10 April 2015

BEBAN GST, CUEPACS MINTA GAJI MINIMUM RM1,200

Pautan kekal imej terbenam
GST beban penjawat awam, Cuepacs saran gaji minimum RM1,200

Presiden Cuepacs Datuk Azih Muda menggesa Putrajaya menangani isu kenaikan harga yang mendadak sejak GST dilaksanakan. 

Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) menyifatkan pengenalan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) membebankan penjawat awam selepas harga barang naik mendadak sejak ia mula dilaksanakan 1 April lalu.

Secara keseluruhannya, hampir semua barang keperluan barang naik ekoran peniaga yang didakwa mengambil kesempatan selepas pelaksanaan cukai tersebut, kata Presiden Cuepacs Datuk Azih Muda.

"Semua selepas pelaksanaan GST, berlaku kenaikan kos, dan ini termasuk sebatang jarum, termasuk segelas air. Mereka ambil cukai kenakan GST. Nak masuk kolam renang di hotel pun kena GST.

"Cuepacs melihat apa yang berlaku ini bukan sahaja kerana kesan pelaksanaan GST, tapi bagaimana kumpulan tertentu mengambil kesempatan. Barang yang tidak kena GST pun dikenakan GST.

"Apa yang kami minta, kerajaan mesti serius membantu kumpulan sasar ini dan pastikan mereka yang ambil kesempatan ini didakwa, diambil tindakan, supaya rakyat tidak merasa terbeban," katanya.

Azih berkata penjawat awam yang rata-rata berpendapatan rendah sudah pasti terbeban dengan tempias daripada kenaikan tersebut dan menggesa supaya Putrajaya menangani isu itu supaya rakyat tidak tertekan.

Katanya, hari ini, sedikit sebanyak rakyat merasa terbeban.

"Harga susu naik. Di luar bandar, kedai runcit menaikkan harga susu sehingga 20 sen, menaikkan harga gas RM3, menaikkan harga teh tarik 20 sen, menaikkan harga barang runcit, semua naik.

"Jadi, kita lihat semacam ada agenda lain yang mengambil peluang pelaksanaan GST ini untuk memberi satu tekanan kepada rakyat. Penjawat awam juga rakyat, dan kesan pengguna juga dirasai kami golongan yang berpendapatan rendah ini.

"Kita tidak salahkan dasar, cuma pelaksanaan itu harus dilihat secara lebih komprehensif, memastikan tidak ada agenda lain dalam pelaksanaan dasar ini untuk memberi tekanan kepada rakyat," katanya.

Beliau juga memberitahu, banyak rungutan daripada penjawat awam diterimanya susulan pelaksanaan cukai baru tersebut.

Dalam mengatasi keadaan ekonomi yang semakin mencabar ketika ini, Azih mencadangkan kerajaan melihat semula memperkenalkan gaji minimum dalam sektor awam bagi memastikan penjawat awam terbela.

"Sampai masanya di bawah transformasi kerajaan untuk melonjak kepada negara berpendapatan tinggi, kita nak kerajaan memperkenalkan gaji minimum dalam sektor awam di mana ia hendaklah bermula daripada RM1,200 atau berada atas garis kemiskinan.

"Walaupun hari ini hidup di bandar raya Kuala Lumpur, gaji RM3,000 ke bawah dianggap miskin, susah. Tetapi kalau siling ditetapkan pada RM1,200, adalah ruang untuk pekerja kita bernafas, merasakan nasib mereka terbela," kata Azih.

Beliau juga menyentuh mengenai isu perumahan untuk penjawat awam, menyifatkan dengan kadar gaji yang masih rendah, mustahil mereka mampu memiliki sebuah rumah sendiri.

Pada Rabu, kerajaan melancarkan Perumahan Penjawat Awam 1Malaysia (PPA1M) di mana Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan 100,000 rumah akan dibina di seluruh negara dalam lingkungan harga antara RM150,000 ke RM350,000.

"Persoalannya, adakah pembantu am yang gaji RM820 boleh beli rumah ini?" soalnya.

Azih berkata, kerana itulah, Cuepacs mahu dilihat semula dasar yang sedia ada.

"Walaupun ada rancangan projek ini, tetapi dengan gaji RM820 pasti tidak dapat beli rumah harga RM300,000 ini.

"Kalau boleh beli, bererti mereka tidak boleh makan di rumah, minum air suam sahaja. Kalau dengan keadaan sekarang tidak boleh, apa lagi nak beli rumah yang dilancar oleh perdana menteri itu," katanya.

Sebelum ini, Cuepacs juga menggesa kerajaan menaikkan gaji penjawat awam sebanyak 30% bagi menghadapi GST.

Kerajaan juga akan mengkaji impak GST terhadap penjawat awam termasuk dari segi gaji dan elaun bermula Julai depan.

Pada 1 April, GST mula dilaksanakan dengan tujuan menambah hasil pendapatan kerajaan, tetapi ditentang pembangkang kerana sistem percukaian itu dilihat membebankan rakyat. ~ TMI

1 ulasan:

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...