

Katanya, masyarkat Melayu yang merupakan kira-kira 50 peratus daripada penduduk di Selangor menerima baik program dan inisiatif kerajaan negeri.

"Apa yang penting adalah kita memerintah negeri ini untuk semua (kaum),” kata menteri besar itu.

Sebelum ini, kerajaan negeri Pakatan Rakyat di Pulau Pinang mendakwa sokongan masyarakat Melayu di negeri itu mula terhakis kerana propaganda Umno melalui media arus perdana.

Namun, Pakatan Rakyat berkeyakinan di sebalik kemerosotan sokongan Melayu, mereka mampu mempertahankan Pulau Pinang daripada tumbang di tangan Umno. Mereka kini mempergiatkan inisiatif bagi memperbetulkan persepi di kalangan orang Melayu.

Khalid juga menepis soalan berhubung kemungkinan rombakan dibuat ke atas barisan exco sambil menambah tidak ada perkara seumpama itu dan media akan dimaklumkan jika ada rombakan exco.

Pada sidang media itu, Khalid juga menggesa kerajaan persekutuan membantu pelajar, terutama dari Selangor yang dibawa pulang dari Mesir yang ingin kembali ke negara Asia Barat itu bagi menyambung semula pengajian mereka.

Tambahnya, menjadi kewajipan kerajaan bagi memastikan mereka yang dibawa pulang boleh kembali ke universiti masing-masing dan kerajaan seharusnya menubuhkan dana bagi tujuan berkenaan.

"Namun, jika kerajaan persekutuan berpendapat negeri juga harus tanggung bersama kos itu, kita bersedia,” kata Khalid

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...