29 Januari 2015

KERAJAAN BRUNEI SUMBANG HELIKOPTER TERPAKAI BLACKHAWK KEPADA MALAYSIA

Brunei sumbang Blackhawk kepada Malaysia

Sikorsky S-70A Blackhawk

Usaha mempertahankan Pantai Timur Sabah daripada ancaman pencerobohan pengganas Sulu selatan Filipina mendapat sokongan berharga daripada Brunei yang bersetuju menyumbang helikopter untuk kegunaan Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Kementerian Pertahanan Brunei menerusi satu kenyataan hari ini mengesahkan ia bersetuju menyumbang helikopter jenis Sikorsky S-70A Blackhawk kepada Malaysia.

Ia bagaimanapun tidak menyatakan jumlah helikopter yang bakal disumbang kepada ATM.

"Kerjasama (di antara Brunei dan Malaysia) akan dipertingkatkan dengan rancangan penyerahan helikopter S-70A Blackhawk milik Tentera Udara Diraja Brunei kepada Angkatan Tentera Malaysia," menurut Kementerian Pertahanan Brunei.

Helikopter Blackhawk masih lagi digunakan di Brunei, sebelum diserahkan kepada ATM seawal September ini apabila negara yang kaya minyak itu menerima versi helikopter yang lebih moden S-70i untuk kegunaannya.

Kedua-dua pihak menurut kementerian terbabit, akan berbincang lebih lanjut tentang rancangan penyerahan helikopter terbabit.

Kementerian Pertahanan Brunei berharap sumbangan helikopter tentera buatan Amerika Syarikat akan meningkatan keupayaan ATM dan kerjasama kedua-dua negara dalam memeliharan keamanan dan keselamatan serantau.

Kedua-dua negara mempunyai hubungan ketenteraan yang rapat dengan ATM dan Angkatan Tentera Diraja Brunei menyumbang anggota tentera dalam misi di Lubnan dan selatan Filipina. - MalaysiaGazette





Sejarah Helikopter Black Hawk


Dua mesingan 7.62 mm, M60, M240 M134 atau mesingan, enam senapang udara

Gunung berapi boleh dilengkapi dengan sistem lombong-penjelasan

AGM-119 Penguin anti-kapal peluru berpandu

Peluru berpandu AGM-114 Hellfire

19 70 mm roket pelancar yang dipasang sarang

Bahasa Inggeris Black Hawk helikopter Blackhawk helikopter mempunyai enam model, mereka

Untuk kegunaan am UH-60A dan UH-60L,

Bantuan untuk tujuan perubatan UH-60Q,

Untuk tujuan peperangan elektronik EH-60A,

Untuk tugas-tugas khas MH-60L dan MH-60K. Pada masa ini seluruh dunia juga membeli model ini.

"Black Hawk" asas UH-60A 19.76 meter panjang, 2.36 meter badan lebar, 5.13 meter, separuh monocoque struktur fiuslaj. Maksimum pesawat berlepas berat kira-kira 10 tan, kelajuan maksimum 292 kilometer, pelbagai 603 km. "Black Hawk" peralatan avionik adalah sangat lengkap, sebagai tambahan kepada pelbagai peralatan peperangan elektronik canggih asing, bahagian atas badan juga mempunyai perjanjian khas dengan kekonduksian haba SAM AN/ALQ-144 jammer inframerah.

China Blackhawks

Tentera Pembebasan Rakyat Udara Kor telah ditubuhkan pada pertengahan 1980-an, apabila Rakyat helikopter Tentera Pembebasan di dalam terhad, kekurangan keupayaan langsung -5 domestik, yang dibangunkan lurus -6, -7 berturut dismount lurus, selepas penubuhan Tentera Udara Kor, Kejadian pesat dalam semua helikopter bersama-sama, helikopter ini pada tahun 1984, import dari Amerika Syarikat S-70 Black Hawk terutamanya menarik, pada bulan Julai tahun 1984, kerajaan China yang ditandatangani dengan Amerika Syarikat Sikorsky S-70 membeli 24 helikopter Black Hawk untuk awam Harga kontrak sebanyak $ 7 juta setiap pesawat (baru UH-60L kini disebut harga pada $ 8600000, MH-60G, berbanding dengan $ 10.200.000). November 1984 yang pertama empat Black Hawk tiba di Tianjin, China, yang terakhir pada bulan Disember 1985 penghantaran. Semua pesawat yang dikeluarkan oleh syarikat Amerika Sikorsky, adalah Tentera Pembebasan Rakyat dalam urutan adalah salah satu peralatan Amerika beberapa dikenali kepada orang ramai, dan setakat ini ia adalah prestasi ketinggian daripada PLA memiliki yang terbaik umum guna helikopter.

Keluarga diklasifikasikan

Model Blackhawk agak rumit, angkatan tentera Amerika Syarikat mempunyai model perkhidmatan, yang juga mempunyai pelbagai klasifikasi, mengikut model asas pembangunan, yang boleh dibahagikan kepada dua model Blackhawk, iaitu S-70A dan S-70B atas dasar pembangunan, kebanyakan yang dimiliki oleh Tentera Darat dan Tentera Udara Jenis Model S-70A, dan kebanyakan model Tentera Laut milik S-70B. Dikategorikan seperti berikut:

BANYAK LAGI SINI

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...